Jump to content

Projektil til Sauer 200STR


Jekyll

Recommended Posts

Alle HPBT/OTM "match"-kuler fra Sierra, Nosler, Berger, Lapua, Hornady, Barnes, Norma m.fl. er så bra at nesten ingen kan merke forskjell. De "beste" kvalitetsmessig er nok Berger og Lapua, men hvilken som går best i ditt løp kan kun du finne ut. Du finner noen som sverger til hver enkelt av dem.

Jeg bruker 136gr Scenar L fra Lapua, til mer skyting der det tekniske presisjonskravet er høyt (høy-høy), og 123gr Nosler til annen skyting, f.eks. DFS skyting. Faktum er at de går akkurat like bra, samlingsmessig, men jeg stoler liksom mer på de blanke Lapuakulene :roll: . Akkurat nå bruker jeg av en eller annen grunn 120gr Lapua Scenar L til feltskyting.

 

Men for et par år siden testet jeg 9 forksjellige kuler i Saueren, og fant ingen store forskjeller, på 100m eller på 500m. Tråden er her et sted.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har købt en STR fra 1989 og en ny 74cm Sauer match pibe. Har kun skudt med 130grs moly coated 130grs Diamond Line (BC 0.548). Ca 500 skud til nå.

 

Har testet med Skyttekrudt Norma N1214. Tilfredsstillende præcision testet ud til 600m. Men jeg skulle mene, at der er potentiale til længere distance.

 

Veldig tilfreds med den gamle dame.

 

Her 100m test med forskellige ladninger. 4-skudsgrupper med N1214, fabriksladet Diamond Line 3 skud.

STR%20Norma%20DL%20Test.png

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring etter å ha prøvd 6,5mm matchkuler i vektspekteret fra 100 grain til 144 grain fra Norma(4 stk) , Sierra (6 stk), Hornady (4 stk), Lapua (4 stk), Nosler (2 stk), Raufoss (2 stk), er at alle disse kulene er gode nok. Kulene er prøvd i sauerløp (1/220mm stigning), Heym løp (1/225 stigning), S&L løp (1/210 stigning). Ikke alle kuler er prøvd i alle løp. Konkusjonen jeg har trekt er at noen løp liker noen kuler bedre enn andre kuler, noen løp liker noen vekter bedre enn andre vekter, men jevnt over så går de fleste av disse kulene i de fleste av løpene jeg har prøvd de i.

Der det er størst forskjell er på kuler fra 130 grain og nedover. Der er det noen kuler som er mer kilme å få til å gå godt i noen løp. Kuler på ca 139-144 grain går ofte godt i alle løp.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg spørger til kuglevalg, er at jeg har købt en større mængde 136 gr Scenar L til riflen. Præcisionen er endnu ikke helt som den skal være, men det skal nok komme.

Min bekymring er om riflen kan stabilisere kuglen på lange hold. I Applied Ballistics og Bergers Twistrate calculator får jeg en stabiliseringsfaktor på 1,45. Det er lige på den forkerte side af grænsen for "komfortabel stabilitet". Om det får negativ indflydelse i praksis, må tiden vise.

 

Jeg overvejer at købe 130 gr Norma GT kugler næste gang. Hvis jeg får problemer med præcisionen på længere hold.

Link to comment
Share on other sites

M67: I de løpene du har, har du fått A-max 140gr til å gå skikkelig bra?

 

Jeg har ikke gjort noen seriøse forsøk, men har prøvd ett par stiger rundt der 139Scenar går bra, men har ikke fått noen kjempe presisjon. Har ikke fått a maxen under 20cm på 500m og treffene er fint spredd i høyde og bredde... typ 2-3cm på 100m..

