Jump to content

Japanske patroner og våpen:


Vaquero

Recommended Posts

Jeg savner originale patroner fra Japan:

Det hadde vært morsomt å kommet over noe krigsprodusert fra det Keiserlige riket i Stillehavet. Det ser helst ut som om man må glede seg over nyproduserte hylser og lage sine egne replikaer. Jeg har en original Norma 7,7x58 for Arisaka type 99. Deretter har jeg Norma-hylse 6,5x50 Arisaka med kule fra 6,5x55. Så en 8mm.Nambu pistol rekonstruert i Bertramhylse, kule fra 7,63 pistol. Det blir aldri det samme som krigsprodusert fra Japan.

normal_Jap_c.JPG

Her er de tre japanske etterligningene fra venstre: 8mm. Nambu (ca.1904), 6,5x50 (1897), 7,7x58 for Arisaka type 99 (1939)

normal_Jap_d.JPG

For sammenligning fra venstre: 6,5x50, 6,5x55, 30-06 Springfield, 7,7x58 Arisaka (original Norma ladd.) 7,7x58 hylse fra Graf, .303 Brit., .30 Luger (Norma), til sist 8mm. Nambu.

 

Japan er et spesielt land med også en spesiell våpenhistorie, de gikk fra luntelås og direkte til patron:

Den norske forfatteren Andre Bjerke satt en gang og fortalte om Japansk industrieventyr på NRK-TV den gangen alt var i sort/hvit. Jeg lyttet trollbundet til det han sa, han var god til å fortelle. Han fortalte om det portugisiske flåtebesøket i 1542, hvor portugiserne gjorde et skremmende inntrykk med sine luntelåsgeværer. Portugiserne med europeere ble ikke populære og Japan isolerte seg i tre hundre år fremover. Først i 1854 kom den amerikanske kommandanten Matthew Calbraith Perry på en diplomatisk ekspedisjon med to dampskip og to seilskuter fra marinen, dette er en historie for seg som ble åpningen/slutten på Japans isolasjon. Dette var politisk handelsrettet med bruk av havner m.m. Deretter fulgte flere andre stormakter den gangen. Britene kom på besøk med hornorkester og nymotens teknologi som fikk fart på japanerne. Det Andre Bjerke fortalte var at britene ga japanerne en moderne kanon, en slik kanon ville også de produsere, dermed var det hele i gang med alt rundt et fagmiljø og industri for å få til dette. Deretter dampmaskiner osv. Britiske uniformer med mer gjorde inntrykk, og japanerne etterlignet mye fra sine nye forbilder. Jeg mener at å huske (finner lite om det) at det var en Rolling Block-rifle som først ble introdusert på et vis. Først i 1880 årene kom de selv med sin egen Murata type 13.

Murata type 13. var en svartkrutt enkeltskuddrifle med boltmekanisme, kaliberet var 11x60R. Murata-rifler utviklet flere modeller opp til type 22 i 1889 i kaliber 8x53R. Som nevnt så kom 6,5x50 i 1897 med moderne bolt-rifler type 30 serien og overtok videre med røksvakt krutt

muratat18right%5B1%5D.jpg

Murata type 18.

muratat18actionangle%5B1%5D.jpg

Murata boltmekanisme, tiden tatt i betraktning, pent gjort.

normal_11x60R_MurataG%5B1%5D.jpg

Patronen ser ordinær ut for sin samtid. 11x60R Murata.

normal_Beaumont.JPG

Beaumont fra 1877 denne rifla er min egen og er nederlandsk. Det som slår meg er hvor lik mekanismen ser ut. Jarman var også noe i samme gata.

Arisaka_38_a.jpg

Dette er Arisaka type 38 (modell 1897), den første var type 30 har jeg lest, type 38 er vel den mye omtalte 1905 produksjonen hvis jeg ikke tar feil.

arisaka_38_b.jpg

Arisake mod 30 serien hadde slike støvdeksler, britene var faktisk interessert i å kopiere noe lignende til sine Enfield-rifler.

normal_Arisaka_99-Shiki_1856%5B1%5D.jpg

Senere kom Arisaka type 99, type 99 var for den kraftigere 7,7x58 patronen som kom i 1939. Begge riflene og patronene ble brukt samtidig gjennom hele andre verdenskrig. Produksjonen av type 30 riflene avtok tidlig på førtitallet.

