Jump to content

Kikkert 15x56 ?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Tenker litt på kikkert 15x56. Synes ikke spottescope er tingen for meg. Blir sliten i øynene, dårlig synsfelt etc. Bruken er til å kikke opp i lia etter hjort, av og til reinsjakt. Stativ er vel et must.

 

Er det noen som har formening om en sånn kikkert vil fungere i dårlig lys? Feks på bøen i månelys.. Eller vil den høye forstørrelsen gjøre bildet mørkt? Er en kikkert bedre enn kikkertsiktet mitt i så måte?

 

Vurderer Zeiss Conquest hd, så er det sagt. Fint om noen har erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Omtrent samme pris som Conquest det. Kjekt å høre at den fungerer bra i dårlig lys. Tipper Zeiss'n holder samme nivå. Har lenge brukt en 8x42, men ønsker bedre lysstyrke samt å "trekke" dyra nærmere.

 

Det hadde vært perfekt om den funket til å scanne lia og se på dyr 2-300 meter unna i månelyset.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Swarovski 15x56 i vinter, har fått brukt den litt til nå på rev, villsvin og bukkejakt i Skottland. Må si at jeg bare blir mer og mer glad i den kikkerten! Ett stativ er ikke ett must, syns ikke det er noe problem og bruke den litt på frihånd, men har som regel en skytekjepp jeg kan legge an på eller prøver jeg å få noe støtte på albuene når jeg skal studere noe litt ekstra. Har fra før brukt 8x42, 10x42 og 8x56, men må si at favoritten min er 15x56. Eneste er kjøp en god bæresele med engang, de veier litt.

 

Har alltid drømt om en 20x60, men hørte at service på stabiliseringsmekanismen kan være litt kostbart. Fristet veldig med den som lå på finn sist uke, men litt for kort tid siden jeg kjøpte 15x56`en.

Link to comment
Share on other sites

Ville mye heller valgt en Swaro 15x56 over den 20x60 Zeissen!!

 

Ble ikke imponert når jeg kikket gjennom en slik på jobb! Alt for lite AFOV.. dvs lite "bilde" men stor forstørrelse.

 

Hadde en ny Swaro 15x56 men solgt den etter en stund. Foretrekker mine porro kikkerter, som jeg har i 8x32, 10x50, 18x70

 

Ser muligens på en 15x56 Zeiss Conquest, da den skal ha større AFOV enn Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

Ville mye heller valgt en Swaro 15x56 over den 20x60 Zeissen!!

 

Ble ikke imponert når jeg kikket gjennom en slik på jobb! Alt for lite AFOV.. dvs lite "bilde" men stor forstørrelse.

 

 

 

Ser muligens på en 15x56 Zeiss Conquest, da den skal ha større AFOV enn Swarovskien.

 

 

 

Synsfeltet i 20x60 til zeiss er ikke så imponerende . De fleste tror verden går fremover men på matvarene står det stemplet : BEST FØR . Montro om det også gjelder optikk . Zeiss 20x60 har 52 / 1000 mens min over 70 år gamle zeiss 18x80 stativkikkert har ca 122 / 1000

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...