 

Har ikke gidda å forska noe mere på den, lettere å bare stappe nedi Scenaren og skyte istedefor. 53gr H1000 gir forresten noe av den råeste presisjonen jeg har hatt i de to Sauer løpene jeg skyter med nå..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for det meste brukt 139gr Scenar. Med 139gr Scenar, 48,5gr N-15 (gammel lot), CCI-200, Lapua hylser, 78mm col har jeg personlig beste samling på 96mm 14 skudd @500m. Har ikke fått 140gr A-max til å gå tilsvarende godt tidligere. Men jeg har 1000 stk A-max liggende så jeg har prøvd meg litt frem ila siste måneden. Det ser foreløbig ut som at å redusere col ifra 78,5 til 77,5 mm gjorde susen. Har foreløbig bare fått testet ut til 300m, men det ser lovende ut. Lader med 49,5gr N-15 (ny lot). Ligger da på 865m/s @0 grader.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om at det sagtens kan virke alligevel.

Nesten alt virker, "and thats the beauty of it"

Som Høggern sier kan 7 og tildels 8 (men særlig 7) gramskulene være sære i enkelte løp. Ser en på stabilitetsfaktoren for noen av dem, så er det heller ingen overraskelse. Uansett hvorfor, så kan de være fiklete. 9g er det bare å skyte. Som Høggern sier (igjen, skulle tro han hadde peiling på dette :wink: ) så er særlig 9g Scenar nødkula som alltid virker. får du ikke den til å gå så er det på tide å lete andre steder etter tvilsomheter.

 

M67: I de løpene du har, har du fått A-max 140gr til å gå skikkelig bra?

Skikkelig bra? Jeg husker ikke helt hva jeg fikk til (eller hva som er skikkelig bra), men jeg har aldri brukt Amax mye, maks skutt et par tusen, for mange år siden, i den tida man kjøpte de i bøtter (ja de kom i bøtter, a 500). Men den gikk bra ja, ikke noe dårligere enn hva som helst annet - de var billige, og derfor de ble brukt Husker vi skjøt på 1550m og var himla fornøyde. I nyere tid har jeg bare skutt 20-50 stk, og ikke tuna eller lett etter presisjon, jeg hev oppi 54.5gr N570 og sendte de avgårde til 500m uten å kronografere eller skyte inn på 100m eller noe.

Uansett, du finner toppskyttere i DFS som skyter alle kulene vi har nevnt her og de skyter det ikke om det ikke går bra - skikkelig bra ;)

 

500m med Amax, skjøt samme ladning med 6-7 forskjellige kuler, det gikk ca likens med alle sammen.

66b62441-f19c-4cef-baad-68a317a82d46_zpsfecacca7.jpg

Ikke voldsomt bra, men siden det er en ladning tatt ut av ræva, og skutt i en del vind - jeg syns det ser lovende ut. ladninga er jo tuna med 136gr Scenar L så ingen overraskelse at den gikk best med den, men det er nå litt flaks og uflaks også på 500m i vind og kulde,

 

En annen her i klubben skyter utelukkende Amax, i en 200STR med original pipe, og han skyter veldig bra, også på 1000m, ~30cm samlinger ofte, og det er vanskelig å skyte mye bedre enn det under de forholdene vi har. Jeg har skutt 5-6mm samlinger (100m) med alle de ~9g kulene jeg har prøvd å få til å gå bra, og under 100mm på 500m (10 skudd).

 

Min bekymring er om riflen kan stabilisere kuglen på lange hold

1.45 er da nok, les boka en gang til ;) Folk skyter jo på 1600m med den. Nå har jeg ikke klart 10 skudds samlinger på 1000m under 25-30cm med den enda :roll: - men jeg føler at det kan være drøyt å skylde på kula.

Uansett, de kulene som jeg har brukt og sett brukt mest på ekstreme hold er Amax 140gr og Scenar 139gr, de har jeg ved en drøss anledninger brukt og sett brukt med godt og repeterbart resultat på 15-1600m. Jeg tror ikke grunnen til det er at de er "best", amerikanerene bruker mye Sierra 142 og Berger 140gr bla, men Scenar og Amax var i mange år de kulene som det var enklest å få tak i til enhver tid, og de var samtidig rimelige, eller tilogmed billigst.

