Jump to content

Sommer quiz


Veidinn

Recommended Posts

Nå stoppet det fullstendig opp her på patronsamling så da får jeg prøve med en quiz og håpe at folk våkner fra dvalen :)

 

Fant noen litt vanskelige i ei hylle. Den lille til venstre har trolig tilknytning til en stoor bragd og en av Norges aller største sønner, det er en original-ladet skarp patron. De andre er lite kjente patroner. Lykke til!

 

P6190001_zpslltfiq0g.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm, synes det minner sterkt om en gasstettende patron til russisk Nagantrevolver. Men jeg sliter med å gjette videre, både hva angår store sønner og de andre patronene. Jeg har ikke begynt med litteratur eller å måle enda.

Er jeg i det hele tatt på rett spor?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett på den første, mye tyder på at disse patronene ble ladet på Nitedals hvor der er funnet slike. Også i Nansens etterladenskaper er der funnet noen identiske. De er ladet med en rundneset blank mantlet kule. Nansen hadde fire langløpede Nagant-revolvere med på Framfærden 1893-96.

Link to comment
Share on other sites

Umerket i bunnen, Nansen kjøpte som nevnt fire langløpede Nagantrevolvere fra brødrene Nagant i Belgia våren 1893. side 83 i boka : "Jegeren Fridtjof Nansen" av Svein Solli. Jeg kan ikke garantere 100% at patronene er det jeg antyder men en del ting tyder sterkt på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å finne ut av hylselengden her, prøver litt søkt igjen:

Nr.3 = 7,62x56,5 Krag-Jørgensen Experimental ?? (Kunne vært typisk deg å legge ut noe slikt :D )

I så fall stemmer patron nr. 2 med hylselengde (ca.) .30 US .30-40Krag, men der er hylselengden 56,7...den er heller ikke sjelden.

2mm. forskjell burde synes på bilde..

 

Dersom jeg har bommet helt på hylselengder her så ligner nr.3 veldig på .30 US. .30-03 Govt.

 

Lang hylsehals med runde kulespisser som her vitner om eldre patroner for tiden 1890 årene og fremover.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen ganske vanskelige forsøkspatroner fra perioden ca 1890 - 1915. Hyggelig å se at flere prøver å finne utav dette. Det er reproduksjoner som en nordmann fikk laget da de er umulige å finne som originale fra dengang.

Skal ikke drøye det for langt før dere får svaret.

Link to comment
Share on other sites

Nesten umulig å finne tegninger og beskrivelser av disse. Så takk for innsatsen dette er fasiten tror jeg.

 

1 7,5 Nagant russisk type med tilknytning til Nansen

2 .32-70 U.S.N (Navy) rim.

3 .32-70 U.S.N " "

4 .30 Win. Exp. Belted 1893

5 .28 Win. CF 1912

Link to comment
Share on other sites

Morsom quiz, Veidinn.

Måtte følge den fra sidelinja, ganske blank på dette moderne ;-)

Men som nevnt av andre over - jeg innbilte meg at de Nagantrevolverne som ble medbrakt til det kalde nord var kamret for den "vanlige" patronen. Salige Solli har skrevet en artikkel om lading til Nagant i VJ men jeg kan ikke erindre om noe er nevnt der. Skal sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...