Jump to content

Klikk etter å presset tennhetten ekstra


Reservesogningen

Recommended Posts

Var på skytebanen og skøyt med 30-06 V-max. Disse har fungert svært godt i mitt våpen. Bruker en lyman e-zee hand priming tool for å sette inn tennhettene. Synes den setter tennhettene litt for lite (vigler litt når jeg setter en patron på bordet), så jeg la ett lite stykke metall inn i mekanismen(ikke under tennhetten) for å sette de litt dypere. (Satte først tennhettene grunt, og presset dem deretter dypere ved en senere anledning.)

 

Idag fikk jeg klikk (Prøvde 4, klikk på alle) på de som var presset dobbelt. Dette har ikke skjedd på noen av mine ladninger før som har hatt litt utstikkende tennhette.

Renser alle tennhettelommer med lyman primer pocket reamer og flash hole uniformer.

 

Patronene og hylsene har ikke vært utsatt for fukt. Våpenet er en Mauser M03, tennhettefabrikatet er Remington.

 

Ødelegger det tennhetten å presse to ganger?

 

Bilder http://imgur.com/a/OGfOn

Link to comment
Share on other sites

Våpenet har skutt anslagsvis 700 fabrikkammo og 200 hjemmeladdede, uten ett eneste klikk før idag.

De jeg har lagd selv og fungert har litt utstikkende tennhette (balanserer på tennhetten).

De som jeg satte dypere er kanskje litt under.

 

Bruker i utgangspunktet samme instilling på dien, bunnen + en halv omdrening. Bruker ikke låseskruen på dien, så kan ikke utelukke noen variasjoner. forskjeller

Ved tusjing er hele halsen presset og skuldra urørt. Hylsene er fabrikkammo skutt i samme våpen, brukt laddet 0 ganger før.

 

Var ned nå og prøvde å gjenskape problemet, men klarte det ikke. (Trykket tennhette så dypt som jeg klarte, og skøyt hylsen i rifla)

 

Bildealbum ligger som link i originalposten. De som gav klikk har ett mindre merke etter tennstiften.

Link to comment
Share on other sites

Uheldig praksis. Potensielt skummelt også da gjentatt strekking av hylsa kan føre til separasjon. Still inn dia slik at patronen akkurat kamrer. Lås dia der. Da slipper du at den strekker seg ved hver omlading. Muligens kan du la ca en mm av halsen være upresset. Kommer litt an på forholdet mellom kammer og diedimensjon. Om kroppen blir presset kommer skuldra litt fram og må settes tilbake til den lar seg kamre. Kontroller hylselengde. Trim alle om noen er eller har passert max.

Anbefaler kun hylser skutt i eget våpen. Kjøp nye eller " produser" vha jaktmatch ell. Vurdering og forming av andres tomgods er etter min mening for viderekomne hjemmeladere.

Link to comment
Share on other sites

Skyter kun egenskutte hylser, og lader de kun en gang. Har tenkt å gå over til å lade flere ganger når jeg bruker normahylser, men kjøpte ett parti på 1000stk med podium treningsammunisjon, så har bare kastet de etter førstegangsladding.

 

Kan det være att kombinasjonen med litt headspace og litt dyp tennhette gjør att tennstiften ikke slår dybt nok?

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Helt korrekt.

Det som mest sannsynlig skjer er at hylsa blir dyttet bort fra sluttstykket innover i kammeret av tenn-nåla.

Da får du merke i tennhette, men ingen avfyring.

Overpressing av hylser fører gjerne til økt hylseslitasje, da kan det bi så galt at hylsa er utslitt etter to omladinger og sprekker eller i verste fall gir hylseseparasjon.

Kraft på låseklakker vil også øke siden en det tar lengre tid før hylsa "klistrer" seg til kammeret.

Still sizer-dia slik at hevarmen akkurat går ned uten motstand fra hylsa, skru den så 1/2-3/4 ekstra og lås den der.

Husk å sjekk makslengde på hylser.

Link to comment
Share on other sites

Dersom den ikke er justerbar og du har rett hylseholder så er det nok noe galt med den. Slikt skjer med alt utstyr innimellom.

