Jump to content

Hvilken høyde på montasjen!?


ko-stens

Recommended Posts

"Luksusproblem" på gang...

 

Har kjøpt og endelig fått hentet en Bergara BA13 enkeltskudder, og det bar sporenstreks nedi kjelleren for å montere på siktet, en Leupold VX6 3-18x50. Litt "beist" på en så liten rifle, men h..vete heller, rifla skal brukes på toppjakt på små mål, og det var dette siktet jeg ville ha!

 

Men, jeg har to montasjer til Picatinny-skinna. lave og høye (ser ekstra høye ut egentlig). De lave er i stål og er av kurant kvalitet. De høye er i aluminium og i høyst tvilsom kvalitet (Kina-vare fra Ebay).

 

Bilder av herligheten:

Høyt montert og med åpne sikter.

2016-04-11%2016.32.11_zpsjfcktmwg.jpg

 

Lavt montert, uten åpne sikter.

2016-04-11%2016.45.33_zpskeoju9o9.jpg

 

Fordelen med høy montasje er at jeg kan la siktene være på. Pussig nok trenger jeg ikke strekke hals så veldig da kolben er ganske høy. Den er faktisk så høy at jeg nesten sliter med å få hodet lavt nok til å få siktet skikkelig med åpne sikter. Ulempen ved å beholde åpne sikter er at jeg må finne frontmontert demper. Liker best med bakkammer. I tillegg ser det en smule horribelt ut med sikte på stylter... Smått irriterende er det at selv om montasjen er såkalt "see-through", altså med hull slik at en kan se gjennom under siktet, så blir de åpne siktene for lave. Er usikker på om jeg kan bruke lavere montasje uten at det går borti baksiktet.

 

Fordelen med lav montasje er at hodet blir enda mer riktig plassert med tanke på å se gjennom siktet. Ikke minst er det veldig mye finere å se på. Ulempen er jo at baksiktet må vekk. Det er ingen problem, siden de bare er skrudd på. De satt heller ikke så voldsomt fast, så det var lett å få dem av bare ved hjelp av flattrekker. Ellers ser det ut som om siktet blir veldig lavt med tanke på hanen, men det går akkurat. Det er skrudd inn en tapp på siden av den, slik at man slipper å trykke rett oppå den. Denne tappen kan skrus ut og settes inn på andre siden, slik at den fint funker for både venstre- og høyrehendte. Med andre ord, ingen problem, men bare så vidt.

 

Hva skal jeg bruke? Spørs vel om jeg noensinne får bruk for åpne sikter, men en vet jo aldri... Tenker litt rådyrjakt der det kan være korte avstander. Da kunne det vært kjekt og tatt av kikkertsiktet og bare brukt de åpne. Har nemlig søkt på rådyrjakt i et terreng som tilhører jobben, og der er det ganske mye skog tett på. På den annen side, jeg kan jo kanskje bruke elgrifla til det...

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ hvis du vil ha prosjekt er å flytte forsikte bak demperen, og bytte til høyere korn.

Så kjøper du en xs backup ghost ting til picatinny. Burde få plass bak/under kikkerten.

 

Et grommere alternativ som jeg vet de har gjort på XXL er å ta ghost ring mekanismen og frese hull i skinnen så den ligger flush mellom rillene, som på en GSR. Utrolig tøft!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...