Jump to content

Våpenkort etter bytte av pipe/nytt kaliber.


seawolf

Recommended Posts

I dag ble rifla hentet hos Rogne Våpen med ny pipe i kaliber 338-06 A-Square (beholder også den gamle pipa i 30-06).

Fikk "blålappen" på pipeskifte som våpenkort i første omgang, men om jeg forsto Rogne rett blir det kun utstedt nytt våpenkort på den nye pipa med referanse til våpenummer på rifla den er skrudd inn i (pipa har jo ikke eget nummer).

I tillegg opprettholdes det gamle våpenkortet på rifla med opprinnelig kaliber 30-06 Sprg.

Det betyr i praksis at jeg må ha med meg begge disse våpenkortene når jeg jakter eller er på skytebanen.

 

Er ikke dette unødig tungvint?

Det ville jo vært mye enklere å snudd på flisa med nytt våpenkort på rifla i det nye kaliberet, og så heller et nytt på den gamle pipa med ref. til riflenummer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt det store problemet? Det er ikke akkurat slik at våpenkort tar opp så forferdelig mye plass.

 

Jeg har det sånn med kombien min; et våpenkort på baskylen, og et på hvert av løpssettene. I praksis har jeg samtlige våpenkort sammen, og tar med meg lommeboka de ligger i når jeg skal skyte, helt uavhengig av hvilke(t) våpen jeg tar med meg.

Link to comment
Share on other sites

Spør du våpenkontoret så får du våpenkort på rifla i nytt kaliber.

Den gamle pipa 30-06 kan du få kort på som våpendel, men det kan hende du må banke inn et nr i denne. De skriver ikke ut kort på våpendeler uten nr lenger. Dette nummeret får du på våpenkontoret. Mener å huske at dette genereres fra samme system som ble brukt under amnestiet.

De numra jeg har fått er lange som et vondt år med bindestreker og bokstaver bare for å gjøre det lettvindt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke problemet til TS her jeg? Tar dette kortet opp mye plass i lommeboka eller noe? Er det tungt å bære på? Ser ikke problemet? Da jeg byttet pipe og beholdt det gamle sist fikk jeg igjen 3 kort jeg av politiet. Ett på låsekasse, ett på orginalløpetog ett på det nye :mrgreen: Men klager ikke på det. Har ofte med meg de mest bruke kortene hele tiden og resten ligger i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

For all del, jeg klager ikke, og jeg har ikke noen problemer med dette.

Bare det å kunne fylle ut en søknad, betale noen kroner og så har man et helt nytt våpen med andre egenskaper enn det gamle...nei jeg klager ikke :mrgreen:

 

Men jeg "stusser" litt over at ikke det utstedes nytt våpenkort i det kaliberet som rifla nå har, nemlig 338-06 A-Square, og så et tilleggskort på den gamle pipa.

Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...