Jump to content

Aggresjon hos valp.


Windir

Recommended Posts

Hei!

En drøm har gått I oppfyllelse og jeg har endelig fått hjem en drivende hund. Hunden er blanding mellom am.foxhound og plotthund. Begge foreldrene bruker på jakt, hovedsakelig bjørn og rev. Foreldrene har godt gemytt, og var svært bedagelige den dagen jeg hentet valpen. Nå har valpen Vært her I 6 dager, og tiden går for det meste med på kos, soving , litt lek og sosialisering med laikaen jeg har fra før.

 

Det jeg imidlertid har oppdaget er at valpen som er 9 uker gammel, viser en enorm form for aggresjon, både mot laikaen og I situasjoner hvor vi tar valpen bort fra ting den ikke får lov til. Det Være seg biting på sofaen, ledninger etc.

 

Dette er ikke valpebiting...Vi snakker her om at hele tanngarden vises, knurring, snerring og virkelig målrettet biting.

 

For min egen del så er jeg vant med både settere og laika, men har aldri I mitt liv sett noe lignende hos en valp. Det gikk opp for meg at dette kan potensielt sett bli et stort problem når jeg sto på kjøkkenet og pakket ut varene, valpen prøvde å hoppe opp I sofaen der datteren min satt, og samboeren min viste den vekk. Dette resulterte I at valpen fikk et slikt anfall og virkelig gikk etter datteren min på 5 år. De biter jo ikke så hardt, men tennene er skarpe nok.

 

Også I lek med laikaen er valpen unormalt hard mot laikaen, og går virkelig til angrep. Laikaen skjønner denne såkalte valpelisensen, og gjør ikke så mye med dette....ennå...

 

Har som sagt aldri opplevd dette før med noen hunder, og lurer på om dette er normalt? For min del virker dette svært unormalt. Og når valpen blir større så blir skadepotensialet en del større...og når valpelisensen går ut, og laikaen blir nødt til å sette valpen på plass, så kan det bli stygt om valpen ikke gir seg...

 

Setter pris på tips og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Er jo veldig vanskelig å svare noe sikkert, men høres vel ut som at valpen kansje ikke er helt ved sine fulle 5.

Ikke hatt denne type valp selv men 2 kompiser har hatt.

En Riesen og en lapphund.

Det dukker opp individer en sjelden gang som ikke er patente i hue.

Link to comment
Share on other sites

De færreste hunder blir født med mentale defekter. Det høres ut som om valpen din har vært offer for en heller liberal oppdragelse i valpekassa. Om tispa ikke irettesetter uønsket adferd i tilstrekkelig grad, så er det heller ikke rart at valpen ikke lærer hva som er greit - slik som aggresjon mot andre hunder og mennesker.

 

Selv om jeg skjønner hva du mener så er det ingenting som heter valpelisens i min verden. Selvfølgelig må man vise forståelse for at det er en valp man har med å gjøre, men som du selv er inne på vil slik adferd bare bli mer og mer problematisk jo større valpen blir. Her bør både du og hunden du allerede har ta ansvar og si klart ifra at slik adferd ikke er akseptabel, om det faktisk er så ille som du beskriver. Gammeltispa her i huset har alltid vært ganske krass mot nye medlemmer i flokken, enten de var egenprodusert eller importvare, selv fra ung alder. Det er rett og slett snakk om å utvikle "språket" til nykommeren.

 

Som sagt tviler jeg på at det er noe iboende aggressivt i den lille valpen din. Du sier at den åpenbart er aggressiv, og ikke bare leker, men om dette var tilfelle burde den kanskje gjort større skade? Om valpen virkelig går inn for å vite hardt så burde det vel blitt skader, noe det ikke virker som om det er? Mitt stalltips er at valpen mangler tilstrekkelig språk, og at den aggressive adferden i grunnen bare er en misforstått virkelighetsforståelse fra valpen sin side. Den må kjenne sin plass, og de grensene du og de andre medlemmene i flokken setter for den. Dette lærer den ved at du korrigerer den når den går for langt.

 

Dette er selvfølgelig basert på mine egne erfaringer, og jeg har jo ingen førstehånds kjennskap til din valp, så dette må du selvfølgelig vurdere selv. Mitt tips er likevel at du først og fremst forsøker å korrigere valpen, og ser hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Greit å høre om andre sitter med samme tanker som meg. Det er så merkelig fordi det bare skjer plutselig. Valpen lå nå nettopp på fanget til meg og jentungen mens vi så på film. Så våkner den til liv, leker litt med en bamse sammen med samboern min, og plutselig idet samboer sier rolig "fliiink" idet valpen kommer med bamsen så smeller det, igjen. Klarer ikke selv å skjønne hvorfor det blir slik, men det er synd om det går så langt som til avliving. Setter pris på tilbakemeldingene folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd valp som lekeslåss på en slik måte at det virker som det slettes ikke er lek, men det er forskjell på aggresjon mot mennesker og mot andre hunder.

