Jump to content

Atter en 223 og rype tråd


freezingduck

Recommended Posts

Jeg har lest opp og ned om 223 og rype her på kammeret, men blir ikke helt klok.

Jeg lader i dag 69gr Nosler custom competition til 910m/s da det er denne ladningen som gikk best i min R93.

Jeg skøyt ei rype i går, den lå i snøen på 145m hold og den ble fullstendig sprengt.

Den ble skutt fra siden og inngangssåret var ca 5 cm i diameter og den gikk ut av brystet og mer eller mindre delte den i to.

 

Er det noen som har erfaring med Custom competition kuler til matvilt?

Jeg tenkte å bytte kruttsort og kappe løpet til 50cm for å få ned hastigheten, til 830m/s men det spørs om jeg har riktig kulevalg.

Det var selvsagt ikke optimal skuddplassering, men ble mest overrasket over inngangssåret (jeg ble liggende over 15 m over og med rypen med siden til, fikk ingen annen posisjon grunnet terreng).

Så ingen tegn til at kula hadde gått inn igjennom snøen før treff selv om den lå i dokk.

 

Evt noen som kjenner til andre kuler over 60gr som er mer egnet. FMJ?

Ønsker å holde meg til tyngre kuler grunnet vindavdrift under gåse og toppfugl jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også redusert ladningen litt.

Etter mange år i rypefjellet med mange forskjellige rifler og kalibre har jeg satt 800 m/s som grense

på kulehastighet. Det sikrer i stor grad hel fugl, matchkuler med hulspiss vil dog kunne gi en og annen vrengt polvott uansett hvor forsiktig du er.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Nosler Custom Competition fra 6,5x55 og 308 er at den ekspanderer nesten som en varmintkule og raserer det den treffer. I jakten på en god småviltkule i min 223 falt valget til slutt på 69 grs Scenar, og jeg har i jakten prøvd en del forskjellig. Her jeg bor ble rype og skogsfugl veldig tidlig fredet i år, så testingen av kula ble gjort på skjærer. Resultatet har stort sett vært over all forventning med strålende resultat. Fikk muligheten til å teste kula på en rev også. Skuddet satt i vitalt område på ca 70 meters hold. Fluktstrekke på 60 meter, fint hull inn og fint hull ut, ikke ødelagt pels på noen måte. Hadde god oversikt i dagslys og mener det var forsvarlig å skyte denne med Scenarkula. Føler med dette at jeg har funnet en perfekt småviltkule til mitt bruk. Ved testing samlet 5 skudd på 10 mm i mitt løp på 45 cm. Hastighet var ca 800 m/s med 23,5 grs N140.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å bytte kruttsort og kappe løpet til 50cm for å få ned hastigheten, til 830m/s men det spørs om jeg har riktig kulevalg.

Så langt har jeg hatt god suksess med 77gr MatchKing og Scenar. Du får automatisk mindre fart med de kontra 69gr'ere. Litt slapt lada kommer de ut i 790 m/s i min pipe som er 42 cm. Jeg lukker i tillegg tuppen på kula. I vått avispapir bremser det ekspansjonen med 3-5 cm, kontra kuler uten lukket tupp. Det ser ut til å gjøre kula safe nok. Så langt har jeg ikke hatt sprengt fugl. Bare fine tynne hull her og der. Jeg har til og med opplevd rype som ikke helt skjønte at den ble skutt og la på flukt. Den tippa selvfølgelig om etter 50 m flyging. Hullet var tvers i gjennom fileten.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del skarv med .223 Rem og brukt diverse kuler. Den kulen som gir minst skade på fuglen er Berger VLD 75 gr. En del fugl er skutt nede på snaue 60 meter og til tross for 840 m/s hastighet på kulen så sprenger ikke fuglen. Den virker fint også på veldig mye lengre hold :winke1:

 

Børsen jeg bruker har riflestigning 1:9 og Berger kulen går som en drøm, fikk aldri 75 gr A-Max til å stabilisere skikkelig så berger kulen er nok lettere å ha med å gjøre.

Prisen på Berger kulen er det jeg ikke er fornøyd med, men når den bare brukes på jakt så gjør det ikke så mye.

(Tips: Berger kulen ser ut for å trives veldig godt med 0,5 mm friflukt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...