Jump to content

Våpenskap hos forelder


Vijay78

Recommended Posts

Hei..

 

Nå er det slik at jeg antakelig må flytte på meg og selge boligen - og har derfor spørsmål om våpenskap. Kommer da antakeligvis til å leie bolig, og kan ikke bolte fast noe skap. Tenkte på muligheten til å kjøpe ett skap man kan øke egenvekten med vha bly senere?

 

Er det lov til å bolte skapet hjemme hos en forelder, og oppbevare våpen der?

 

Nå er det slik at det er en stund siden jeg har skutt, men tenkte å gjennoppta hobbyen der jeg flytter, derfor jeg helst ikke vil selge enda. Men dersom jeg selger, hvordan går man frem da?

Gjelder våpentillatelsen fremdeles, dersom jeg evt. selger nå, og kjøper senere dersom jeg får til ordning med nytt våpenskap?

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti samme problemstilling selv, og det virket vanskelig å oppbevare våpnene på en annen adresse enn der du selv bor.

 

Tror nok i likhet med flere andre her at skap på over 150kg kan være det lureste dersom det lar seg gjøre.

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med at jeg ikke må bolte fast noe i veggene mine. :)

Link to comment
Share on other sites

Følgende er hentet fra http://www.fgsikring.no/PageFiles/8681/FG-530_1%20Informasjon%20og%20krav%20til%20FG-godkjente%20verdioppbevaringsenheter.pdf om disse reglene fom. 2012

 

4.2 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring

Alle sikkerhetsskap med egenvekt under 150 kg skal forankres.

4.3 Forankring av sikkerhetsskap – privat oppbevaring - alternativ

Sikkerhetsskap som ikke har egenvekt på 150 kg, kan suppleres med lodd slik at den totale

egenvekten overstiger 150 kg. Loddene skal være montert på skapets innside.

 

Ser ut som du kan ta et standard 60 kilos skap(Som for seg selv er godkjent) og slenge noe ekstra vekt i bunn. Blir gjerne lettere å frakte og bære slik

 

Edit: Usikker på hvilke krav som stilles til "montert på skapets innside", men det burde ikke spille noe rolle ettersom meningen er at skapet i låst tilstand ikke skal kunne flyttes lett.

Link to comment
Share on other sites

Og har du et så lite (lett) skap vil loddene uansett spise uforholdsmessig mye av innvendig plass. Om jeg skulle lagt inn stål i det lille skapet jeg egentlig skulle selge (ikke si noe til kona) ville det bygd nesten femten centimeter over hele gulvflaten. Da ble det plutselig lavt under taket selv for salongriflen. Dette var et skap på 90 kilo, så det ble cirka seksti kilo stål.

Jeg kjøpte nytt i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...