Jump to content

Treningskule til rifledrilling i 9,3x74R


Skaubjønn

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en Merkel rifledrilling som jeg holder på å bli kjent med. Mer info her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=119805

 

Denne må skytes en del med for at jeg skal bli kjent med den. foreløpig har jeg brukt noe fabrikkammo som jeg har kjøpt og byttet til meg, og jeg har ladet litt med Vulkan 15 gram kule som den er regulert for. Men hva kan man bruke som treningskule i 9,3? Finner bare kuler som koster en arm og en nyre, og da går det ut over treningen.

 

Jeg ser for øvrig at Jaktdepotet annonserte at de får inn dreide messingkuler i 9,3 til 4.- per stk. Noen som kjenner til hardheten i slike? Er det sånt å bruke i en dobling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde 9,3 kulene til Clarry Haglund, fikk 50 kuler sizet til .369 - som da er de anbefalte 3 tusendels tommene over kaliberet: viewtopic.php?f=17&p=1181244

 

Disse gikk rimelig greit i min dobbelrifle, og ble brukt som treningskuler i forkant av drivjakt på villsvin i fjor. Raske skudd stående på diverse blinken fra 20 til 40 meter, skudd på rullende bildekk osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, ladet med 44 grain Norma 202 krutt og ca 1,5 grain dacron fyllmasse. Jeg målte aldri hastighet med denne ladningen, men farten kan ikke være særlig høy! Tilnærmet null rekyl. Du må ekspandere hylsehalsen med en expander die før du presser nedi disse blykulene, men det kjenner du sikkert til?

 

Jeg har hørt at det finnes noen billige Sellier & Bellot 193 grain SP kuler, men hvor får man kjøpt disse? Sikkert greie de og til trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 285 grs Partizan til treningskuler. De er litt kilne å få tak i nå i norge, men det er flere steder i sverige som har dem inne. Tror de koster i overkant av 5 kr. Ikke akkurat gratis, men det er helt OK. Kulene gikk forøvrig veldig bra i min 9.3x62

Link to comment
Share on other sites

Ja disse Østeuropeiske kulene er selvsagt helt greie til trening i hurtigskyting, kortholdskyting og åpensikteskyting. Jeg har også brukt Speer 270 grs til det, men den er vel litt dyrere nå.

 

Så sparer du Oryx'ene til fintrening på langhold (Jada, en db-drilling er selvsagt en like bra langholdsrifle som enhver annen børse), og til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...