Jump to content

Oppskriften på Norma Diamond line i 6 xc


Gun-ar

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Blaser R93 i 6 XC som går særdeles godt med ferdigladd Norma Diamond line. Jeg klarer ikke å kopiere denne med tilsvarende presisjon med samme kule uten couting ladet til samme hastighet. Er det noen her som har oppskriften?

Link to comment
Share on other sites

Fikk også god presisjon i min med diamond line. Veide kruttet for et års tid siden, det er 35.3 grain krutt i den. Kula tror jeg er en 105 grs berger BT target, gir ca 910 m/s i mitt løp. Tror ikke det kruttet Norma bruker er i vanlig salg.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har en Blaser R93 i 6 XC som går særdeles godt med ferdigladd Norma Diamond line. Jeg klarer ikke å kopiere denne med tilsvarende presisjon med samme kule uten couting ladet til samme hastighet. Er det noen her som har oppskriften?

Skyt 50 til 100 skudd med kule uten couting, så kommer presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også god presisjon i min med diamond line. Veide kruttet for et års tid siden, det er 35.3 grain krutt i den. Kula tror jeg er en 105 grs berger BT target, gir ca 910 m/s i mitt løp. Tror ikke det kruttet Norma bruker er i vanlig salg.

 

Ja, det er Berger 105 gr. VLD match kulen de bruker i sin Diamond line. De couter den selv, men selger den ikke til lading. Da er den kun å få i blank utgave. Har prøvd diverse ladninger med N19 fra 38 til 40,5 gr. men lykkes ikke 100%. Viljen C.o.l. bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd diverse ladninger med N19 fra 38 til 40,5 gr. men lykkes ikke 100%.

Har du forsøkt å kronografen to-tre av de ladningen som går best? Jeg ligger på 943 m/s på 39,9 gr og har da en SD på 2,3 m/s og ES på 7 m/s. Det samler bra i mitt 60 cm løp

 

Viljen C.o.l. bruker dere?

Nå har jeg en COL på 70,85 mm. Det er i et løp som er skutt ca 1200 skudd, så jeg startet med med rundt 69,2 mm. Anbefaler deg å finn maks for ditt løp og så gå tilbake ca 0,1-0,2 mm. Der finner du som regel optimal COL, men her må du også prøve deg frem hvis du ikke treffer på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takker for tips og tilbakemeldinger. Har testet litt med Berger 105 gr. og tror jeg har funnet løsningen. 37 gr. I en litt treg lott med N11 viser kronografen 880 m/s i mitt løp og gir samlinger på 17 - 20 mm på 200 . :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...