Det at hetten stikker ut kan føre til en rekke ting, men i hovedsak så kan den føre til: tung hevarm ( gjerne både løft og senk ), feil trykkfordeling grunnet feil plassering i kammer, feiltolkning i forhold til overtrykk, løse tennhetter i mekanisme eller så vil du rett og slett ikke få kammret siden hylsen din er i riktig lengde, men har nå blitt lengre pga. utstikkende tennhette.

Link to comment
Share on other sites

Still sizer-dia slik at hevarmen akkurat går ned uten motstand fra hylsa, skru den så 1/2-3/4 ekstra og lås den der

Når hevarmen akkurat går ned er hylsen perfekt for ditt kammer. Du skal ikke skru mer ned. Gjengene på diesettet er 14 tpi og en halv omdreining er nær en millimeter. Når hylsene blir mer enn en millimeter kortere enn kammeret ditt vil du få klikk som du har i utgangspunktet.

Men du må kontrollere at hylsene går i kammeret uten motstand etter du har satt i kule, da kuleisetting utvider halsen litt slik at hylsen endres noe.

Link to comment
Share on other sites

Kan fremgangsmåten for å stille inn dien, men fikk trang kamring på noen patroner da. I ettertid ser jeg at det sikkert er på grunn av tennhetten. Gikk derfor over til "juksemåten". Tankegangen var at når jeg bare laddet de en gang var det greit nok. Så her legger jeg meg flat, dum og feil løsning på problemet :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Still sizer-dia slik at hevarmen akkurat går ned uten motstand fra hylsa, skru den så 1/2-3/4 ekstra og lås den der

Når hevarmen akkurat går ned er hylsen perfekt for ditt kammer.

 

Enda bedre enn å føle seg fram, er å måle hvor mye skuldra settes tilbake. F.eks er dette verktøyet godt egnet: http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... ctID=79678

Skyvelære har vel alle hjemmeladere? Hvis ikke finnes de dirt cheap på ebay eller dx.com m.fl. http://www.dx.com/p/digital-150mm-calip ... 5_J-Lw4QUo

Shims for diene er kjekt å ha: http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749001325

Denne videoen viser bruken: https://www.youtube.com/watch?v=P-UrMTyJ1_E

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hettene er satt for dypt, har opplevd det selv. Kan du ikke prøve et par hylser uten å reame hettelommene, og så presse dobbelt?

 

Uten å prøve å leke orakel, så har jeg satt maaaange hetter så hardt at de har blitt synlig deformert av stempelet i primertoolet. Har til dags dato ikke opplevd klikk på hjemmelada (bank i bordet :shock: )

Link to comment
Share on other sites

TS har fått svar på årsaken til klikk. Og det er jo ikke tennhette-isettingen som er problemet. Årsaken ligger antageligvis i denne praksisen:

Bruker i utgangspunktet samme instilling på dien, bunnen + en halv omdrening.
Rett å slett en misforståelse av bruksanvisningen på diene, som høyst sannsynlig sier: "Ned til bunnen og så TILBAKE en halv omdreining".
Link to comment
Share on other sites

Rett å slett en misforståelse av bruksanvisningen på diene, som høyst sannsynlig sier: "Ned til bunnen og så TILBAKE en halv omdreining".

 

Ikke at jeg er uenig i metoden du beskriver, men det er faktisk flere bruksanvisninger som beskriver det motsatte av dette.

Lee: "Screw the full length sizer in until it touches the shellholder. Then lower the ram and screw the die in 1/4 to 1/3 turn more."

RCBS: "..set the die 1/8 to 1/4 turn further down"

Forster: "Turn the Die another 1/8 to 1⁄4 turn against the shell holder to remove all play from the linkage system of the press."

Link to comment
Share on other sites

Flatin har rett, de fleste produsenter anbefaler til bunn + litt. I praksis sikrer dette at patronen kamrer i 99,99% av tilfellene, men optimalt er det ikke. Justerer man dien så man ikke presser mer enn absolutt nødvendig får man bedre levetid på hylsene.

 

I utgangspunktet skal ikke hard pressing av hetter bety noe, min Loadmaster er justert så det ofte blir avtrykk i hetta fra stempelet. Aldri hatt problemer med dette. Men samtidig burde ikke normal full-sizing forårsake slikt heller. Men en utdrager som er litt slakk og en die som presser for mye (evt uvanlig langt kammer) vil nok kunne skape krøll. For dype hettelommer i kombinasjon med kort tennstift kan være en annen forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...