Aggresjon mot mennesker må korrigeres tvert, og det er vårt ansvar som hundeeiere. Aggresjon mot laikaen din må laikaen fikse selv, de kjenner språket og signalene den sender bedre enn oss mennesker. Jeg kjenner ikke noe særlig til disse rasene men det kan virke som du har fått svært krass hund. Men så lenge psyken er robust er det erfaringsmessig lettere å få en vettug hund ut av en som er altfor tøff enn en som er ei pyse/nervøs. Da tar den lite skade av hardhendt håndtering (sikkert noen som synes jeg er fæl), det er et språk hunden forstår.

Man må selvfølgelig prøve seg frem, men tøffe hunder krever tøffe eiere.

Du skriver ikke noe om hvordan du takler problemet, kanskje fikser du det utmerket og er i full gang med å korrigere riktig retning slik at den får respekt for mennesker og etterhvert vet sin plass på rangstigen.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg alt for mye. Hunden jeg har nå var aggressiv som valp spesielt mot andre hunder og skjønner hva du mener med valpelisensen. Det mot folk kurerte jeg ganske greit med en diskusjon over matfatet, viktig å prøve med alle familiens medlemmer rundt matfatet så man er sikker på at den har tatt hintet. Det med andre hunder vokste den også av seg, et par episoder der hundene fikk gjort opp under tilsyn. Enden på visa for min del ble for min del en kjempe familiehund som koser seg i sofaen en lørdagskveld sammen med oss, og har den fulle respekt for våres meninger om hva som er greit og ikke ( selv om den alltid skal sjekke hvor grensa går). Dette var en finsk spets og ikke like aggressiv som du beskriver, men likheten er slåssinga med andre hunder der motparten ikke vil ta igjen ordentlig, og hvor valpen prøver ALT den klarer med den lille kjeften sin.

Jeg tror det er håp for hunden din og hvis du får den oppdratt skikkelig er det ikke noen ulempe at en jakthund er tøff.

Det viktigste er uansett at man starter irettesettelse som funker når valpen er liten og har lite potensiale til å gjøre skade. Så man ikke sitter der med en mannevond hund på et år, da er det nemlig avlivning som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at dere tar dere tiden til å skrive gode og utfyllende svar: Første gang dette skjedde så var vi på besøk hos min mor, og valpen ble tatt bort fra en plante den skulle spise på, så det var ikke i forbindelse med lek. Når det gjelder korrigering så blir valpen korrigert, av både meg, samboer og laikaen, men laikaen er forholdsvis forsiktig i korrigeringen. Til nå så bruker laikaen snuten og vipper valpen over på rygg, legger munnen over halsen på valpen (biter ikke) og holder den der til valpen blir rolig. Så er det på`an igjen en liten stund etterpå :P For min egen del, når valpen får en sånn raptus så napper jeg den litt i nakkeskinnet, for all del ikke hardt, og knurrer litt, valpen piper litt, og slutter umiddelbart.

 

At ingen av oss har blitt bitt ennå anser jeg som rene tilfeldigheter og ninjaferdigheter hos datteren min som smetter unna som en røyskatt så snart det blir lyd fra valpen :P

 

Det er lettere for andre å si noe om hva som muligens kan være problemet, noe som også er grunnen til at jeg spør her, så jeg bøyer meg ydmykt og takker for tilbakemeldinger nok en gang. Må vel også innse at man har vært nogenlunde heldig med tidligere individer som ikke har vært slik som denne.

 

Skal jobbe med korrigering, og la hundene ordne opp seg imellom. Og forstår at det er nulltolleranse ovenfor slik adferd mot mennesker.

Link to comment
Share on other sites

TS. Hvorfor kontakter du ikke oppdretter, i steden for dette forumet? De har sannsynelig de beste rådene. :)

 

Ellers virker det ikke som om dere har kontroll på valpen og den er i ferd med å bli sjef i hele huset. Tror nok Laikan din tar igjen, når den blir lei. Og hvis du med "valpelisens" mener, at valpen skal få gjøre hva den vill, er du på villspor.

 

At dere duller med en stridig valp, er tull. Valper er forskjellige og raser er forskjellige. Men det er da ikke så uvanlig, at stridige jakthunder viser "tæl" fra de er små. Det første mine valper lærer i huset, er respekt for et NEI! Og jeg sier det kun en gang! Så korrigering, etter hundmetoden. Ordet NEI kan også brukes i svært mange situasjoner, der en lærer en valp husdressur. Hva den har lov til og ikke. Samtidig er det viktig at den har noe lovlig å bite i (som et tyggebein), da er det lettere å nekte biting i skotøy, ledninger, sofa, m.m. Og den må få nok fysisk aktivitet.

