Jump to content

Hjortefett, brunst


gordon

Recommended Posts

Har jakta mye rådyrbukk i skottland. Guiden har vist og å forklart meg at fette rundt vomma er rosa når bukken er i høybrunst. (in rute) To kompiser av meg er på hjorte jakt, å fant en stor bukk som hadde falt ned i ei fjellsprekk. bukken ble avlivet og vomma ut nede i fjellsprekken. men ingen mulighet for å få den opp. Neste dag opp med tau og talje. Dyret blir flådd når de får den ned til bygda. Men de reagerer på at spesielt fette på bakparte er rosa. Er dette en bukk i høybrunst. Skal også sies at det er en stor 12 takker.

Link to comment
Share on other sites

Det røde i fettet er vel bare blod, og har ingen innvirkning på kjøttkvaliteten så vidt jeg vet! Har sett rosa fett på enkelte koller også, så med mindre de nettopp har gjennomgått en kjønnskifteoperasjon tror jeg ikke rosa fett på bakparten har noe med brunsten å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Lite klargjørenede svar over her. Store hjortebukker er normalt ganske feite før brunsten, da er fettet hvitt eller kanskje lett gul/hvitt. Når disse går inn i brunst så blir det veldig lite beiting, bare sjekking av damer, vomma er ofte nær tom. Dette fører til at de tærer på fettet de har lagt på seg igjennom sommeren og tidlig høst, når dette fettet blir tært på så blir det rødlig, tilslutt er det noen ganger mest som ei rød tykk "hinne" igjen.

 

Ser en som nevner lukt over her men kjøttet lukter ikke det er kun hvis man får overført skitt fra skinnet under flåing. Kjøttet bærer selvsagt også preg av å være utarmet og tørt men der er ingen brunstsmak hvis man flår og slakter renslig.

 

Dette er mine erfaringer utifra et betydelig antall brunstbukker.

 

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at brunsten/lukta/smaken ikke går i kjøttet på hjort C.E.A, men jeg forstod muligens ikke det opprinnelige spørsmålet, slik jeg tolket det flådde de dyret og oppdaget rosa fett og lurte på om dyret var i brunst? det ville de i tilfelle kjent under flåingen..

 

Eneste jeg kjenner til hvor brunsten går i kjøttet er jo hos reinen, men det er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at brunsten/lukta/smaken ikke går i kjøttet på hjort C.E.A, men jeg forstod muligens ikke det opprinnelige spørsmålet, slik jeg tolket det flådde de dyret og oppdaget rosa fett og lurte på om dyret var i brunst? det ville de i tilfelle kjent under flåingen..

 

Eneste jeg kjenner til hvor brunsten går i kjøttet er jo hos reinen, men det er en annen historie.

 

 

Du har nok rett i det jeg broderte det kanskje litt ut, det er p.g.a. at der er mange som lurer på dette. Jeg svarte vel egentlig på det opprinnelige spørsmålet men med litt tillegg.

 

Altså: hvis fettet bak på ryggen er rødt og det er i den perioden arten normalt er i brunst, ja så er dyret etter all sannsynlighet i brunst.

På andre tider av året kan rødt fett ha andre årsaker som sykdom, skade, matmangel, eventuelt langvarig stress, m.m. Slike ting kan selvsagt være årsaken i normal brunst-tid også.

 

Da har vi 'an?

 

 

 

-------

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...