Jump to content

Lille rids i coatning? Swarovski 2,5-10x42.


webby

Recommended Posts

Har akkurat det samme selv på en Swarovski 1,5-6x42. Påført den tiden jeg brukte tørkerull til å pusse linsene med under jakt. Hard og brutal linsepuss:)

Grøsser når jeg tenker på det nå, men sannheten er at jeg overhode ikke klarer å se noen forskjell optisk.

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer er at lys som treffer ripen, vill bli spredd i alle retninger. Dette vil medføre at man får ett svakt lys spredd over hele bildet, men i normal bruk vil ikke dette være noe man legger merke til.

 

Men, om man forsøker å jakte helt til det blir for mørkt, vil in kikkert med riper eller møkk på linsene, ha tapt en del av skumringsegenskapene.

 

En annen ting, er motlys. Her vil du kunne merke det, på samme måte som en bil med møkkete frontrute mot sola.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på bildet at ripen sitter ca midt på linsen. Det er dessverre det værste stedet. Hadde det vært lengre ut mot periferien, ville det i de tilfellene brukerens pupille er mindre enn utgangspupillen, vært på en del av linsen som ikke er i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Viss DU ikkje ser nokon forskjell har det ingen betydning. Da trur eg det betyr meir den dagen du kanskje skal selge siktet, da vil du nok få mindre igjen for siktet enn om det var fritt for riper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i aftes været ude at teste kikkerten under forskellige lysforhold sammen med en ældre S & B 1,5-6x42 og en 25 år gammel Swarovski Habicht Nova 1.5-6x42 - uden at se nogen forskel overhovedet! Så jeg tror ikke at skaden har nogen som helst betydning (som du siger "Vest") og indflydelse på hverken lys eller skarphed? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte inn en Kahles cb for å utbedre skader i coating både på objektiv og okular, samt bytte av mellomrør. Det kom på 2772,- inkl mva og frakt.

Sendte avgårde en sliten og mishandla kikkert og fikk den tilbake god som ny. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...