Arisaka_Type_99_boltlocked%5B1%5D.jpg

Her ser vi tydelig på type 99 at det er Mauser-utdrager, det hadde også type 30 serien.

 

Litt interessant ang. 6,5x50, den ble også brukt av Tsarens Russland og britene, samt Finland:

Tsaren kjøpte Arisaka-rifler i 6,5x50 fra Japan, de kjøpte inn nye og brukte rifler. Som følge av den russiske revolusjonen i 1917 ble det borgerkrig i Finland, og Finland ble republikk i 1919. Finnene overtok en rekke Arisaka-rifler som ble brukt under vinterkrigen. Ammunisjonen var produsert i både Japan og England. England hadde også tidligere kjøpt nye og brukte Arisaka-rifler for å supplere våpenbehovet til frivillige som meldte seg til skyttergravene i 1914. Finnene handlet Arisaka-rifler og ammunisjon fra britene under vinterkrigen. Finland var fattig og denne løsningen var rimelig i pris.

 

Egentlig er det mye morsom historie å grave i når det gjelder dette temaet generelt.

 

Enkelte bilder med japanske våpen har jeg plukket fra nettet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykke til. Det lille som var igjen av ammunisjon når Japan kapitulerte gikk på sjøen eller ble destruert på annet vis som en del av fredsforhandlingene.

 

Mangel på overskuddsammo har alltid vært grunnen til at japanske våpen har hatt en liten kjøpermasse og relativt kav pris i forhold til tilgangen. Det finnes per i dag nye hylser og ferdiglagd ammo, men billig er det ikke.

 

Det finnes mye rart her for spesielt interesserte. Eksempelvis har de mest påkostede infanteririflene siktemidler for påskyting av fly, mens de siste riflene som ble produsert ikke låser bolten i kammeret engang for å kutte produksjonstid og kostnad.

 

MG og BK omfatter også mange interessante rariteter.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg var for noen år siden veldig opptatt av japanske våpen og ammunisjon. Det dukket litt opp igjen i hodet mitt, noe med fragmentert hukommelse, så jeg leste litt lekser før jeg skrev et innlegg her. Samtidig må jeg understreke at jeg ikke er ekspert på asiatisk våpenproduksjon og historie. Som alle andre som har drevet med våpen så angrer man på ting man ikke har kjøpt når tilbudet lå der. Det var ofte slik fra politidistrikt til politidistrikt at man til en viss grad kunne kjøpe ting hvis man ikke hadde kaliberet fra før. Garderoben var litt viere.

 

Jeg hadde et tilbud om en Arisaka-rifle (type 38 i 6,5x50) i god stand, pent løp innvendig. Våpenhandleren sa kr.1.000,- Dum som jeg var lot jeg det passere, rifla hadde en stand som ca-70 - 80%. Den hadde ikke støvdeksel, senere fikk jeg høre at den gikk for summen pluss plombering. Litt senere der igjen fikk jeg kjøpt en Mosin-Nagant mod.44 i strøken stand (uskutt) for samme sum, det var tider det.

normal_Nagant_profil_H.JPG

Denne angrer jeg ikke på, jeg er fortsatt fornøyd etter ca.2000 skudd.

 

Jeg vurderer å skaffe kontakter i Finland:

Jeg har et par bekjente finner, de har null peiling på våpen og ammunisjon, men de kunne muligens sette meg i forbindelse med finner på deres versjon av Finn.no? eller våpenrelaterte nettsider som eks. kammeret, hvis det finnes.

 

I Finland burde det være mulig å komme over 6,5x50, har man flaks både britisk og japansk? Finnene hadde mye rart, de hadde også 7,35 Carcano. I Finland hadde de en cocktail av mye rart innen alt, fly våpen og div. annet utstyr. Den ansvarlige for forsyning av materiell og logistikk måtte ha senskader og umotiverte spasmer etter krigen............. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...