Jump to content

Blå plast


sistemann71

Recommended Posts

Husker at vi skøyt noe blåplast i Glock på slutten av 80 tallet og konklusjonen etter min hukommelse er at det på ingen måte er noe presisjon utenom på veldig kort hold.

Bedre å skyte vanlig 9mm ammo mot sikker bakgrunn om man skal trene :)

Evt. lade opp noe sub.ammo om det er skuddsmellet som hindrer deg å skyte

Link to comment
Share on other sites

Blåplast lager jo fort mer lyd enn vanlig ammo ;) I alle fall en skarpere lyd..

Ekstremt hurtigbrennende krutt i stort kvanta, lett prosjektil av hard plast. Mye ild i pipa når du skyter. Plast som setter seg i bommene.. sikkert ikke like ille i AG3 og G17 (heksa-/oktagonal rifling) som i våpen med tradisjonell rifling, men hadde uansett prøvd å unngå det.

 

Har skutt en del rødplast og blåplast i rifler med trad. rifling og det er noe møkk å få ut alt kruttslammet og plasten som setter seg fast.

 

Hvis det er trygg bakgrunn det står på, prøv å få tak i frangibel/skjør ammunisjon. Fiocchi lager og selger til sivile, du må bare bestille det først. Den både veksler og skyter uten alt drittet som plast etterlater seg.

Link to comment
Share on other sites

normal_9mm__blaplast.JPG

Etter over 30 år i HV har jeg ikke sett 9mm. blåplast i bruk, men tydeligvis så har det forekommet noen plasser. Her er et eksemplar fra min samling.

 

Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg skjøt et par blåplast gjennom min lange pipe på KV-59 kal.7,62x51. Kronografen viste v/0 1217 m/s. Det sier seg selv at slike ting brenner. Det gjør rødfisen også.

 

Litt utenfor, men likevel:

normal_9x19_a.JPG

Det er laget ufattelig mye rart til 9x19, her et lite utvalg. Det er et samlerområdet for seg hvis man vil. Jeg har flere varianter som ikke er med på dette bilde.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med 9mm blåplast er vel liten når alt kommer til alt!

Fortsatt farlig nok så den må behandles som skarp ammo og ikke nok futt til å lade om hverken Glock eller MP5.

Kan ikke si at 9mm blå er en av mine bedre minner når det kommer til ammotype og kaliber jeg har skutt med i militær tjeneste akkurat :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men ble nysgjerrig på hva slags ammunisjon den nr.7 fra venstre på andre bildet til Vaquero er? Den med tynn tut :-P

 

THV i 9x19. Formen fører til forbedret kavitasjon og penetrasjon. Den tynne tuppen bøyer seg, og det kombinert med den lave vekten (homogen kopper med hul base) gjør at den stopper raskt.

Opprinnelig ment for politibruk. Tok aldri helt av og er vel oftest sett hos samlere..

Link to comment
Share on other sites

Den med den lange rare tuppen: Nå mistenker jeg også at denne forlengelsen sikrer bedre tilpassing i magasin og ladning i tillegg.

En annen ting som er nevnt er at den egnet seg til skyting inne i flykabiner og ellers hvor gjennomskyting i visse situasjoner kunne være for risikabelt.

 

Blåplasten: Jeg må innrømme at jeg er usikker på opphavet til denne. Ellers har jeg hørt rykter om sivil import, i så fall er det lenge siden. Jeg har hørt om blåplast 9x19 i norske forsvaret, men har selv ikke sett det. Om Bakelittfabrikken har produsert kunne være interessant å få høre om.

Link to comment
Share on other sites

Ser Våpenhuset selger blåplast. Tenkte: kanskje et alternativ for å få smell i glocken mot en kulefanger som ikke tåler mere enn kal.22? Men som det nevnes over her om plast i løpet, så merker jeg at den pussejobben ikke frister noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...