 

Slik jag tolker det du skriver, er det ikke noe galt med valpen, men heller med dere mennesker. Alle valper/hunder skal respektere små og store mennesker i huset! Og skal en ikke ha en "skarp" vakthund, bør den også respektere alle andre mennesker. Også en fordel om den blir sosial med andre hunder. Ingen grunn til å vente.

 

Du er også veldig upressis i dine forklaringer. Situasjonen da du sto i kjøkknet og valpen var i stua sammen med din samboer og datter, kunne det vært intrerssant å sett. Det ble nok gjordt en del feil der. Og jeg undrer på hva din samborer gjorde, da hun "viste bort" en valp, som dere ikke har det minste dressur over. Feil avvisning og kanskje dytting (på valpen), kan utløse motreaksjoner fra valpen.

 

Jeg annbefaler normalt også at folk har et hundebur, som kan brukes som et "time out" sted, sove plass (og fri) fra egne unger og et sted valpen kan være i perioder du/dere ikke kan følge med på hva den gjør. Det værste er hvis valper er uten tilsyn, før den kjenner husreglene ganske godt og er renslig inne. Men husk at valper også er som barn, de "glemmer seg bort", så både NEI (og annet), må repiteres jevnt, rolig, men kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Geco: Jeg har akkurat snakket med oppdretter som mener at det virker som om valpen har blitt husvarm, og prøver å klatre på rangstigen. Jeg mener ikke valpelisens ovenfor mennesker, men mellom hunder er det noe som heter valpelisens :)

Jeg tror at uansett hvor flink hundemann man mener man selv er, så er det ikke mulig å få til bra dressur på en 9 uker gammel valp. Jeg leser ditt innlegg på en konstruktiv måte Geco, og tar det du sier til etterretning :)

Link to comment
Share on other sites

Geco: Jeg har akkurat snakket med oppdretter som mener at det virker som om valpen har blitt husvarm, og prøver å klatre på rangstigen.

 

Jeg tror at uansett hvor flink hundemann man mener man selv er, så er det ikke mulig å få til bra dressur på en 9 uker gammel valp.

Bra du har hatt kontakt med oppdretter, fortsett med det. :)

 

Men flinke hundefolk, lærer valpen hva et nei er, fra første dag! Men, det må jo terpes! Slutt å fjerne valpen fra ting. Si nei og lystrer den ikke - korriger. Og det er jo en fordel å vær litt i forkant av ting. Er en valp våken (og ute av buret), er jeg (eller folk jeg stoler på) i nærheten, for å korrigere. Da er mye gjort på få dager.

 

Og det er viktig å markere seg (som hunder ville gjordt), når valpen gjør noe ulovlig. Både nei og knurring, kan benyttes og det MÅ komme i forkant, av korrigering. Men spessielt i begynnelsen, er NEI mer hørbart og dermed mer annvendelig en kun knurring. Så, lær krabaten nei. :)

 

Undrer også på, om valpen er noe understimulert. Forsøk å leke mer, helst ute. Løp gjerne, så den får brukt seg. Kanskje også leikeapport. Uten at de får brukt seg, oppstår oftere "raptus" situasjoner. Den vorsteh hunden jeg har nå, lærte også ordet apport, søk og innkalling første dag jeg fikk den, på dagen 8 uker gammel. Og "nei", ble terpet fra første dag, samme som på div. andre hunder i flere ti-år.

 

Har aldri hørt om "valpelisens". :) Men det blir skrevet og sagt så mye rart, at det forundrer meg ikke. Bare tull, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om "valpelisens". :) Men det blir skrevet og sagt så mye rart, at det forundrer meg ikke. Bare tull, etter min mening.

Begrepet valpelisens har jeg hørt om i både jakt og brukshundmiljøer i over 25 år.

Om man ser hva voksne hunder godtar av valper/unghunder nesten helt opp til de blir kjønsmodne så ser man hva som menes med begrepet!

Gjelder stort sett alt av flokkdyr faktisk!

