Jump to content

9MM - Diverse gammel ammo


xTJx

Recommended Posts

Hei og god kveld.

 

Har en bekjent som skulle flytte og ble spurt om jeg kunne tenke meg det han hadde liggendes i 9mm.

Det jeg lurer på er om det går greit å bruke disse i min 9mm Glock 19 eller om jeg burde avstå fra å bruke disse?

Noen av skuddene ser kanskje ut til å ha en eller annen form for korrosjon? (Svart kule og eller svart kule og hylse)

Jeg ser for meg at det fort kan være flere patroner som ligger i esker som ikke tilhører dem.

 

Legger ved link til dropbox-mappe med aller 21 bilder.

https://www.dropbox.com/sh/w3pdm4qix68p1if/AADmMvLG-CVVuEfQ_EfcfF1Ea?dl=0

 

Merkinger på esker/patroner:

1305-25-123-2676 - Pmax 300MPa - Lot 06-GFL-91

1305-15-103-7541 - SKARP - Lot 04-GFL-97

1305-25-123-2676 - Lot 02-FFV-82

9mm Pistol og MP - Lot RA-18-60

9mm - 104-RA-64

9mm Skarpe Pistolpatroner (Patron merket med RA - 1950)

H3290 - I.S.S.A - 9mm - MK2Z (Patron merket med H"pil"N 45 9MM 2Z)

H3290 - I.S.S.A - 9mm - MK2Z (Patron er sort og merket med OXO St 2 42)

Geco Ogival-Geschoss 9MM Parabellum (Patron er merket Geco 9mm Para) (Lot 5-DAG-77?)

Geco Flachkopf-Ganzmantel-Geschoss 9MM Parabellum (Patron merket Geco 9mm - og er med konisk blykule)

SM-Produkt 9mm Pistolammunition m/39 for Luger, K-pist etc. (Patroner merket RA 60 og RA 61)

9MM SK Pistolpatroner m/39 - Amf 31 p 4 / 43

(Diverse patroner, Geco 9mm FMJ-FP, RA 49, RA 50, 4 AmF 2 24, dnh "stjerne" 2 43, St 4 41 fb, St+ fve 1 41 og mye mer)

 

Finnes det noe nyttig og interresant informasjon rundt disse så tar jeg imot alt med åpne armer :)

Det ligger også et bilde av noe eldre .22LR ammo fra RWS - disse med sølv hylse.

 

Mvh,

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dei gamle RA-Lotane eg har vore borti frå tidleg 50-åra verkar å ha litt harde tennhetter. Ein rask oppspenning og ny avfyring ser ut til å få det til å smelle. Berre å dra sleiden litt tilbake og sleppe fram att, men ikkje så langt tilbake att det kastar ut. Det virkar på meg som om det ikkje smell av i det heile om ein ikkje spenner oppatt og dreg av på nytt innan 2-3 sek. Har ikkje ellers hatt tilfelle av forseinka tenning eller andre problem, men eg lukar ut skot som ser ut til å ha vore utsett for fukt med irr eller rust. Det virkar ellers som om dette er høvesvis friske ladningar.

Om G19 tåler om lag det same som P80/G17 går nok dette mest truleg svært bra.

Har akkurat skote meg tom for nokre hundre Mk2 frå 1945, og dei var særs pålitelege, men også her dette med puss.

Korrosive hetter som gjekk ut på RA i løpet av -57 betingar som andre nevner grundig puss, gjerne med vatn som nøytaliserer dei korroderande :?: basene :?: som vert danna av hettene. (Årsaken til at eg meiner det er baser som virkar her er at eg meiner å hugse at det er med ei lita syreflaske for puss av AKar, der russerane har nytta korrosive hetter inn i notida.)

 

Ellers er det i dette som mykje anna: Korrigering og ny lærdom på feltet vert motteke med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger :)

Syns det er greit å høre med dere som kan dette før man bare kaster seg uti og prøver alt man kommer forbi :D

 

Nå kommer sikkert enda et "nybegynner" spørsmål :oops:

Jeg har ikke noe imot å pusse godt, men greit å vite hvilken av disse som man burde å pusse veldig godt på og ikke :D

Kan man ta som en tommelfinger-regel at det meste etter 1960 er ikke korrosive hetter?

Link to comment
Share on other sites

Eg er litt redd for å prøve å legge fram det eg trur er rett i trådar der Per-S meiner noko, for utfrå det eg har sett av innlegg frå han ellers, har han ein veldig nøyaktig og omfattande kunnskap om mykje, og eg les innlegga hans med stor respekt for å legge meg mykje av det han seier på minnet. Eg håpar difor eg blir korrigert om eg skriv noko feil.

