Jump to content

langholdsstokk til 200 STR


Spitzer

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg skal bytte stiokk på min 200 og har sondert markedet litt, men klarer ikke å finne noe annet enn SSG3000 og Bolthorn stokken, finnes det noe annet?

Har sett at flere f. eks. Roedale sier at de har en på vei , men det har det stått i flere år nå, og gidder ikke vente lengre.

Så er det noen som har erfaringer med begge stokkene og kan komme med pro´s og con´s? setter funksjonalitet og ergonomi øverst og utseende på bunn, er likegyldig til hvordan børsa blir seende ut, så lenge det virker, så hvis noen vet om noe annet enn de nevnte så er jeg takknemlig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kun SSG3000 stokken til McMillan og GRS sin Bolthorn som er aktuell av den type stokker du er ute etter. Roedale har sagt at det er en stokk på vei, men det har han sagt lenge... Kommer sikkert aldri. Det var en kar i USA som hadde et chassis på trappene, men Sauer kjøpte opp dette og la det på is av uvisse årsaker. Chassiset var i katalogen en liten stund før den ble fjernet, tror aldri noen nådde markedet. Ikke det sivile i hvert fall. Her er et bilde av det chassiset jeg snakker om, det i midten....

Sauer%20chassis_zpskja7507y.jpg

 

Utover det så er den en som lager stokk til SSG/200STR i aluminium, du kan jo sjekke det ut. Nederst på siden her.... http://www.larschassis.com/products/

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ser dere ikke også på norske jaktfeltstokker? De er ofte mye bedre ergonomisk å skyte med enn blacktacticalstokkene. Jeg hadde en av de første McMillanstokkene som kom til Norge og den føles ut som en 2"/4" med balanse som en ambolt. Måtte skifte ut alle løse deler i bakskjeftet med "isopor" for å få den til å bli brukbar. Bredvoll lager det du vil ha hvis du spør. Tyristubben var veldig fine å skyte med. Kanskje Holmbro kommer med et STR-skjefte. Så finnes det selvfølgelig GRS og KKC. Dessuten synes jeg orginalskjeftet er sterkt undervurdert. Han man små hender er jr-skjeftet perfekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har vørt i den samme klemma ca 2mnd ,men tok en avgjørelse siste uke og endte opp med mcmillan fremfor bolthorn om trent samme pris på de nå skiller ca 1600kr,macmillan med tofot og monopod bak hadde en atlas br10 og monopod er på vei fra usa,jeg tenkte som så at på langhold blir det liggene skyting slik at vekta ikke spiller så mye inn,ender opp med alt på skrudd uten patroner i kammeret på rett under 7kg.Så samtidig på 2 bredvold stokker en i laminat og en i nøttetre skiller ca 200gr på vekta mot macmillian om jeg ikke husker feil,med det bredvold skjefte i nøttetre skal jeg ha senere med en lettere og litt kortere pipe på sauern for jakt/jaktfelt,har ikke fått skutt med macmillan enda grunnet dårlig væ/kald og surt,men på torsdag og lørdag blir det skyting,etter å ha klådd og prøve ligget/siktet syns jeg det stemmer bra,måtte flytte avtrekket lenger bak da håndgrepet er tykkere en på orginal stokken på sauern.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt mcmillan til STR 200, men synes den blir for stor i grepet og litt for dårlig justeringsmuligheter, samt at jeg ønsket foldemulighet.

Greit fornøyd med bolthorn skytemessig. Hadde vel egentlig forventet at den var litt tightere. Jeg bruker den stort sett til PRS skyting/NM langhold, og til det er den ganske bra.

Min drøm er at cadex lager stokk til STR, men ser at det kan bli en utfordring å finne nok kjøpere mtp pris.

Link to comment
Share on other sites

Har to stk McMillan til STR 200, for meg er grepet litt for lite, men fine stokker!!

 

Jeg oppgraderte dem med cammo farger, ny kolbekam ( 1 skrue istendenfor hjul og to skruer ), picatinny skinne I front istedenfor "Anschutz skinne".

 

 

 

AAALT med Roeadale, ville jeg holdt meg unna. Har besøkt flere utendlandske forum I flere år, og nesten alt de rører "turns to shit".

Link to comment
Share on other sites

mitt skjefte kom med en skrue på kolbeforhøyer og integret picatunny skinne foran,eneste tingen jeg lurer på nå er hvor tykt "gods" det er i skjefte for å få festet en reim feste skrue for å få hold til monopodden jeg venter på noen som har noe formening om dette? er det skum eller hulrom inne i skjefte eller er det fast fisk hele veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter mye frem og tilbake ser det ut som det blir bolthorn av den enkle grunn at mcmillan stokken ikke har høydejusterbar kolbekappe. Selv om jeg ellers synes mcmillan stokken virker mer tiltalende.

Så var det det med bestilling da, ser på hjemmesiden til GRS at SSG3000 utgaven kan benytte originalmagasin, og det er vel samme magasin som til 200STR? Hvis det hadde latt seg gjøre hadde det vært greit å slippe å handle inn svindyre AI magasin.

inne på Vertebrae kan man velge mellom både SSG300 og 200 STR inlet, og det står også under produktinfo at det leveres med ett AI magasin, så da blir forvirringen bare større :forvirra:

 

Noen som har peiling?

 

Og angående foldbar kolbe, er den utgaven med fast stokk en "ekte" fast stokk, eller er det bare den hengslete utgaven som er fastlåst med en skrue og dermed har akkurat samme tilhørende slarke som i en hengslet utgave?

Link to comment
Share on other sites

Spitzer .Regn med at Grs sin info er mest riktig - du bruker orginale 200 STR magasiner. Mens du er inne på Vertebrae sin side kikk litt nøyere så ser du hengslet som du kan kjøpe hvis du vil ha foldbar kolbe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor selges disse? finner den ikke på hverken dfs.no eller landrø, sprengskissen der viser ihvertfall bare gammel type

 

Jeg har egentlig en slik til salgs, men har en kjøper på den akkurat nå. Dog har han ikke gitt lyd fra seg på noen dager. Har forsøkt å purre han opp på mail og sms.

 

Annonsen kan du se her: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?f ... d=74426810

Jeg kan si fra om jeg får noe lyd fra han kjøperen i løpet av helga, om du er interessert?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...