Jump to content

Sikkert dumt spørsmål


Stefan J

Recommended Posts

Heisann, godtfolk! Sikekrt et dumt spørsmål for dere som kan dette her, men lading har jeg aldri vært borti. Og da har jeg litt å lære når jeg har fått dilla på en rifle i 300winmag.

 

Jeg er inne på hjemmelading.no og ser etter kuler. Kunne tenkt meg 180grs, da dette er det jeg bruker i 30-06'en, men har forstått at det er litt mer "skyv" i 300winmagen.

 

Det som forvirrer meg er at bak der det står cal30, som 300winmag skal være slik jeg har forstått, står det .308 i parantes. Har dette noe som helst med cal 308 å gjøre eller er jeg på villspor?

 

Vis medlidenhet her... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som forvirrer meg er at bak der det står cal30, som 300winmag skal være slik jeg har forstått, står det .308 i parantes. Har dette noe som helst med cal 308 å gjøre eller er jeg på villspor?
Navnet på en kamring er bare det, et navn. Det kan ofte være misvisende i forhold til faktiske dimensjoner, men hensikten med det er å gi en entydig identifikasjon av hviken patron våpenet ditt er kamret for. Hvilken kuledimensjon den faktisk bruker fremgår av spesifikasjonen på patronen. Som påpekt før her, .308 Winchester, .30-06 Springfield og .300 Winchester Magnum bruker alle kuler i dimensjon .308. Det samme gjør .307 Winchester, .300 Weatherby Magnum, .30R Blaser, .30-03 Springfield, .300 H&H Magnum og en bråte andre. .303 British, derimot bruker kuledimensjon .312. Tilsvarende for andre kaliberklasser - .222 Remington, .223 Remington, .224 Weatherby Magnum, .22-250, .220 Swift etc. bruker alle kuler i dimensjon .224.
Link to comment
Share on other sites

Kjøper den :smile:

 

Sjekket litt angående 36 kaliber (perkusjon) som ble til 38 kaliber (patron). Perkusjonskulen målte 357 til 360 tusendels tommer, altså kaliber 36. Da det kom patroner i handelen ble det hylsens ytre diameter ved munningen som ble målt og den var 0,379 tommer. Da fikk man altså 38 Long Colt. Derfor er en ombygget 36 kaliber perkusjonsrevolver en 38 kaliber patronrevolver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men vi forandrer ihvertfall ikke på den korrekte diameteren i betegnelsen av patronen
Tja...

Hva med 7,92x57IS kontra 8x57JS ?

 

Første er korrekt militær betegnelse, siste er sivil betegnelse med skrivefeil basert på feiltolkning av gotisk skrift. Begge betegnelsene (og et par til) brukes om samme patron.

 

Og en forskjell til mellom europeisk og amerikansk system: Europeisk norm er å oppgi pipens boringsdiameter, mens amerikanerne oppgir kuledimensjon = pipens riflingsdiameter, normalt ca. 0,2mm større.

Link to comment
Share on other sites

Og for å introdusere enda litt forvirring, så kan vi jo ta en titt på sammensatt navngivning på amerikanske (og senere også europeiske) patroner.

 

.45-70 er jo en kjent og kjær patron. Denne betegnelsen er en forenkling, opprinnelig het den .45-70-405, og tallene sto for boring .45, ladning 70 gns svartkrutt bak en 405gns kule. Tilsvarende system ble brukt på kalibre som .45-90, .50-110 osv.

 

Det sier seg vel selv at en .22-250 ikke er ladet med 250gns svartkrutt :wink: Her er navnet kommet frem ved at patronen startet sitt liv som en "villkatt" basert på .250-3000 Savage. For å gi et beskrivende navn har man inkludert en del av navnet på basishylsen. Her er det europeerne kommer etter med patroner som 6,5-284 som er basert på .284 Winchester.

 

.250-3000 Savage har sin egen navnestandard igjen. Jeg har aldri hørt om noe kaliber som er navngitt på 1/10000", og 3000gns svartkrutt tar ganske mye plass... Dette navnet var ren markedsføring av en "revolusjonerende høyhastighetspatron". 3000 står ganske enkelt for at den ifølge leverandør skulle holde en utgangshastighet på 3000fps.

 

Og enda har vi ikke kommet inn på britiske kalibre, tyske underbetegnelser og haglekalibre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så en liten leksjon i historie og markedsføring :D

Vår alles kjære John Moses Browning var en kreativ herre med et utall patenter og flere patronkonstruksjoner på CVen. Han hadde aldri egne fasiliteter for volumproduksjon, men solgte heller produksjonsrettighetene til konstruksjonene sine til store aktører. For automatpistoler hadde han to slike avtaler - Colt produserte og distribuerte i USA, og Fabrique Nationale tok seg av Europa. Derav satte han to navn på hver av pistolpatronene sine som ble solgt på begge sider av dammen, metrisk for Europa og i tommer for USA. Altså:

 

6,35mm Browning = .25ACP

7,65mm Browning = .32ACP

9mm Browning Short = .380 ACP

 

ACP, for de som ikke allerede vet dette, står for Automatic Colt Pistol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...