Jump to content

Salongkikkert Zeis terra vs. leupold vx-1 begge 3-9x40


tusserud

Recommended Posts

er det noen som har sammenlikna optisk kvalitet etc. ved hvilken distanse er de "paralaxfrie". det er lenge siden jeg har hatt kikkerter uten paralaxejustering på salongane. har glemt hvor mye betydning det har på presisjonen. men forsøker man å holde øye sånn cirka på samme plass i forhold til kikkerten, vil det da ha noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikter for "vanlige" rifler er som regel på 100 yds (91,44 meter) eller 100 meter. De to du lurer på er paralaksefri på 100 yds.

 

Salongriflesikter uten paralaksejustering er normalt på 50 yds eller 50 meter. Jeg har aldri prøvd sikter med fast paralakse på 100 yds, så jeg vet ikke hvor viktig det egentlig er, men for å være sikker, ville jeg nok valgt et mer dedikert salongriflesikte, siden skytinga som regel foregår på en god del kortere avstander enn dette, evt et annet med paralaksejustering ned til så kort avstand som mulig. En Leupold Rimfire 3-9x33EFR har paralaksejustering fra 10 yds og oppover. Har et slikt selv, og det er bare helt nydelig. Meeen, det var prisen da... Den er jo styggdyr i forhold til andre salongriflesikter.

 

Optikken på de to er nok ikke veldig ulik. Terra er inngangsmodellen til Zeiss og er en slags arvtaker til gamle Conquest. Imidlertid holder den ikke samme kvalitet, kan det se ut til: http://opticsthoughts.com/?page_id=1324. Testeren trodde det var noe feil med Terraen her.

 

Hva med feks Sightron SI 4-12x40AO? Litt stort, kanskje (tyngde: 490 gram. Lengde: 33 cm)? Har selv hatt et par av dette merket, en SI 3-9x32RF (Rimfire) og en SII 4-16x42AO og var veldig fornøyd med dem begge. Robuste sikter med helt brukbar optikk og livstidsgaranti. Den har paralaksejustering fra 10 yds.

 

Her en høvelig Sightron: http://jaktfall.no/produkt/jakt/optikk/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/si-hunter-series/sightron-sih-4-12x40-ao.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...