Jump to content

Karl Kaps


357

Recommended Posts

Jau, da har man kjøpt seg et brukt Karl Kaps-sikte... En 2,5-10x56 fra Finn.no. Vet ikke om prisen er bra eller ikke, siden det ikke kryr av dem til salgs, men om det er "good shit", er den sikkert minst like mye for penga som for en ny Leupold VXI.

 

Får med Sakomontasjer og, så da slipper jeg å tenke på det, i det minste. I hvert fall om de passer. Det har sittet på en Sako 75. Skal over på en Sako Vixen som revesikte/toppjaktsikte. Digert beist på ei så smekker frøken, men det får nå gå.

 

Så da blir den gamle Docter 2,5-10x48'en jeg kjøpte for et par uker siden, reservesikte på gamle-Sakoen som henger på veggen!

 

Frykter litt dassrull på laveste forstørring, i og med at maks synsfelt er 12,4 meter på 100 meter. Det er ca det samme som Docter-siktet (12,3) og en god del mindre enn Zeiss Victory (14,4 og lite dassrull), og det er litt av et sugerør fra ca 3,2 til 2,5. Uansett vil dette stort sett bli brukt mer fra ca 7 - 10x likevel.

 

Må jammen gi meg med dette siktestyret snart... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat den Zeiss'en angrer jeg vilt på at jeg solgte... :? Grunnen var synsfelt på kort hold, men fanken a... Så sjelden som jeg trengte det, var det vel heller et tenkt problem, bortsett fra den ene gangen jeg skjøt en bever ca 30 meter unna.

 

Docter'en er grei nok den, men den var i utgangspunktet tenkt som reservesikte som skulle sitte på gamle-Sakoen som bare henger på veggen for tiden. Klarte ikke la være å kjøpe da jeg tross alt fikk "Kina-pris" på den. Tanken var nok først og fremst å kjøpe en diger Zeiss 3-12x56 med lys, men de koster skjorta selv om de er brukt, så da får en titte litt etter rimeligere alternativer. Dette Kaps-siktet har ligget en stund på Finn.no, så etter noen sekunders grubling, sendte jeg melding. Skal være i veldig bra stand, i følge selger. Satser på at det er riktig.

 

Så uansett var jeg på jakt etter et mer reinspikka skumringssikte enn Docter'en, og med 56 mm objektiv, føler jeg neppe behovet for lys uansett.

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til en liten rapport når du har mottatt den. Ta gjerne med Doctersiktet i samme slengen.

Greit å få bruksrapporter fra folk som ikke er sponset i hue, og ræva, og som ikke er forpliktert til å gi minimun 9 av 10 poeng for å få være med på neste felles cullingjakt i Sør Afrika, eller avskytning av sau i Spania :wink:8)

Link to comment
Share on other sites

Ser frem til en liten rapport når du har mottatt den. Ta gjerne med Doctersiktet i samme slengen.

Greit å få bruksrapporter fra folk som ikke er sponset i hue, og ræva, og som ikke er forpliktert til å gi minimun 9 av 10 poeng for å få være med på neste felles cullingjakt i Sør Afrika, eller avskytning av sau i Spania :wink:8)

 

Dagens! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er siktet på plass. :-)

 

2015-12-30%2013.54.42_zpsp9hxgh9i.jpg

 

Det ser mye finere ut enn jeg trodde. Hadde forventet lakkflassing og merker/hakk, men det er omtrent strøkent. Linsene ser også bra ut. Kanskje dette kan være et sikte å satse videre på? Rekker ikke prøve det før uti januar, men det er i hvert fall allerede på rifla.

 

Den stakkars Docter'en fikk ikke lange karrieren, èn tur på skytebanen, før det skal ende opp på reserverifla. Der blir det vel værende og, vil jeg tro. Men, det er jo et kjekt sikte å ha i bakhånd om noe skulle skje med de andre.

 

Kommer til å prøve å huske å ta med både Zeiss Victory 2,5-10x50'en, Docter'en og Kaps'en på skytebanen neste gang for å sammenligne litt.

 

Førsteinntrykket er ganske godt. Det virker solid og gir tilsynelatende klart og godt bilde med god fargegjengivelse. To ting kan en vel pirke litt på. Den ene er at det ser ut til at den bøyer litt stolper ut mot kantene. Der stolpene er snorrette i Victory, blir de faktisk bøyd utover i Kaps'en. Merkelig. I Leupold VX6'en ble de bøyd parallellt med objektivet, altså innover. Må sjekkes litt mer, det her. Den andre tingen er at klikkene ikke er overbevisende klare og faste. Men det er heller ikke den gamle Victoryen, så der er de ganske like. Det var ellers behagelig lite dorulleffekt. Det overrasker litt, i og med at feks Victoryen har hele to meter videre synsfelt på 2,5x.

 

Et lite råtips er at den kanskje kan være i nærheten av en Zeiss Classic.

 

Men, ytterligere test kommer senere. Det her er fra stua...

 

Et par bilder til, for å vise hvor pent siktet faktisk er:

 

2015-12-30%2020.13.53_zps0airoq2x.jpg

 

2015-12-30%2020.13.42_zpsw9fxoz97.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...