Jump to content

Våpensøknad, før eller etter?


Vereide

Recommended Posts

Jeg har bare et kort spørsmål angående våpensøknader.

Tidligere har jeg bare kjøpt våpen av godkjente forhandlere, og dermed vært sikker på akkurat hvilket våpen jeg vil ha. Denne gang er jeg som tidligere nevnt i andre tråder ute etter en brukt Sauer 202 Euro eller Classic, i kalibrene 6,5x55 eller .308 Win. Min kilde til bruktvåpen vil nok være Finn.no, og her står det jo i alle annonser at våpenet bare selges mot godkjent søknad. Skal jeg da først søke etter jeg har bekreftet med selger at jeg skal kjøpe våpenet, eller skal jeg søke og vente på en annonse? Det er ærlig talt ikke helt nøye om kaliberet blir 6,5x55, .308 Win eller .30-06. Det er jo ikke så ofte det dukker opp nettopp dette våpenet til salgs, og da er det litt kinkig om jeg har en godkjent søknad i 6,5x55, og rifla som selges er en relativt billig .30-06!

 

Sikkert mange som har vært i samme situasjon, og som vil dele hvordan de gikk frem? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det som fungerer best her på berget, er at du søker på rifle i et av de kalibrene du mener er mest aktuelt, og dersom du kommer over en rifle i et annet kaliber, så tar du en telefon til våpenkontoret og spør om å få endret kaliberet på søknaden. Det funker her, uvisst om hva som funker der du holder hus. Men det koster heller ikke noe ekstra å levere inn søknader på flere rifler samtidig, da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale deg å søke på forhånd. Søknaden er jo gyldig i 6 mnd.

Da er det mulig å slå til med så fort du finner en god deal.

Jeg solgt akkurat et våpen på Finn.no og merket fort at folk flest ikke har søkt på forhånd. Hadde et par interessenter fra Østlandet og der har du fort 4-6 ukers ventetid..

Ser ut fra din adresse at du ikke har det problemet, men ville nok likevel ha ordnet papirene på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...