Jump to content

Kappe pipe Carl Gustav 1900 HVA


ronla

Recommended Posts

Jeg har en svært lite brukt og helt strøken CG 1900 DeLux (eller egentlig en Husqvarna 1900) i kaliber 6,5x55 som jeg vurderer å optimalisere for bruk på trening på løpende elg (som jeg ikke har drevet med før). Den har idag orginalsikter og en Trijicon 3-9x40 i svingmontasje. Det smerter å begynne å kappe pipa på en slik børse, men etter lang vurdering har jeg kommet til at den sannsynligvis vil bli mer brukt om jeg kapper, gjenger og monterer på en Hausken JD 184 (som jeg har til en Blaser R8 i samme kaliber).

Jeg har også tenkt å få montert en justerbar kolbekam i samme rennet. Er det er problem at (den utrolig vakre) stokken er av Monte Carlo type med tanke på montering av en slik kolbekam??

Spørsmålet er hvor mye jeg bør kappe for å få god balanse i rifla med en slik demper. Orginalpipa er idag 58 cm (målt utvendig).

Til dere som skyter mye på løpende elg, er det i det hele tatt en god ide å montere demper på børsa for at den skal bli mer egnet til bruk på løpende elg?? Kanskje Blaser R8 med en lettere kikkert enn den den jeg har på nå kan være like godt egnet??

 

Takk på forhånd for konstruktive innspill

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg ikke løpende elg, men endel stående skyting blir det. Og løpende elg er stående. Å kappe pipa (spesielt når den allerede er 58cm, og tynn) for stående skyting, ville ikke falt meg inn... Det var bedre om den var 74cm.

Iallefall ville jeg gjenga den som den er, og prøvd med det. Så kan du kappe senere (noe jeg tviler sterkt på at du vil)

Blir det for langt og tungt med demper og du allikevel ikke vil kappe pipa, prøv en lettere demper.

 

Det smerter å begynne å kappe pipa på en slik børse

Dette er fine børser, og stokk og kasse er varige deler, men piper er strengt tatt forbruksvare. Man bytter dekk på en bil selv det er en fin gammel bil. Blir du misfornøyd, så sett i ei ny. Den kan tilogmed bli enda finere ;)

 

Kolbekappa fins det masse løsninger som ikke ødelegger stokken, Den enkleste og stødigste etter min smak er den med Kydex og kraftige borrelås. Her er en tråd om det: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=37149&p=416624&hilit=kydex+borrel%C3%A5s#p416624

Disse fins også i salg, ferdige. Men de er superenkle å lage. Skjær et spor på høyre side, så får du ut sluttstykket også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

CG1900 DeLux er verneverdig.

 

Ikke kapp pipa! Ikke ødelegg skjeftet! Pengene du sparer på å ikke gjøre dette er halveis til et nytt KKC-skjefte til baneskyting.

 

kkc-brun-3.jpg

 

Må du ha på demper så sett på en frontmontert foran forsiktet. Hvis børsemakeren sier at han ikke kan flytte forsiktet litt bakover for å få til dette er du hos feil børsemaker. Kappng av løp gjør at du skyter dårligere. Full lengde på pipe og frontmontert lett demper, som A-tec CMM-4, er optimalt.

 

Disse riflene fortjener et nytt delux stål underbeslag fra Bergman i Sverige:

 

http://bergmansbossmakeri.se/produkter/underbeslag.html

 

3e924f18c0-DSCN1239.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei og tusen takk for svar!

Betraktningene deres fikk meg til å revurdere hele prosjektet. Jeg er enig i at en CG 1900 DeLux på mange måter verneverdig. Det var egentlig den følelsen som fikk meg til å stille noen spørsmål før jeg gikk videre med prosjektet.

Jeg hadde sans for forslaget om å beholde den originale stokken og heller kjøpe en Sporting stokk fra KKC eller Grodås (hvis de finnes til denne rifla da) som er egnet til elgbane.

Når det gjelder kapping og demper ble jeg usikker på hva som er optimalt. Grunnen til at jeg ville ha demper er at også rekylen blir mindre. På den andre siden bruker jeg 9,3x62 til elgjakten så jeg er vant til litt rekyl. Også her tar jeg anbefalingene til etterretning og unngår å tukle med pipa. Kjøper jeg en KKC eller Grodås stokk vil det sannsynligvis være en god kolbe-kappe på stokken som kompenserer for behovet for rekyldemping. Et nytt delux stål underbeslag fra Bergman i Sverige er lagt på ønskelisten og oversendt julenissen :-)

Er det noen som vet om KKC eller Grodås leverer Sporting stokk til CG 1900?

Dersom begge gjør det, hvilken av dem bør jeg velge?

Jeg vurderer også å skifte ut den gamle Trijicon´en (3-9x40) med en kikkert egnet for stående skyting, både Jaktfelt og løpende elg.

Hva bør jeg velge av forstørrelse og objektivdiameter og er rødpunkt et poeng??

 

Takk igjen for gode råd

Link to comment
Share on other sites

På ei relativt lett rifle som denne bøt man benytte en lett kikkert, absolutt max 700g. I tillegg må kikkerten ha parallaksejustering, for skarpinnstilling på alle avstander, og targettårn for høyde og sideinnstilling. Dette er min anbefaling:

 

"Rimelig.." 8K

 

Zeiss Conquest HD5 3-15x42, vekt ca 520g. Denne holder i massevis til alt unntatt kanske skumringsjakt.

 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=46305323

 

img9229Winge.jpg

 

Zeiss-Conquest-HD5-3-15x42-ASV-Z-Plex-301026.jpg

 

Dyr..: 23K.

 

Z6i 3-18x50 P BT, vekt ca 615g. Denne Swarovskien er en veldig fin allroundkikkert til all jakt, skumringsjakt, langhold og baneskyting.

 

Swarovski-Z6i-3-18x50-BT-new-350x88.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du planlegger å skyte mye elgbane/jaktfelt så ville jeg nok også vurdert å kjøpe ei anna pipe til den bruk og beholdt originalen for å sette i til jaktbruk. Litt kraftigere profil og ikke så nøye om den blir utskutt.

P.S. I mitt hode er KKC langt triveligere i hånda enn GRS, men smaken er ulik så test og finn ut hva du liker best sjøl. Begge to leverer til 1900.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til valget mellom KKC og GRS så vil jeg si. Har du små hender og/eller korte fingrer passer KKC best. GRS har litt større grep og kan bli stor og ubehagelig for en med små hender.

 

Så for meg passer KKC best. Desverre lager ingen av de stokk til min låsekasse, så jeg må få laget om jeg faller på det valget og kjøpe en slik. Men det blir så dyrt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...