Jump to content

Schmidt og Bender 3-27x56


oddsand

Recommended Posts

Har kjøpt meg ein Schmidt & Bender PM2 3-27x56, men hver gang eg justerer på forstørelsen,så må eg justere på øyeinstillingen også,er dette riktig?

Har ein Swarovski Z6i 2.5-15x56,der trenger eg ikkje å gjere det....

Har eg kjøpt noe dritt?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med å justere øyestillingen? Mener du avstanden fra øye til kikkert? I tilfelle så er det normalt at den er litt forskjellig på minste og høyeste forstørrelse. Swarovskien din har mye mindre forstørrelsesområde, så de kan ikke sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har disponert mange titalls S&B sikter I 3-12 og I 5-25 å kan ikke si at jeg har lagt merke til noen nevneverdig forskjell I øyeavstand, på forskjellige forstørrelser.

Jeg ville nok tatt den med tilbake til forhandler for utredning

Link to comment
Share on other sites

Det eg meiner er at når eg justerer inn kikkerten riktig første gang.(setter den på høyeste forstørring, så justerer diopteren så eg ser klart.)

Så når eg justerer ned på forstørrelsen så må eg justere diopteren også,for å få den i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Du skal for å justere fokus se opp mot himmelen å justere til korset er sylskarpt.

Da er fokus justert ferdig uansett hvilken forstørrelse du benytter deg av

For å få målet skarpt så benytter du deg av paralaksetattet på venstre side, denne må du justere etter den faktiske skyteavstand.

 

Om du holder til i nærheten av Akershus så kan du bli med meg på banen en lørdag så kan jeg vise i praksis. Da kan du også få se i flere andre PM-2 sikter. Bare send meg en pm så avtaler vi

Link to comment
Share on other sites

NM149 har korrekt framgangsmåte for justering av fokus. Paralaksejustering er mer kritisk på høye forstørrelser enn på lave forstørrelser. Når man skrur opp forstørrelsen så vil små/ikke merkbare "paralaksefeil" bli mer merkbare. Feil justert fokus kan få en til å tro at det er noe galt med kikkerten. For min del er avstandsmerkingen på paralaksehjulet ikke brukbart(S&B PMII 5-25x56, Zeiss Victory 6-24x56). Jeg justerer fokus/dioptri som NM149 sier og så skrur jeg paralaksehjulet til målet blir tydelig. På Leupold VX3siktet mitt tror jeg det bare er en ikke gradert skala på parallakse hjulet. Husker ikke hva Mark 4 LR/Tsiktet mitt har av gradering på parallaksehjulet, da jeg bare skrur til målet er klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...