Jump to content

Brukserfaringer Blaser D99


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei! Har fått litt lyst til å bytte ut min Sauer drilling og anskaffe en Blaser D99. Vil derfor spørre noen med brukserfaring av nevnte våpen.

Er det noe problem med f.eks utdraging av hylser i 6,5x55 eller bør det være en kravepatron?

Er kal. 20 tilstrekkelig til rådyr?

Er oppspenner et problem ved hurtige skudd på f.eks Skogsfugljakt? Er kanskje bare en treningssak?

Er den bra/brukbar til fluktskudd? Eller bare "så der?"

Rust?

Ellers takknemmlig for alle svar som omhandler dette våpnet;-)

Link to comment
Share on other sites

Har selv 7x57R så kan ikke si noe om blaser D99 og kraveløse patroner annet en fra en annen produsent og .223Rem og det gikk fint der. Men jeg valgte selv kravepatron i min drilling så slipper jeg å tenke noe mer på det.

 

Kaliber 20 holder mer en nokk til rådyrjakt. Rifle løpet har du til de holdene der det er i grenseland med alle haggle patroner uavhengig av kaliber. KAL.20 lades til samme fart som 12 og 10 bare mengden hagl som er forskjellen. Når det kommer til hagle ammo så er det farten på hagglene og ikke mengden hagl som avgjør.

 

Jeg ble venn med opp-spenner etter noen turer på banen og synes det går fint, den er selvsagt tyngre en en vanlig sikkring.

 

Om den duger til flukt skudd er vell mer opp til om den passer deg og hvor mye du har skutt med den, så jeg kan ikke si noe om hvordan det blir for deg dessverre. Men den funker for meg.

 

Rust har jeg ikke sett noe til enda og jeg bruker den uansett vær og ikke bare når sola skinner, tørker av vann og lar den tørke litt før jeg spyler på litt Balistol.

Bare et lite tips på slutten. Hvis du skal jakte med kikkert sikte montert så tren med det på lerdue banen også, hjelper lite å bli "gud" på lerduer uten sikte for så å montere en kikkert under jakt. Få så lave montasjer som du kan til kikkerten hvis du skal montere det.

Link to comment
Share on other sites

Oppspenneren er altfor tung til raske skudd på skogsfugljakt.

Har både Blaser d 99 og en Zoli drilling.

Etter min mening er Zolien mye bedre på skogsfugljakt pga vanlig haglesikring.

Det som er det beste med Blaseren er den ekstremt bra presisjonen.Har 22-250 i min.

Er det perfekte våpen til toppjakt.Topp presisjon med mulighet for haglskudd.

ER det drilling for oppfluktskudd du skal ha,så er ikke Blaseren optimal.Da er det Zoli som gjelder,Eneste på markedet med vanlig haglsikring så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...