Jump to content

Nyttårsaften, en hard kveld for hunden.


Giron

Recommended Posts

Jeg har to jaktkompiser boende hjemme hos meg. Den ene er spesialist på fugler, den andre på elg. En GS og en streetmix. Nyttårsaften er den klart værste dagen for dem i løpet av et helt år. Begge er som sagt jakthunder, og vant med at det smeller. Likevel, når det begynner å nærme seg midnatt 31.desember ligger en under senga, og den andre er ikke mer enn 10 cm fra føttene mine uansett hvor jeg går.

Jeg skyter ikke opp raketter selv. Jeg har funnet bedre måter å gjøre det på når penger først skal brennes. Jeg bor langt fra nærmeste nabo. Likevel reagerer hundene på fjerne smell, og all fresing i det fjerne.

Hva gjør dere for å unngå å få en hund med nervene i høyspenn på denne dagen?

Link to comment
Share on other sites

MAJA ble skremt nesten til døde første året vi hadde henne av noen idioter som fyrte av en rakett rett over hodet på oss en tidlig kveldstund mellom jul og nyttår.

Etter dette er hun ikke noe vennlig innstilt for raketter eller lyd og lys forbundet med slikt «tull».

Hun søker inn i kassen sin, og der lar jeg henne ligge uten å gjøre noe som helst.

Alt virke i huset går sin vanlige gang, det er ikke noe nytte å gjøre enn masse avlednings manøvre. Da vil hunden oppfatte det som om det er noe vi tobeinte og synes er skummelt.

MAJA er ikke skuddredd. Jaktskudd er topp, skytebanen støyende men ikke det minst skummel, her sover hun trygt i bilen å gir stort sett F i hva vi smeller med.

Link to comment
Share on other sites

Bella trur det ligger ælj strødd over hele fjæla........

Ser på "mor" og lurer om ikke vi snart skal gå i finne alle disse ælja......

Bikkja spankulerer med stram hale.....værer i lufta.....og er som en pingpongball når vi kommer ut og sier med hele kroppen YEZZ YEZZ NÅ TAR vi de!!!!

 

 

Ingen fare med redd og engstelig hund her........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ingen av hundene mine er redde for smellene, men polarbikkja mi får vondt i ørene og trekker seg unna "hylerne". Hun er helt rolig og ikke noe stress.

Amigo opplever sin 3 nyttårsaften nå og de andre gangene har det gått helt fint. I fjor lå alle bikkjene ute i hundegården og snorksov da det smalt som verst (jeg gikk hjem og sjekka dem).

Jeg sitter og ser på ham akkurat nå da det smalt skikkelig utover sjøen her; han ligger og sover og leet ikke på øret engang. Men når han er våken så er han mer på hugget enn han pleier merker jeg - ikke redd men gira. Nå har jo han en "greie" med f.eks blafrende lys/laserpenner på veggen - han blir helt kørka og girer seg opp og skal ta dem (stanger trynet i veggen osv). Slik er han når det gjelder disse rakettlydene også.

 

For at det ikke skal bli noe tull så blir jeg hjemme med dem i kveld - naboene har fest og masse rakettoppskyting og jeg vil ikke ha dem uten tilsyn i hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok mange bruker torden-CD ja for å venne hundene sine til raketter. Noen må i tillegg bruke DAP til hunder som er livredde.

 

Hos oss begynte de å sende opp raketter allerede i 16-tida. Jeg var nede ved sjøen med bikkjene og heldigvis så brydde de seg katten om smellene. De bada heller de :D Nå i kveld så dundrer det i ett kjør utenfor stuevinduet og bikkjene ligger og snorksover.

 

Til trådstarter:

Uansett om man har en hund som er stressa eller gir bæng i raketter; ikke ta den med ut ved midnatt når det smeller som verst. Det er jo ikke nødvendig å trigge noe; enkelte raketter hyler noe forjævlig og det er rett og slett smertefullt å høre på (og enda verre for en hund som hører mange ganger bedre enn oss). La dyret være inne og slappe av heller.

 

Siden dine hunder reagerer så er det beste å ta dem inn på et eget rom, gi dem noe godt å gnage på og sett gjerne på TV/radio i rommet. Prøv å skjerme dem mest mulig. La dem få en god luftetur tidlig på kvelden ( litt lovlig seint å gjøre det nå da) og gjør minst mulig oppstuss. La dem være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det med hundene deres i natt?

 

Amigo ble gira av all smellinga som foregikk rett over hustaket og løp fra rom til rom for å finne ut hvor det kom fra. Dette er første gangen han virkelig har hatt raketter å forholde seg til - de andre årene har det vært lite smell her rundtom. Så han reagerte med lett stress mens det stod på. Han er jo vant til høye lyder og smell - men raketthvin er noe helt annet. Etterpå var alt tilbake til normalen.

 

Aika lå og sov på soverommet vårt og brydde seg minimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hundene mine synes ikke det er NOE kult med fyrverkeri. Enda verre er det nesten med sauen, på morgenen nyttårsdagen var det sau over alt inne i fjøset, de hadde hoppa rett over innredninga... Jeg synes seriøst det er rart at det er lov å holde på slik enkelte gjør. Støtter trådstarters formulering: "Jeg har funnet bedre måter å gjøre det på når penger først skal brennes"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...