Jump to content

Erfaringer med Trijicon 1-4x24


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg holder , hadde tenkt på å selge/bytte et Zeiss 3-12x56 kikkertsikte, og har fått et tilbud om en Trijicon 1-4×24 retikkel triangel. Noen med erfaringer? Skal sitte på en rifledrilling. Finner lite info om disse. Hadde tenkt på en Z6i, men er dette et godt alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Har bare kikka på disse siktene og skutt noen skudd i simulator på ei messe . Jeg personlig synes de er ok optisk , omtrent som leupold vx3 . Om de hadde en 1,5-6 x 20 eller lignende hadde jeg hatt en slik på drillingen min . Jeg liker retikkelet med en gul triangel og synes det er rask på målet .

Swaro z6i 1-6x24 er nok i en annen divisjon optisk men smaken er som baken :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeger nr 11 2015 hadde en test av sikter til drivjakt, deriblant Accupoint 1-4x24

 

+

Bra optikk, tydelig trekant

Ingen batterier

 

-

Litt dorulleffekt ved 1x zoom

Litt dårligere optikk enn de fleste.

 

 

 

Jeg har lyst på Trijicons nyere 1-6x24. Synsfeltet går fra 29,7 til 39,2 i forhold til 1-4x

også 10cm øyeavstand til Lott'en

Link to comment
Share on other sites

50/50 on-topic, offtopic:

Veldig viktig å skille mellom AccuPoint TR21 (1,25-4x24 med tommerør) og TR24 (1-4x24 med 30mm-rør).

 

Førstnevnte har en veldig tydelig dassrulleffekt og en øyeavstand som gjør den vanskelig å bruke på en vanlig boltrifle. Fikk tilbud om en slik til en billig penge men takket nei når jeg forstod at uten å styre med spesielle montasjer ville den ikke passet.

TR21 er erstattet med TR24 i Trijicons sortiment uansett.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 1-4x24 er en kikkert jeg liker veldig godt..en kan prikkskyte med tuppen av triangelet og på hurtige skudd bruker en hele.. Det er bare noe som virker veldig naturlig for øyet med siktebildet som jeg liker ekstremt godt.. Siktet har et synsfelt på 29,7-7.4 meter på 100 meter.. Steinert Ranger som det refereres til over her har 37-9.2 meter synsfelt på 100 meter.. Swarovski Z6i 1-6 som jeg har nå har 42.5-6.8 meter på 100 meter.. Og Z8i 1-8x24 har et synsfelt på 42.5-5.4 meter på 100 meter..

 

En annen faktor er vekt..Trjicon 1-4x24 er kunn 409 gram.. Steinert Ranger 1-4x24 er 490 gram.. Swarovski Z6i 1-6x24 er 440 gram..og Z8i 1-8x24 veier 515 gram..

 

Jeg angrer enda på at jeg solgte mitt Trijicon sikte..

Link to comment
Share on other sites

Optikken er bedre på Swarovski Z6i.. Ingen over..ingen ved siden.. Men når det gjelder vekt..lengde..(250 mm) og siktebilde (retikkel) så ja Trijicon.. Som jeg nevnte over.. Det er bare noe med retikkelet som faller mitt øye veldig naturlig.. Nå er jeg vel veldig swarovski fan..(har vel 9stk swarovski kikkertsikter pluss en EL Range.. Men jeg bare liker Trijicon siktet veldig godt..om jeg ville valgt det foran Z6i.. Så blir vel svaret "ja takk begge deler"

Link to comment
Share on other sites

Jeg får snart montert en Trijicon 2.5-10X56 på min Rifle og vil prøve den så fort jeg får skaffet meg ringer. Hvis den er bra så bestiller jeg en Trijicon 1-4 til min drivjaktbørsen også :D

 

Har hørt mye bra om triangle retikkelet. Du har ikke kryss rundt som er i veien og kun en trekant å skyte med, på samme måte som ved rødpunkt. Di fleste skyter inn med toppen av trekanten men skyter raske skudd ved å buke midten av triangelen, da ligger skuddet bittelitt høyere enn du sikter og i mange tilfeller er det å foretrekke :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...