Den kula jeg har sett feile mest ( eller sett folk feile med, er kanskje riktigere å si) på slike hold er utvilsomt 130gr DL, men det trenger ikke være kula sin skyld. Jeg brukte en del av de (også en del år siden) og husker jeg hadde god presisjon på 5-6-7-800m, men ikke kunne treffe NOE på 1000m, men det er kommet til litt læring siden den gang, og det trenger ikke være kula sin skyld.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd med flere forskjellige COL med et par kuler, men kunne ikke finne noen forskjell.

 

Interessant. Som ny i gamet har jeg dannet meg en oppfatning av at optimalt kulehold/COL er viktig ned på en 1/10 mm. Det du har kommet frem til er at det ikke spiller noen rolle så lenge man er 3-6 mm under det som er maks COL?

Selv er jeg 3 mm bak maks på den ladningen jeg bruker nå (105 gr A-max), men jeg har ikke brukt tid på å finne ut om jeg får bedre grupper med kortere eller lenger COL enn det jeg bruker nå, da jeg tenker at jeg ikke er en god nok skytter til å kunne få valide resultater. Har du andre kilder enn egne resultater som støtter konklusjonen av din observasjon/erfaring?

Link to comment
Share on other sites

I norge finner man imponerende nok mange med samme erfaring. Reiser man en bråtur utenlands, er det motsatt. I norge måles/justeres "kulehold" med hvor langt nedi hylsa kula sitter. Utenlands gjøres det samme med forskjellige bøssinger kombinert med justerte halstykkelser... Presisjon er også noe som er forskjellige her og der. Her på berget skytes det 10 skuddsgrupper som måler 120mm, og man er i topsjiktet. Der ute må du klemme de samme 10 skuddene innenfor 1.5-2" for å i hele tatt bli lagt merke til. 500m her kontra 600 yrds der... Så kan vi i samme slengen ta med vinden som også er et merkelig fenomen. Her blåser det hver eneste dag..der er det vindstille...alltid. I alle fall når vi snakker om skyting[WINKING FACE]

Link to comment
Share on other sites

I norge finner man imponerende nok mange med samme erfaring

 

:-D. Og her ligger alltid utfordringen i å sammenlikne andres erfaringer/resultater fordi hva som er bra/dårlig - godt/ikke godt nok alltid er relativt. Hvilke mål man har og hvilke preferanser man setter vil alltid være basis for hva en selv mener er godt nok. Og hvor god man er og hvor god man ønsker å bli.

Selv bruker jeg dette: http://precisionrifleblog.com/2015/06/0 ... l-summary/ som rettesnor. Pt. har jeg kun kontroll på ett av de tre parametrene som betyr mest (kaliber), så mens jeg øver meg på å skyte bedre så er det vind og avstand som det skal trenes på. Om jeg en dag "nede i veien" kommer dit at det ikke er mer å hente på de to førstnevnte parametre så får jeg bruke mer tid på de øvrige parametrene, men den tid, den sorg :-).

Link to comment
Share on other sites

Teori og praksis. Teoretisk er sikker 0 friflukt bedre enn 5 mm friflukt i samme våpen. Men om du har 5mm friflukt med 1 kaliber kulehold i 6,5mm så får du lite kulehold med 0 friflukt. Om patronene må lades via magasin eller skal håndteres litt på andre måter så er det greit å ha litt kulehold. En anna ting er at din nøye uttenkte og målte 0 friflukt-COL vil være 1mm friflukt etter ikke så mange hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Der ute må du klemme de samme 10 skuddene innenfor 1.5-2" for å i hele tatt bli lagt merke til. 500m her kontra 600 yrds der...

Under 5 cm på den avstanden er jo helt hinsides bra :wink: Da skal virkelig alt stemme!

For de fleste er det helt meningsløst å prøve og sammenligne seg mot slike resultater.

