Jump to content

Hva slags regntøy skal jeg velge til mitt bruk


SKO1338

Recommended Posts

Bruket pr i dag er 2 ting.

 

1. Være banemannskap en hel dag.

2. Går rundt på dynamiske baner en hel dag, gjerne to dager i strekk.

 

Pr i dag har jeg regntøy som er forholdsvis tynt og greit å bevege seg i, men på regntunge dager holder det ene settet frem til lunsj før det blir gjennomslag og det andre ut dagen.

 

Jeg har nesten vurdert godt gammelt oljehyre.... Det jeg trenger er noe som er vanntett en hel dag, må ikke være det beste å bevege seg i, da det tas av før skyting. Det er da nesten mer viktig at det lett kan tas av. Gjerne ikke for tettsittende da det også skal dekke for rigg med magasiner og våpen.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Definitivt regn poncho (Helsport sin ca 350 kr - god som gull) - det beste regntøyet er det du faktisk har med (kan ligge permanent i skytebaggen) og som er lett å ta på før du blir våt og greit å ta av når det stopper å regne. Poncho er supert til DSS skyting da den også dekker våpen og utstyr -

Link to comment
Share on other sites

Gore-Tex og syntetisk undertøy er det som gjelder. Fleece som mellomplagg når det er kaldt, men ikke for tykt. Ull som undertøy og mellomplagg er også ok, men egner seg desidert best ved flerdagsbruk.

 

Svært mange tror at det er regntøyet som lekker, men som oftest er det kondens innenfra som ikke slipper ut. Bomull innenfor er fy!

 

Edit: Gode Gore-Tex jakker har også skikkelige hetter, bare du kan å justere dem skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke ha hendene ute av ponchoen hele tiden; du kan fint ta dem inn av den. Utover det, så er jo det en utfordring du ville hatt uansett hva du velger.

 

Jeg har en Norrøna Recon som er fantastisk til alt der jeg ikke har våpen/utstyr i hylster på kroppen. Da blir den for trang. Jeg har en regnponcho som derimot har fått mye bruk, og som fungerer ypperlig til dette.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke ha hendene ute av ponchoen hele tiden; du kan fint ta dem inn av den. Utover det, så er jo det en utfordring du ville hatt uansett hva du velger.

 

Jeg har en Norrøna Recon som er fantastisk til alt der jeg ikke har våpen/utstyr i hylster på kroppen. Da blir den for trang. Jeg har en regnponcho som derimot har fått mye bruk, og som fungerer ypperlig til dette.

100% enig i den :)

Har heller ull på kroppen og en Helsport poncho med meg nå etter mange år med både Tex og regntøy.

Mye mer luftig med en poncho og kjapp og ta av å på når den trengs :)

En annen ting er at man lett får utstyr under ponchoen!

Min i str.Medium går det lett en 50 liters tursekk under :)

Link to comment
Share on other sites

var med på ungdomscamp ifjor hvor det var temmelig varierende vær og vi var ute hele dagen, starta ene dagen med tung sludd som gikk over i regn , før det ble finvær på kvelden.

 

Var noen der med gore-tex-jakker som så ut som drukna kattunger, jeg måtte låne meg jakke (GT det også) som heldigvis holdt tett. Men Bergans breheimen buksa holdt meg faktisk tørr uten å bli klam - ikke værst

Link to comment
Share on other sites

til den prisen bør den jo holde mål .. (dvs forbli tørr innvendig ... og transportere fuktighet ut) - men jakker som du ikke får innenfor beltet vil komme i veien nesten uansett ved DSS. Har sett noen som dytter jakken inn i mellom magasinholdere og hylster, men sjansen for at du får jakken ned i mellom pistol og hylster eller magasin og holder er vel ganske stor. Når ladd våpen deiser i bakken mellom "are you ready.. og biip fordi du skal strekke litt på deg og jakka tar med seg pistolen ut av hylsteret ... så vil man vel et øyeblikk tenkt seg å være litt våt i stedet.

 

En brukandes poncho får du for 1/10 av prisen og den hiver du fort av deg når du skal skyte og tilsvarende på deg når du er ferdig - og så dekker den alt av utstyr i beltet. ... men jakka er sikkert fin til annet bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...