Jump to content

Klikk i rifla - hvorfor?


BMB

Recommended Posts

Jeg lader skudd selv, og har kun brukt Norma Oryx og Lapua Scenar. I forbindelse med innkjøp av nye kuler så var det litt problematisk å få tak i Oryx kuler i 30 kal. Derfor ble jeg/vi anbefalt å kjøpe Hornady interbond. De ble ladet opp og når jeg skulle prøve disse kulene første gangen fant jeg ut at totallengden ble for stor til min R8 slik at de var litt problematisk å få inn i kammeret, men jeg prøvde de likevel. Første skuddet ga klikk, men jeg prøvde patrona igjen og da gikk det av som vanlig. Når det kom til skudd nummer to så ga også det et klikk, uten å lage noe merke på tennhetta. Da ga jeg meg med skytinga og bestemte meg for å prøve igjen etter at jeg gikk ned litt på totallengden på patrona. Denne helga prøvde jeg de igjen og denne gangen fikk jeg ingen klikk, ihvertfall til å begynne med. Jeg hadde med meg 16 skudd og skulle skyte 3 serier á 5 skudd for å se hvordan de gikk i rifla. Til min store fortvilelse ga ett av skuddene klikk igjen, det gjorde det også på andre forsøk, og igjen på tredje forsøk. Ikke et eneste lite merke i tennhetta.

Jeg tok med meg patrona tilbake og viste den til faren min som også har en R8 i samme kaliber (30-06), og han satt patrona i rifla si og trykka på avtrekkeren og da gikk skuddet som vanlig. Alle hylsene til de patronene som gikk som vanlig for meg var Norma-hylser og den som ikke gikk av var en Winchester-hylse.

 

Er det noen som har opplevd noe lignende eller har noen formening om hva som kan være problemet? Har aldri hatt klikk i rifla før når jeg har brukt Scenar og Oryx. Det er først nå Interbond kulene som det har skjedd. Kan det være hylsa rett og slett, eller bør jeg tenke på at det faktisk kan være rifla? Jeg hadde ikke forventet at dette skulle skje, og ihvertfall ikke med en Blaser :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg også vil tro det er dette patentet blaster har på riflene sine. Det som gir klikk om alt ikke er 110% rett. Det virke som det har gått i lås. Men det er ikke 110 så den klikker.

 

Prøv å lade noen "ferske" hylser og sjekk at alt er 100% og test. Opplever du fortsatt klikk, er det noen annet som er feil.

Link to comment
Share on other sites

Riktig. Men er det ikke likevel rart st 15/16 gikk helt vanlig, og det var den ene som ga klikk tre ganger på rad? Prøve noen helt ferske patroner kan jo være lurt ja. Skrekken er jo hvis det skulle skje når elgen dukker opp på post.

 

Det er klart at det kan jo være at den ene har gått glipp av "krympinga" jeg hadde på de. Men da over til en annen ting. Hvordan vet jeg hvilken totallengde patronene skal ha med de forskjellige kulene?

Link to comment
Share on other sites

... fant jeg ut at totallengden ble for stor til min R8 slik at de var litt problematisk å få inn i kammeret, men jeg prøvde de likevel.

Skudd har en Max OverAll Lenght som ikke skal overstiges.

Hylser har også en maksimal lengde som ikke skal overskrides.

https://en.wikipedia.org/wiki/.308_Winchester

https://en.wikipedia.org/wiki/.30-06_Springfield

 

Jeg foreslår at du leser ladeboken om igjen.

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ?index=1#0

Bruk en god ordbok og gå aldri forbi ord du ikke fullt ut forstår.

 

Husk at hvis du reduserer lengden på skuddet så reduserer du volumet inne i hylsa og da må du redusere mengden med krutt.

Vær Varsom.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=17&t=13664&hilit=finne+max+patron+lengde

 

I denne tråden er metoden forklart på flere måter :D Lykke til.

 

Tenker siden den hylsa var av annet merke som ga klikk etter pressing. Så kan den ha mere fjæring i messingen og derfor passet ikke helt. Eller den var litt for lang eller mye annet som kan lage litt tull i et slikt våpen.

 

Mye lettere med en gammel M98 der det meste går :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det kan jo være at den ene har gått glipp av "krympinga" jeg hadde på de. Men da over til en annen ting. Hvordan vet jeg hvilken totallengde patronene skal ha med de forskjellige kulene?

 

Du har fått godt svar om maks patronlengde i ditt våpen, så det skal jeg ikke snakke mer om.

Men jeg lurer på om det er to forskjellige ting som skjer her.

 

Hvis vi antar at du har for lang patronlengde slik at kula står mot bommene, og at du har rett i at du har glemt å krympe en patron.

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål:

-Helpresser du hylsene i meste laget?

 

(Jeg lurer på om du har altfor korte hylser og at "kule i bom" er det som har satt headspace for deg, og idet en kule ikke satt så hardt som de andre kunne patronen slås så mye frem av sluttstykket eller tennstiften at tennstiften ikke "rakk frem" for å sette av hetta?)

(+romt kammer, trang helpressedie)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Patronene med hornady kuler hadde en lengde på akkurat drøye 85mm hvis ikke jeg husker feil. Da var de for lange.

Oryx og scenar patronene er også så lange.

Hornady patronene "krympet" jeg til 81,5 eller 82mm. Jeg husker ikke helt eksakt i farta.

Link to comment
Share on other sites

sNaikz. Må si jeg blir betenkt når jeg leser svarene dine. Hvor finner du patronlengdene dine? Bruker du ladetabeller? Bruker du hylser fra eget våpen? Har du egentlig satt deg inn I og forstått prosedyrene rundt de forskjellige steg for å lade ammunisjon? Du har fått mange gode råd tidligere I tråden. Følg disse og min anbefaling er I tillegg å ikke bruke annet enn hylser fra eget våpen før du har erfaring til å vurdere bruk av andre hylser.

 

Hjemmelading er erfaringsmessig en rimelig risikofri aktivitet, men den har potensiale til å påføre alvorlig skade på både våpen og skytter ved slendrian.

Link to comment
Share on other sites

Det er min far, onkel og bestefar som lader. Jeg har ikke begynt å sette meg skikkelig inn i det(enda). Selv lader jeg kun det samme som dem gjør, og heller aldri helt alene for den saks skyld. Så akkurat hvor disse ladedataene kommer ifra kan jeg ikke svare på.

 

Hvis det er totallengden på 81,5mm du sikter til så var det fra en tråd her inne som samsvarte mer eller mindre helt eksakt ift kruttmengde og -type, kaliber og kule som ble brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...