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en som har valp fra samme kull som hadde opplevd det samme med sin valp, ble gjort som du beskriver Geco, og "problemet" er ikke et problem lengre. Takker for tips :)

 

Har vært temmelig kaldt her siden vi fikk valpen, så det har vært begrenset med muligheter for å være så mye ute, men er ut til at påskeværet har kommet for å bli her nå. Gikk også opp for meg at både laikaen og setteren fikk jeg når de var 12 uker gamle, så denne oppførselen var borte da. Utrolig hva man kommer på når man sitter og funderer ;)

 

Når det snakkes om valpelisens så mener jeg at Laikaen finner seg i veeeeldig mye tull fra nyhunden, henger fast i halen, leppa ++. Siden valpen er så ung så gjør ikke gammelhunden så mye med dette, men når valpen begynner og nærme seg 5 mnd så har jeg forstått at denne valpelisensen går ut, og valpen vil da bli irettesatt skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Begrepet valpelisens har jeg hørt om i både jakt og brukshundmiljøer i over 25 år.

Ja hvis dette er et poeng, så har jeg aldri hørt om det de over 50 år jeg har hatt hunder. Heller ikke i jaktprøvemiljøer (for stående fuglehunder), eller blandt jegere fra Sør til Nord i landet.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en som har valp fra samme kull som hadde opplevd det samme med sin valp, ble gjort som du beskriver Geco, og "problemet" er ikke et problem lengre. Takker for tips :)

 

Har vært temmelig kaldt her siden vi fikk valpen, så det har vært begrenset med muligheter for å være så mye ute, men er ut til at påskeværet har kommet for å bli her nå.

Valper tåler å være ute, selv om det er kaldt. Men en må bare begrense tiden ute, med sunn fornuft. :)

 

Av det du har skrevet senere innlegg, så takler Laikan dette veldig bra. Som forventet. :) Og valpen lystrer. At den forsøker seg på nytt, er ikke uvanlig. Hvor tolmodige voksne hunder er mot valper, er jo forskjellig. Og avhengig av både valp og den voksne. Men, dette fikser de normalt greit selv. Og normalt så setter de seg mer og mer i respekt. Men jeg har sett voksne hunder, som setter seg i respekt fra første dag og aldri godtar noe tull fra valper. Og til de som aldri nekter annen hund i "flokken" å gjøre noe. Så uansett om en har et navn på dette, eller ikke så er det opp til hundene, hvis ikke vi lager "krøll". Men oftest så kommer det skarpere reaksjoner, når valpen kommer i "tenårene", hvis hundene er av samme kjønn.

 

Bra at du også tok kontakt med en annen valpekjøper. :) Oppdretter og andre valpekjøpere, er en resurs du ikke bør glemme. Hold kontakt med dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis laikaen og setteren din var hos oppdretteren til 12 ukers alder, er det ikke så rart om du får en annen opplevelse nå. Når valpene er så gamle er tispa mektig lei valpene sine, en gjeng med bråkebøtter som benytter hver anledning mora legger seg nedpå til å suge ut den siste melka av de såre pattene. Da er det ikke noe dill dall men meget hard irettesettelse hvis det skulle være noe problem.

 

Høres ut som valpen din kanskje ikke er så ille likevel men en tøff jakthund som trenger mer tydelige ledere. Hadde jeg vært deg hadde jeg hvertfall ville tatt i litt mer da jeg satte grensene. Samboern må også være like tydelig, barna er det verre med men sørg for å ikke la hunden være alene med dattera. Hunden bør angre skikkelig etterpå om den finner på noe aggressivt mot henne.

Link to comment
Share on other sites

Bra det går fremover!

Hadde min første valp for et år siden, og kan være veldig frustrerende.

Fikk et par veldig godr tips av geco, verdt å høre på!

 

Opplevde at vorsteheren vår prøvde seg litt på klatring på rangstigen, ikke ovenfor meg, men spesielt samboeren min. Hun var ikke fullt så tydelig på NEI og korrigering.

Fikk tips (av bekjent) om å sette seg ned og holde valpen på rygg mellom bena sine til den roet seg for å vise at du bestemmer når den skal være passiv. Bare ved å holde fast, og uten noe kjeft etc.

 

Etter et par omganger skjønte han plutselig plassen sin, og var en helt annen hund mot samboeren min etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei gjeterbikkje med lignende tendenser, kanskje endel verre også. Under enkel korrigering kunne det plutselig si klikk og hunden var ikke til å kjenne igjen (hun var i utgangspunktet veldig snill og rolig), jeg følte virkelig på at hun var ute etter blod - det endte ofte med at jeg satt skrevs over ryggen hennes og tviholdt i nakkeskinnet og kjeften til det roet seg. Vi holdt ut i 6 mnd, så måtte hun bøte med livet, tanken på at hun kunne komme til å skade andre var forferdelig. Må legge til at hun bet meg, samboer, svigerforeldrene og en ekstern hundetrener.

 

Føler meg litt dum, men har praktisert tipsene som har kommet, og det er stor forbedring bare idag. Midt I frustrasjonen så ser man gjerne ikke lengre enn sin egen nesetipp :)

 

Kjempebra, du har fått mange flotte tips her ser jeg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...