Meininga mi utfrå eiga erfaring er at RA ammoen virkar å vera kraftigare enn den engelske Mk2z. Den svenske og evt. anna har eg ingen erfaring med.

Eg spurde for fleire år sidan i ein annan tråd og fekk svar om at RA gjekk bort frå korrosive tennhetter på alle kaliber ila. 1957. Så RA merka 58 og nyare bør vera greit. Andre nasjonalitetar og fabrikkar veit eg heller ikkje mykje sikkert om, men som ei mindre kvalifisert gjetting vil eg tru at ein kan bruke 60-talet og nyare som utgangspunkt for vestlege produkt.

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i at noe RA 9 mm ammunisjon er hardt ladd. Jeg har testet hastighet på mange lot, og funnet særdeles stor variasjon på hastighet, jeg husker ikke tallene, men mener opp mot 40 m/s i hastighetsforskjell med samme kulevekt. Jeg testet i CZ 75.

I en Glock skal alle være innenfor akseptabelt trykk

Årsaken er at de er beregnet for MP, det samme er de engelske MkII.

Ellers behøver du ikke være redd for å komme med dine erfaringer, kunnskap bygges opp ved at vi deler erfaringer. Det er ingen som rekker å prøve alt selv.

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har, eller har hatt de fleste av patronene du ønsker opplysninger om. De fleste har jeg skutt noe av, men noe er ikke prøvd. Og ingen kronografering. Mye bra som er skrevet tidligere her, men har noen merknader.

 

Det eneste som skal være gammel MP ammo her fra Raufoss, er vel merket "pistol og MP". De "engelske" som er merket MK2Z, er MP ammo, har vel også sett kun merkingen MK2 på div. MP ammo. De svarte patronene, er laget slik fra fabrikk og det er vel stål i både hylse og i kule.

 

Første Geco (ogival) du nevner, er veldig bra ammo. Bl.a. Neuhausen pistoler liker den godt. I min P210-6 blir/ble det 1" grupper på 25 m og 4 -5" på 100m. Den andre med konisk blykule, undrer jeg litt på. Jeg har noe esker med samme merking og der er også en konisk kule, men mantlet! Og ser en på teksten, så betyr vel siste del av ordet "Ganzmantel" - mantel. På mine patroner er det kun merket "Geco" og "9mm". Så jeg undrer på om dette er hjemmeladd ammo, i så tilfelle ville ikke jeg brukt den uten videre. Utrolig hva folk har knotet med, i sin hjemmelading.

 

Den RWS ammoen har jeg skutt mye av, trolig ca 150 tusen. Og jeg har fremdeles en god del av den. De lottene jeg har hatt, har vært veldig bra, så jeg har brukt de som konkuranse ammo når de har vært å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Glockene ser ut til å like gammel svensk og norsk MP ammo. Har skutt gammel ammo fra 1944-46 uten å vite om at de var korrosive hetter i dem. Ble kjent med det flere måneder etterpå og hadde ikke pusset Glockene etter skytingen. Demonterte, sjekket dem, pusset rent, men kunne ikke se noe som helst som ikke er der ellers etter vanlig sivil fabrikksammo eller hjemmerullet.

 

Til bruk i Glock ville jeg ikke vært urolig for dette.

 

MP ammo ligger i den raskere delen av skalan, 1200-1275fps er ikke uvanlig og faktisk noen lotter med gammel svensk m39 (ikke m39b) gott over 1300fps. Skutt i Glock 17/19.

Men for å si det sånn, mater ikke STIn med disse.

 

Brukte gammel norsk MP ammo fra 60-talet på Dead Wolf Open i sommer, (dynamisk stevne) med en 8lb tennålsfjær var det ikke noe problem, 5lb Wolff fjær er varnyttesløst på gammel MP ammo.

 

Jeg har ikke i nærheten den kunskapen om ammo som andre her i tråden, men gammel 9x19mm som ser bra ut og virker ha vært lagret riktig, ville jeg ha skutt i Glock.

Link to comment
Share on other sites

Knall, da får jeg invitere en jeg skyter endel med for litt nostalgisk ammunisjons prøving :D

 

Jeg tror alle Glocks leveres med med 5.5Lb tennålsfjær og 5Lb connector som standard.

17Lb recoil fjær for G17 og 18Lb for G19. (Ikke siter meg helt på dette, men mener jeg leste det på en glock side når jeg bestilte noen deler)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke liker å pusse våpen med vann, så kan du skyte noen skudd med ammunisjon som ikke har korrosive tennhetter mot slutten av skytingen. Da kan du pusse som vanlig da saltbasene er blåst ut av løpet. Har gjordt dette med flere våpen jeg har skutt gammel ammo i og aldri opplevd rust med å gjøre det slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...