Jump to content

Rekyl 9.3x62 i lett rifle? kontra tung rifle?


Toivo83

Recommended Posts

Noen som har formeninger om hva man skal velge.. rifla skal brukes til elgjakt, postering og litt vandring i skog og mark.

Tanken er å skaffe ei tikka eller lignende, sette på den en kkc stokk og demper, men så er det det med rekylen,, noen som har noen tanker angående dette? eller link til andre tråder i forumet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med 9.3x74R i en dobbeltrifle uten demper og med hard bak-kappe, den veier 2.9kg.

Ikke spesielt moro på banen, men på jakt glemmes alt som har med rekyl.

Hvis du skal bygge rifle: demper+bak-kappe som demper fungerer bra.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vi har nettopp hatt en tråd om rekyl, da i 30-06 kontra 6,5x55.

 

Jeg har en ombygd M/98, som med 60 cm Heym-pipe, plastbøtte-skjefte (Butler Creek), 3-9 x 40 Leupold og reim veier 3,7 kg. Den har fått ei ekstra "tre-på"-kolbekappe. Rekyl, sjøl med 18,5 g kuler i 730 m/s (bruker mest 16,2 g i 760 m/s) er ikke noe problem.

 

Den er gjenget for demper (uten å korte ned pipa), og med Sonic 45-demper er den en pusekatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lakelander 389 i 9,3x62. Har kun åpne sikter, og ingen demper. Men den har en helt grei kolbekappe.

Rifla veier 3,4 kg.

Som jeg nylig nevnte i en annen tråd, så er følt rekyl svært subjektivt. Det er denne Jegermeistern linker til.

Uansett så opplever jeg rekylen fra rifla mi som uproblematisk.

Liker den seige rekylen den gir. :smile:

Syns rekylen fra den ikke er så vanskelig å ta opp.

 

Kjenner jo det litt i skuldra etter en del skudd, men 9,3x62 er jo ikke noe mengdetrenings-kaliber.

 

Men kan tenke meg at det merkes en del mere i ei lett rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mye kommer ann på stokkformen. En original stokk fra Husquarna med lett rifle var ikke så god å skyte med når den originale bakelitt kappen ble brukt. Har også hatt 3 kg + 9,3 med rett stokk og myk kolbekappe og den er bedre å skyte med. Har prøvd en R8 med rekyldemper i stokken og der er rekylen snill i forhold til kaliberet.

Min rekyl toleranse er at jeg skyter greit med 4 kg 375 rifle men 458 rifler blir for mye til at jeg gidder/orker. Eller skyter jeg mye 30-06 og 300 win mag og synes dette går greit. Jeg tenker jeg om man takler 300 win mag så bør det gå greit med 9,3. 30-06 ligger et merkbart hakk under 9,3 i opplevd rekyl etter min vurdering.

Håper dette kan hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Har 202 classic med KKC og demper i 9,3. Null stress.

Uten demper er den rimelig hissig.

 

har skutt 416 Rigby uten demper og tung børse. Null stress det og.

500 A-Square i en lett BRNO, ja den står eg over neste gang.

Vekt og rett stokk gjør kaliberet håndterlig uten demper. lett børse med demper også en fryd.

 

Derimot lett børse uten demper og svinerygg-stokk; ja da ber du om juling. :-)

Link to comment
Share on other sites

Med en stokk som tar opp rekylen på en god måte er det ikke noe problem å skyte med en lett 9.3x62

Unntaket er å skyte mye liggende, men å skyte sittende og stående med 9.3x62 er normalt sett ikke noe problem i det hele tatt.

Mengdetrene med 9.3x62 er det nok ikke mange som gjør.

Er man i utgangspunktet ikke så glad i rekyl er nok ikke 9.3x62 kaliberet å gå for. Og har man en 9.3x62 og ikke liker rekyl, så er mengdetrening med dette kaliberet noe av det dummeste man gjør, da blir man mest sannsynlig bare mer redd rekylen.

Ta den med på banen sammen med en annen børse med mindre rekyl og skyt noen få skudd 9.3x62 hver gang på banen og heller tren litt mengde "uten" rekyl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...