Jump to content

Kulevekt i 3006 og 308


freezingduck

Hvilken Kulevekt  

35 members have voted

  1. 1. Hvilken Kulevekt

    • 165gr
      22
    • 180gr
      13


Recommended Posts

Jeg har ei rifle i 308 og to i 3006 som jeg tenkte jeg skulle lade opp til noe ammunisjon til Hjort, Elg og evt bjørn og grisejakt i fremtiden.

 

Jeg har tidligere brukt 165gr Interbond i 308 og riflene i 3006 er nye.

Den ene har 51cm løp og den andre 57cm.

 

For enkelhets skyld tenkte jeg at jeg skulle bruke samme kule, men er usikker på kulevalg og vekt.

 

Har vurdert Interbond og Aframe, men tror Aframe kan være litt hard til fks Bjørn.

 

Ser at mange bruker 180gr i 3006, men er det noen bakdel med 165gr i 3006?

 

Mulig jeg blir å ha både Interbond og Aframe ladet opp, så jeg er mer interresert i hvilken vekter folket anbefaler?

 

Kom gjerne med en forklaring

Er skeptisk til at høyere hastighet vil skape mer kjøttødeleggelse, men det blir jo uansett ikke de helt store hastighetene.

Med Interbond gir QL meg følgende med N550 i 3006 på 300m med 2,5m/s fra 90* for å kunne se forskjellene.

 

165gr 860m/s 41,1cm fall 12,2 cm vind 2368J

180gr 823m/s 45,0cm Fall 12,0cm vind 2432J

Link to comment
Share on other sites

Blir hipp som happ.. Dyrene merker nok ikke forskjell på en 15gr tyngre eller lettere kule.

180gr begynner å bli ganske tungt i 308w

Men om du skal ha det enkelt, så kan du lade 165gr kuler med N150 i begge kaliber, selv om i alle fall jeg foretrekker hakket tregere krutt til 30-06

Men om du skal kjøre 2 kuler, så ville jeg valgt 165gr til 308w og 180gr til 30-06

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt denne, men desverre ikke fått brukt den på storvilt.

Jeg leser mye bra om den da, men litt skeptisk til rask ekspansjon og kjøttødeleggelse, spesielt i 165gr og 3006.

Interbond virker som det er kula som kan gjøre alt da.

God ekspansjon, høy restvekt, god BC, god pris og forholdsvis lett tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kalv med 165IB i høst,308w,hold ca 15 meter og v0 ca 840ms.Skudd ble avgitt litt skrått bakfra mot venstre side,idet ku,kalv+2 ungdyr passerte.Beklager litt dårlige mobilbilder.Fikk ikke tatt brukbare bilder av utslagside,men det ble ikke skjær bort så mye.Ville ikke bekymret meg så mye å bruke den i 3006 også.

 

 

Innslag

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... m=23&pos=1

 

Innvendig på innslagsside

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... m=23&pos=0

 

Kalven.Kula kom ut gjennom bog på bildet.

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... m=23&pos=2

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar av Jaktdepotet om at de har sluttet med produksjon av Interbond, dette er meget trist for min del og det ser ut som om jeg må lete etter et annet alternativ eller gå for A-frame.

 

Er litt skeptisk til aframe på Bjørn og villsvin da jeg hører at de bruker myke kuler grunnet faren for gjennomskyting og drivere/hunder.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt både 165 og 180 grs IB samt 180 grs Woodleigh PP på elg i 308 win. For meg er valget enkelt, blir kun brukt Woodleigh heretter! Med IB ble slaktene mer blodslått og dyra hadde lengre fluktstrekker enn med Woodleigh, under noenlunde sammenlignbare forhold ellers. For meg blir gjenværende IB brukt til oppskyting og Woodleigh på jakt. Ser at hjemmelading.no har begynt å ta inn Woodleigh nå!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...