Jump to content

Gamle kataloger fra Hagen og Larsen


AKS

Recommended Posts

Vel - eh - dette var ikke den egentlige Larsen-forretningen i Kristiania. Den solgte Hans Larsen i 1887. Larsen fortsatte i Drammen til 1907, da ble også denne forretningen nedlagt og Hans Larsen døde i 1909.

 

Uten at jeg har klart for meg hva som egentlig skjedde etter salget i 1887, oppstod det i hvert fall et betydelig uvennskap mellom Hans Larsen og kjøperne og Larsen nektet å selge sine våpen til forretningen etter dette. Dette resulterte i pussigheter som denne fra sent i 1887:

 

Larsen%20Dr.%201887_zpsh3qmfbl1.jpg

 

Les siste avsnitt i annonsen. Her var det ikke mye hjertelighet å spore!

Link to comment
Share on other sites

Har sikkert hundre slike fra riktig gamle dager og oppover, samlingen (ansamlingen) stopper vel i 1960årene, regner ikke de nyere som er metervare. Orker nok ikke å legge dem ut noe sted. Jeg har bevisst samlet kataloger på jakt-, fiske,- skyteutstyr i over 30år til min samling og forskning på norske patroner og ditto sportsfiskeutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har delt masse slike ting på ulike forum, det man ofte oppnår er et krav fra de som ikke bidrar om at alt må legges ut så de bare kan klikke på det når de trenger det. I dag deler jeg kun med de som fortjener det og da på mail. Men det hender jeg legger ut noe som dokumentasjon i en diskusjon. Der er fryktelig mange vrangforestillinger ute i folket om norske våpen, patroner, fiskesaker og annet. Noen har hørt noe.......noen som tror noe o.s.v. og dette blir en sannhet for andre.

Tidsriktige skrevne kilder er nok det aller beste :)

Men du kan få en prisliste fra Nitedals Krudtværk fra 1883 med påførte engelske navn for å lage engelsk prisliste, jeg har den også. Nitedals ble stiftet høsten 1882.

 

Nit1883_zps363627c6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...