Har man en mere "allsidig" rifle, som de aller aller fleste har, er det i hvert fall ikke noe poeng å bruke tid på jakten etter slike grupper. Det eneste en da oppnår er å brenne opp pipa i jakten på ammo som leverer. Jeg har prøvd med STR :? Etter 2-2.500 begynte pipa å åpne så mye at hensikten ble borte. Da sluttet pipa og levere under 10 mm på 100 m.

 

Spør du meg så er det like greit å finne ut først som sist hva som er godt nok. bd73 har linket til en side hvor de bruker verktøy som WES for simulering av diverse scenarioer. Det er litt som å stikke fingeren i jorda å kjenne etter. Statistikk setter ofte ting i perspektiv.

 

Jeg har helt sluttet å bruke tid på å lete ladninger som krymper samlingene på 100 m med den ekstra millimeteren. Er jeg under 25 mm, så er jeg fornøyd. Alt annet blir viktigere om jeg skal treffe på litt hold, enn at samlingene er mindre.

 

Som høggern sier så skal du ikke skyte mange skudd før friflukten endrer seg betydelig. Dessuten kan man velge kuler som ikke er vanskelig med tanke på friflukt. Holder en seg til tangent ogive og hybrid kuler er stort sett problemet ikke-eksisterende.

 

Jeg har brukt mye A-Max i STR fordi de er billig. Min konklusjon er at de samler litt dårligere enn tilsvarende Scenar eller MK på 100 m. Pussig nok finner jeg ikke igjen denne forskjellen over 500 m :wink: , men jeg er heller ikke i stand til å skyte 1,5-2" på 600 yards. Ikke har jeg ambisjoner om det heller.

 

Siden jeg har skutt mye med A-Max, så er min personlige erfaring at settedybde påvirker gruppestørrelse litt, men i 6,5x55 scan er det direkte plagsomt å jobbe med settedybde siden den endrer seg så fort som den gjør. Jeg gav til slutt opp, og konkluderte med at ES var viktigere siden jeg skyter på 1000 og litt forbi. For å få lav ES ble det viktigere med riktig kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte i farten at vi snakket om Sauer og 6,5x55 her... Jeg tenkte mere generelt. My bad. Men det er fortsatt ikke teori selv om det skjer utenfor landets grenser[WINKING FACE]

Men om "bra nok" presisjon er målet, er jo saken ganske enkel. Da tar man til takke med dét. Men en grei ting er å ikke forsøke å begrense andre eller fornekte at bedre presisjon er mulig. Noe man ofte ser i forbindelse med ladespørsmål...

Link to comment
Share on other sites

en grei ting er å ikke forsøke å begrense andre eller fornekte at bedre presisjon er mulig.

Nå er spørsmålsstillingen i tråden noe uklar og diffus! Egentlig har jeg ikke helt fått tak i hva som etterspørres bortsett fra kanskje brukererfaring?

Det er i hvert fall forskjell på; Hvordan, og kan jeg få bedre presisjon ved å regulere settedybde, og synes folk det er verdt å bruke tid og ressurser på å få til bedre presisjon ved å endre settedybde?

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt.. Hva man gidder må jo være opp til en selv. Nå var egentlig siterte setning myntet på'n wonderbjarne over deg... Når man etter så mange år bak spakene ikke er bedre opplyst, blir det å begrense andre. At en selv ikke får til, betyr ikke at det ikke funker.

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med litt her inne og på div andre forum rundt om.

Ett eksempel er det med minimum kaliber kulehold osv går igjen, noe annet fungerer ikke osv. 3 mm friflukt er veien å gå. Friflukt har ikke noe å si osv........

 

Det er prepping av hylser, veiing av krutt osv osv......

 

Her i Norge er det eneste saliggjørende å lade fortest mulig på Dillon, "mest mulig friflukt", kaste hylsene etter at de er ladet 5 ganger osv...

Det ser man går igjen..........

 

Joda, en kan få ammo som går bra til DFS, jaktfelt, noen runder på 100 meter osv på denne måten. På 100 meter kan man faktisk nesten bruke teskje for å veie opp kruttet å enda klare 5 skudd på 1" (ironimodus på, men 2-3 grs variasjon tåles)

 

Tar man turen ut av landet og ser litt på hva dem driver, som Herr Moen nevner. Så er det litt andre standarder som gjelder,

og det vises også på resultatene.

