Jump to content

Magnumfeltskyting


M67

Recommended Posts

I Sverige har de noe de kaller magnumfältskytte. Der skyter de med revolvere stort sett, på mye lengre hold enn det jeg er vant til fra feltskyting med pistol, opptill et par 100m iallefall.

Finnes denne grenen i Norge?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Blir vel disse to:

 

Magnum 1: 357 til 40 i kaliber.

Magnum 2: 41 til 45 i kaliber.

 

Alle som arrangerer feltstevne og med respekt for seg selv arrangerer Mag1/2 i hop med "vanlig" felt og de har noen sekunder ekstra på seg for å ta hensyn til rekylen og at enkelte har singel-action.

 

Finnes ikke bare revolvere til dette, da det også er et bra utvalg av pistoler. Det er til dette folk eksempelvis søker om Desert Eagle osv til.

Link to comment
Share on other sites

Alle som arrangerer feltstevne og med respekt for seg selv arrangerer Mag1/2 i hop med "vanlig" felt og de har noen sekunder ekstra på seg for å ta hensyn til rekylen og at enkelte har singel-action

Og de skyter 5 skudd istf. 6? Mag 1 og 2 er jo vanlig på feltstevner, man står og man skyter på DFS sine feltfigurer på 5-50m. 90% mellom 12 og 15m har jeg inntrykk av.

Det er moro det, og jeg stikker på slike stevner om jeg oppdager dem og kan.

 

Det jeg tenkte på er egne magnumstevner, der man skyter både stående, sittende, eller i "creedmoor"-stilling, og skyter på 25-200m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I Sverige har de noe de kaller magnumfältskytte. Der skyter de med revolvere stort sett, på mye lengre hold enn det jeg er vant til fra feltskyting med pistol, opptill et par 100m iallefall.

Finnes denne grenen i Norge?

Magnumfelt var populært både i Sverige og Norge, fra mitten av 70-tallet. I begynnesen var det 3 klasser. Og for å få deltagelse og var klassene 44 mg, 357 mg og 45 acp. Så alt var ikke magnum. :) I Norge døde det vel ut, da vi begynte med Metallsiluett. Om svenskene har holdt på hele tiden, vet jeg ikke, eller om de nylig har gjenopptatt denne skytingen.

 

Grenen er gjenopptatt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...