Jump to content

Tyske Mauser Patroner


Picasso

Recommended Posts

Hei, regnes tyske Mauser patroner for MG34 med stålkjerne som panserbrytende? Kan politiet-som godkjenner deg/meg som patronsamler-gi dispensasjon fra Våpenforskriften § 8 bokstav A, «For patronsamlere kan politimesteren etter søknad dispensere fra forbudet mot visse ammunisjonstyper i § 8» ? Vad menes egentlig med panserbrytende i denne forstand?

Link to comment
Share on other sites

Tom K-

Svart tupp er som du sier sporlys på tysk 7,92.

Sjekk forsegling rundt tennhetta, vedder på at det er en rød ring som indikerer panserbrytende.

 

S.m.K. er som Per-S sa "Spitzgeschoß mit Stahlkern", spisskule med stålkjerne.

S.m.K.L'Spur er sporlys (Spitzgeschoß mit Stahlkern und Leuchtspur - spisskule med stålkjerne og sporlys)

Link to comment
Share on other sites

Jeg postet det nylig i en annen tråd men den tåler en runde til på kammeret. :)

 

 

Lovdata sier følgende:

Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall eller herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende.

 

 

Det stemmer at patronsamlere kan samle på panserbrytende dersom de samtidig søker om dette.

 

Dersom du har planer om å søke om status som godkjent patronsamler anbefaler jeg at du søker om å erverve dette samtidig. (Dette gikk ihvertfall veldig fint for meg når jeg søkte for et års tid siden, tror ikke mye har endret seg på så kort tid)

 

 

Edit:

Legg forøvrig merke til teksten fra lovdata.

Ammunisjon med stålkjerne er ikke automatisk definert som panserbrytende.

 

Det finnes jo en del billigammunisjon/NATO-ammunisjon rundt om med stålkjerne, og dette er altså ikke panserbrytende i følge loven.

(Om det i realiteten er litt annerledes overlater jeg til den enkelte å spekulere i :winke1: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tom K-

Svart tupp er som du sier sporlys på tysk 7,92.

Sjekk forsegling rundt tennhetta, vedder på at det er en rød ring som indikerer panserbrytende.

 

S.m.K. er som Per-S sa "Spitzgeschoß mit Stahlkern", spisskule med stålkjerne.

S.m.K.L'Spur er sporlys (Spitzgeschoß mit Stahlkern und Leuchtspur - spisskule med stålkjerne og sporlys)

 

Rød ring rundt tennhetta ja ;) merket 1. 41. cg. st. i bunnen.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder om ikke så mye annet, det er mye å samle på innen 7,92x57:

normal_Tysk_7%2C92x57.JPG

Kulen som ligger på pakken er identisk med pakken, patronen nærmest pakken er identisk med teksten på pakken. Disse har rød ring rundt tennhetten.

normal_Tyske_7%2C92x57a.JPG

normal_Tyske_7%2C92x57b.JPG

Her et oppsett av noen varianter, alle er krigsproduserte. Ingen av disse er fra Raufoss, jeg har noen derfra også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...