Jump to content

mørning av Rein


Wy270

Recommended Posts

Jeg har hatt et dyr hengende i litt for mange deler og fått ganske tjukk og mørk hinne på det meste.

Skjære av hinna og kaste den, eller kan den brukes til kjøttdeig?

Og sener og hvor mye fett i kjøttdeigen?

Var en Voksen bukk ved godt hold.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge har den hengt ? Temperatur ?

Har du file'ter, så la de mørne i kjøleskap, helst vakumpakket.

Du kan gjerne skjære ned lår/boger, (vakum) pakke disse, og la det mørne i kjølige omgivelser.

Tørkakjøtt vil du vel ikke ha av hele dyret :wink:

Ikke skjær av hinna før den evt. er for tykk/ seig ved tilberedelse. Den er der for å beskytte det som er innforbi :)

Viltfett er ikke min favoritt. Harskner, og smaker høgg etter ei stund. Bland svinefett i kjøttdeigen ( igjen mitt valg).

Sener/brusk males etter tenner, og smak, og behag.

Link to comment
Share on other sites

Dyret ble felt kl 19 på mandag. Tipper snitt på 12 gr pr døgn.

Jeg tok desverre ikke sjansen og kuttet vekk ganske så mye fre filetene.

Hvor mye grisefett har du i kjøttdeigen du lager?

Skal jeg bare kaste alt fettet fra reinen? Bakparten har hengt til modning med masse fett på. Er det feil?

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Så nå skal jeg straks til å legge bakparten på benken.

Gode råd mottas med stor takk.

 

Skal jeg fjerne alt fettet på utsiden og kaste det?

Deretter? Lager dere kun biffer av bakpart, eller kan en lage grytekjøtt og skav av skanke, lårtunga og kanskje noe mer?

Link to comment
Share on other sites

Skank er best til langtidskoking, men utfra tråden mistenker jeg at dette ikke er helt din mat. Ellers er det kjøttdeig. Lårtunga er roastbiffen i et dyr, hvis ikke er det grytekjøtt. Hvis du beiner ut muskel for muskel så er det mange fine steiker/biffstykker. Prøv å kjør fingeren inn i hver enkelt hvis du er i tvil om hva som er biffkjøtt og grytekjøtt. Kan du stikke fingeren inn i muskelen har du et mørt stykke, hvis ikke er det mer egnet som grytekjøtt. Lårplommen f.eks er relativt mør men har en sene midt inni. Stort dyr: dele den i to langs sena, lite dyr: vurdere om du vil ha helsteik av stykket?

 

Fettet gjør ingen skade hvis du liker det. Hadde du fjerna noe fett fra et slakt som var mitt hadde det blitt skikkelig lurveleven! Andre liker det ikke i det hele tatt. Prøv, så vet du det til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Reinfett er sunt og godt, en fantastisk råvare. Men alt med måte, 3-4 tommer øverst på Flatbiff og Ytrefilet kan bli vel mye selv for de mest hardbarkede..

Men fettet kan brukes til å "spice" opp ellers magert og kjedelig kjøtt i kjøttdeig og er rent gull i spekepølser. Også fantastisk å steke i, smelter inn til en blank olje som tåler veldig temperatur og gir herlig aroma.

Hva gjelder øvrig regler for pussing og mørning trenger du ikke ta så veldig hensyn til. Noen har veldig tro på å la henge veldig lenge, er hygiene og klima bra kan det være med,men pass på spesielt snitt-flater og andre steder hvor den naturlige hinnen kan være skadet.

Se opp for bakterievekst/muggsopp på slike steder. Mørkere farge etter hvert, helt naturlig.

Link to comment
Share on other sites

Reinskjøtt kan henge i 70 døgngrade står det i en bok jeg har.Dette gjelder kunn rein av de firebeinte. Hinner får bli som de er på mine slakt. Skulle du få litt hvitt"hår" går det an å vaske bort med eddikvann dersom hinnen er intakt.

 

Hjort og rådyr henger ofte opp mot 60-70 døgngrader hos oss. Med korrekt temperatur og luftfuktighet i kjølelageret er det ingen problem, og vi får skikkelig mørt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...