Jump to content

Hjemmeladning. 45 acp hjeeelp..


Flåkjæften

Recommended Posts

Hei.

Får for lite fart på hjemmelada 45acp.

Har ladet med vv340 6,2 grn på 200 grn fp kule.(Frontier)

Col 31,5

Ifølge flere på forumet her burde jeg ligge på en faktor på ca. 150-160 med denne mixen.

Etter klubbens kronograf får jeg bare en faktor på ca. 114(snitt)

Forslag til hva jeg gjør feil..?

Skytes i en Sig Sauer x-six..

Link to comment
Share on other sites

N340 er ikke noe optimalt for .45 ACP. Bruker selv N320 til 230 grs mantel og får ganske tett på standard hastighet for vekta og løps lengda. Bløte (relativt) kuler, som Frontier vil ikke gi så mye motstand, som mantlede og kan da gi avvikende hastighet i forhold til disse. I så små hylser, som ACP vil også svært små endringer i innvendig hylse volum kunne gi stort utslag på trykk og hastighet. Om hylsen du bruker har større volum, enn de data er for, samt kula, eller sette dybden fører til at det er mer volum innvendig, vil det påvirke trykket og hastighet vil, som regel bli lavere.

Link to comment
Share on other sites

Kronografering innendørs er ikke helt å stole på. Hvis du har skudd som er mye høyere eller lavere hastighet på, en de "fleste", så må du ikke regne med disse. Hadde du bare en hastighet på ca 570 fot/s? Det høres merkelig ut, det burde vært 800-900 fot/s. En annen ting, er jeg ville foretrekt å bruke N320 til 200 grs kuler. Kaster pistolen ut tomhylsene med den ladningen? Du kan jo ringe meg hvis du vil, så kan vi kanskje finne ut hva problemet er.

Link to comment
Share on other sites

P220 x-six veksler ikke med 116PF, så veksler den, er det ikke 116 ;)

 

Forstår ikke hvorfor du velger N340, du lader jo lett major med den kula og N310 i 5 toms løp, du har i tilegg 6, og gjetter du skal ha til felt og 120PF krav.

 

Ref din OAL, 31,5 virker som en litt lang patronlengde, har du sjekket at kula ikke står i bommene? på 31,5 går den i bommene med den kula på de fleste 1911'ene mine, jeg har den satt så det som er vinkelrett med hylsa, før det skråner inn, kun er marginalt utenfor hylsa, da nettop dette partiet ofte vil gå i bommene på en FP kule, RN 230 og slikt lades lenger p.g.a. kuleform.

 

Jeg forsker litt på å sette 9mm rekylfjær i min, evnt annet oppsett da org er idiotisk hard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...