Hvorfor skal vi her i Norge sitte å gnu på samme gråstein som vi gjorde for 20 år siden? Verden går da videre ;)

 

Joda høggern, jeg vet du er dyktig til å skyte, det vises på resultat listene ;)

Men jeg å du har to forskjellige utgangspunkt i vår konkuranseskyting.

Satt på spissen så kommer en til ett nivå der ammo'n er god nok til all DFS skyting (nå mener jeg at ammo aldri kan bli bra nok :wink: )

Jeg skjønner også at det å lade store kvanta ammo setter sine begrensninger i hvor mye tid en kan bruke på å preppe ei hylse i hue å ræva, det med å veie krutt osv.

Det tar rett å slett for mye tid i forhold til den tid man kan bruke på å trene skytestillinger osv som igjen gir større uttelling poengmessig (jeg har vært aktiv DFS skytter)

 

Jeg konkurrerer på 500 meter, dvs skyter 3x10 skudd. Enten poeng eller gruppe. Jeg har tid til å pusle med å lade skudd, veie, måle, preppe osv..... Eneste fokus er presisjon!!

 

Det er en goood stund siden jeg slutta å se så mye på det som skjer her i landet ang teknikker. både innen lading og skyting. Nettopp pga at nivået er høyere i utlandet, og skal en bli bedre så må en strekke seg etter dem som er enere på området.

Sesongen 2014 var da jeg satset for fullt på UNL 500 meter, og over "natta" så jeg at med å forandre på div parametere, være mere nøye rett å slett være pirkete ga resultater. Som jeg igjen har fintunet videre, men som mannen bak rifla ikke helt har klart å utnytte bestandig.

Det å lade ammo for langhold er noe annet enn å lade ammo for 1-300 meter. Ammo som går hull i hull på 100 meter som det populært kalles, kan gi helt ræva presisjon på 500 osv.

Forandring på f.eks friflukt ser man ikke så lett på 100 meter som på 500 osv.

Det er en god del ting som vises fortere på 500 meter enn på 100 :)

 

høgger'n

 

Du skriver noe i ett av innleggene her det med at frifluktet forandrer seg, at det er ett argument mot 0 friflukt slik jeg leser det. Friflukten øker ca 1 mm på 1000 skudd er min erfaring, noe den gjør uansett hvilken friflukt man ligger på. Og dermed bringer evnt ladning ut av "tune".

For oss som konkurrerer f.eks i 500 meter UNL er 1000 skudd ganske mye, faktisk er det de som skroter pipene sine etter 12-1300 skudd (da i f.eks kalibre som 6.5x47 Lapua)

Men det å tune inn ny COL tar faktisk ikke så mye mere enn 18-21 skudd, så det er ikke noe stort problem.

 

5 cm er faktisk ikke noen umulighet Bly

 

Klarte det nesten her hadde det ikke vært for at vindflagget rørte litt ekstra på seg og jeg ikke klarte å holde igjen skuddet :oops:

23835116840_ec8c4c79e0_c.jpg

 

 

Her er en film fra siste skyting nå i jula.

Kombinasjon kulde, mirrage og vind køddet det til for skytter'n på papp, men på stål sitter skudda. Men som man ser er det noe annet å skyte 10 skudd enn 3 skudd :)

 

 

Det jeg vil fram til, med egne erfaringer er at det å være pirkete, droppe 3 mm friflukt osv osv, skyte MYE på 500 meter, så ser man at det faktisk at det er en rød tråd som ikke nødvendigvis er så tydelig på kortere hold ;)

 

John

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nu må i ikke blive uvenner, blot fordi vi har forskellige processer, og præferencer :lol:

 

 

Mit spørgsmål til COL er fordi at jeg har hørt, at 6,5x55 "foretrækker" at have fuldt indgreb i hylsteret. MEN jeg lader sædvanligvis min ammunition med lille friflugt.

