Jump to content

Hvordan se forskjell på gjenger på pipa?


Carl

Recommended Posts

Hei

 

Eg bestilte en pipe i 6,5x284 og ba de slå 1,5x14 gjenger på pipa slik at eg skulle kunne bruke den gamle 6,5x55 demperen på nye pipa.

Men når eg fikk den nye pipen ser eg at gjengene er endå finere enn det gamle løpet som eg trodde hadde 1,5x14.

Problemet er at eg ikke vil kutte mer av løpet siden det er 60 cm, no eg synes er minimum. på et kaliber som 6,5x284. så då er sp mit hvordan ser eg forskjeller på de forskjellige gjengen?

Link to comment
Share on other sites

Du får målepinner til å måle gjengestigning med på Biltema og Clas Ohlsen. Tykkelsen måler du med skyvelær :)

 

Husk at det er forskjellige gjengetyper i samme gjengedimensjon som skal passe Hausken, A-tec osv, A-tec vil ikke passe like fint på Hausken gjenger og Hausken på Sonic gjenger! :)

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett kan en si at en M14x1.5 har 14mm diameter på gjengestykket og 1.5mm fra "topp til topp" og "bunn til bunn" på gjengene. Finnes selvsagt mange varianter av gjengedimensjoner ut over dette, men for Skandinaviske standarddempere holder det stort sett å kunne finne forskjell på M14x1, M14x1.5, M15x1 og for tykkpipede børser M18x1 (og eventuelt varianter av dette). Jeg er relativt overraska de få gangene det dukker opp noe annet enn dette, og jeg ser en del våpen gjennom arbeid. Det aller meste av dempere på det norske markedet er tross alt Hausken, A-Tec, Stalon, Sonic, S&L...

 

Men som forrige innskriver sier, så er det forskjell på toleransene fra demper til demper, vanligvis vil børsemaker måle gjengene på den aktuelle demperen og gjenge pipa etter disse målene.

 

Hvis du ikke hadde hatt demper fra før, ville jeg anbefale fingjenger (x1mm) ettersom dette vil holde demperen bedre enn grøvre gjenger, har vært borti tilfeller hvor kombinasjonen x1.5-gjenger hvor man har gjenget "standard" (Dvs uten å ta mål fra den aktuelle demperen) har ført til at demperen har skrudd seg gradvis av løpet under skyting. Sier ikke at det ikke kan skje med x1-gjenger, men sjansen skal visstnok (helgardering...) være større dess grøvre gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Først måler du utvendig dimensjon i mm

01_04_06.jpg

 

Dette er der du måler med et skyvelære topp til topp

01_04_07.jpg

 

Eller så kan du kjøpe et gjengelære og måle slik

01_04_04.jpg

 

Gjengetabell

http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf

 

 

Finner du at diameteren er 14mm og det er 1mm stigning så er det 14x1mm

Finner du at diameteren er 15mm og det er 1,5mm stigning så er det 15x1,5mm

 

Håper det hjelper og ikke skaper mer forvirring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...