 

Nu er jeg dog begyndt at få de resultater jeg søger med kaliberen, så jeg prøver mig bare frem, og ser hvad virker bedst.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt må en tune ammunisjonen. Skyte stiger, OCW, whatnot - prøve ulike ladninger og se hvilke som går best. Det må en. En må det. Med erfaring og kanskje litt skyteferdigheter så går det fortere og enklere for hver pipe en bytter, men en må det. Etter en stund så prøver en kanskje bare forrige pipes gull ladning i den nye, og ser at den går i den nye også, men det er jo også en test.

Det er forskjellen på 15 og 5mm på 100m, og på 150 og 50 mm på 500m - men jeg har ikke sett at patronlengde har innvirkning på dette. Det betyr såvidt jeg kan forstå at det har mindre å si enn de andre variablene. Ikke at det ikke har NOE å si, bare at jeg ikke kan måle det.

 

Men, jeg har faktisk ikke prøvd å sette kula i bommene i en 200STR

 

Siden vi viser fram samlinger ;)

B04824BB-AE65-496F-869E-D724E3BC9758_zpsw9ygizoc.jpg

 

5cm er slett ikke uoppnåelig, det må bare slutte å blåse i 45-50 sekunder, eller en må se at vinden endrer seg - jeg korrigerte for vinden i serien over. I kid you not. Det blåste så godt som ikke, og kulene landa akkurat der jeg sikta. Det var magisk, med 3mm friflukt :wink:

 

Og det er litt poenget - jeg ANER ikke hva friflukten var, med 2000 skudd gjennom, og uten å ha målt ever. I Sauerpiper driver jeg ikke med sånt. Men basert på denne tråden, kanskje jeg skal. Jeg vil gjerne skyte 1" samlinger slik amerikanerne gjør :wink:

 

 

 

 

Forresten, jeg skjøt idag. Samlingene hadde nok greiest vært målt i fot, ikke tommer. Og utstyret så møkkete når jeg kom hjem at mesteparten havna i garasjen, ikke inne. Og så slår det meg at amerikaneren som skyter 1-2" i skyggen under taket på Ben Avery, med 45 vindflagg langs banen - i T-skjorte, og med ladepresse bak seg, og med custom BR-rifle kjøpt uten et byråkratisk vindpust - jeg skulle likt å sett ham i gjørma i Iveland idag.

Og igjen, for å hamre det inn, i 8m/s og snødrev, og samlinger i fot, jeg er igrunnen glad jeg ikke kasta bort tid på å måle friflukt, lade patroner der kulene faller ut om en ikke skyter de, eller, vel ,ja, de fleste skjønner hva jeg mener.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er en film fra siste skyting nå i jula.

Kombinasjon kulde, mirrage og vind køddet det til for skytter'n på papp, men på stål sitter skudda. Men som man ser er det noe annet å skyte 10 skudd enn 3 skudd :)

Sykt jevn vind :shock:

Du får ha meg unnskyldt, jeg skjønner ikke helt hva som foregår i den videoen, tar det 10 minutter å skyte 10 skudd?

 

5 cm er faktisk ikke noen umulighet Bly

:mrgreen: Det vet jeg da, men der jeg skyter er det nesten bortimot umulig uansett hva rifla fores med :mrgreen: Når man er vant til å holde 1,5 mil høyre for 5 sekunder senere og holde 2 mil til venstre, så skjønner du sikkert tegninga :wink: (Jeg tar litt i, men det er ikke så sjeldent dette faktisk inntreffer). Ikke det, jeg har innimellom truffet en nokså vindstille dag på banen jeg også. Det er bare det at jeg prioriterer ikke skyting på 500 m da. Da skal det skytes mye lengere :mrgreen:

 

@Sharpshooter; siden du nå holder på med 500 m og små samlinger, kan du ikke forklare hvilke metoder du bruker som er utslagsgivende i stedet for å fortelle at noen her på berget har stagnert? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...