Jump to content

Rimelige kalibreringsvekter (grains)


Scitech

Recommended Posts

Hei!

 

Kunne tenkt meg noen kalibreringsvekter til den nye vekta (RCBS 502). Noen som vet hvor jeg kan finne slike (helst utenom ebay/amazon, skulle gjerne hatt det litt før).

 

Når det er sagt, er det noe poeng å bruke kalibreringsvekter for å forsikre seg om at vekta viser korrekt avvik, eller kan man stole såpass på disse vektene at det går greit?

Link to comment
Share on other sites

Mulig "kalibrering" er feil ord (men tror likevel det er det vektene heter?). Tenkte bare jeg skulle forsikre meg om at vekta stemmer nøyaktig, men det kan jeg kanskje ta for gitt? (Er veldig fersk innen lading, ønsker å sjekke og dobbelsjekke det meste:) )

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er veldig bråttom så finnes det kanskje mynter i lomma:

 

1 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 4,35g – Diameter: 21,0 mm

 

5 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 7,85g – Diameter: 26,0 mm

 

10 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 6,8g – Diameter: 24,0 mm

 

20 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 9,9g – Diameter: 27,5 mm

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_mynter

 

Vei gjerne flere mynter for å være på den sikre siden.

Jeg har 2 mynter liggende i skapet med vekten skrevet på en papirlapp under.

 

Ha gjerne en analog balansevekt i tillegg til den digitale.

Det skader ikke med en "second opinion" hvis det dukker opp ukjekke jærtegn på himmelen en stormfyllt vinternatt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

 

Ha gjerne en analog balansevekt i tillegg til den digitale.

Det skader ikke med en "second opinion" hvis det dukker opp ukjekke jærtegn på himmelen en stormfyllt vinternatt.

 

Mvh

Jim114

 

Hehe, det er analog vekt jeg bruker, så tar jeg heller å dobbeltsjekker på digitalvekta :) Litt mer tidkrevende, men den gir meg en viss trygghet da den er basert på fysikkens lover :)

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte nå å veie noen kuler jeg har. I den forbindelse: Hva er forventet standardavvik i kulevekt fra anerkjente produsenter? Fikk alt fra .1 til .2 grains avvik med følgende kuler:

 

Hornady A-max 168 gr

Berger VLD Hunting 168 gr

Sierra MK HPBT 168 gr

Nosler CC HPBT 168 gr (usikker på om denne er av samme kvalitet som de øvrige, men avviket virket ikke noe større her).

 

Trodde ikke balansevekta ville være så følsom for avvik, men det blir altså veldig tydelig dersom vekta ikke er nøyaktig på grainet. Så det var jo moro å se :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

10g Gram Chrome Calibration Weights for Balance Digital Pocket Scale

AUD 1

http://www.ebay.com/itm/10g-Gram-Chrome ... ad7tJfjYdA

 

Alternativt kan de kjøpe en ekstra digital vekt

USD 14.94

0.001g/20g Digital LCD Scale

http://www.ebay.com/itm/0-001g-20g-Digi ... SwxH1T8fMC

 

For de som ikke kan kjøre .exe filer

http://www.metric-conversions.org/weigh ... -grams.htm

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

TS. Forstår ikke helt hva du skal med en slik kontroll av vekta di, men det er greit å være forsiktig. :) En balnansevekt er vel det sikreste som finnes, forutsatt at loddene har perfekt vekt og at "hakkene" på skalan, er riktig plassert. Samt tolleranser på "innmaten", som justerer volumet og hvordan vi bruker det. Men som alt annet som er produsert på fabrikk, så finnes det tolleranser/unøyaktigheter her også. Uten at jeg tror dette er et problem for disse kruttvektene. Det er også flere tolleranser når du sveiver på "armen" for å fylle krutt. Med og uten bruk av utvendig lodd, som påvirker tettheten i kurttvolumet og dermed mengden kutt som kommer hver gang, m.m.

 

Men da alle andre komponenter (hylser, kuler, tennhetter, også krutt kan varriere fra lot, til lot) og ikke minst kammer og løpsdiamerter kan varriere en del på samme våpen (fabrikk - modell/type). Og ennå mer fra fabrikkmerke, til fabrikkmerke. Så er det viktigere å betrakte en oppgitt ladning, som en indikasjon på hva andre bruker (eller kan bruke), enten det gjelder max ladning, eller pressisjon. Type ladeutstyr og spessielt innstilling og bruk av utstyret, har også en god del å si.

 

Alle våpen er unike, også ditt! Så maksgrense i ditt våpen må du finne selv (viser til Våpenjournalens Ladebok) og ikke stole på andre! Same gjelder pressisjon og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

TS. Forstår ikke helt hva du skal med en slik kontroll av vekta di, men det er greit å være forsiktig. :)

 

Helgardering :thumbup:

 

Alle våpen er unike, også ditt! Så maksgrense i ditt våpen må du finne selv (viser til Våpenjournalens Ladebok) og ikke stole på andre! Same gjelder pressisjon og hastighet.

 

Ja, dette er jo over på et litt annet tema, men det er jo spesielt med tanke på nøyaktige og presise ladninger at jeg tar opp dette. Som uerfaren lader vil jeg nødig ta noe for gitt, men jeg forventer naturligvis ikke at en balansevekt er så feil at det kan ha katastrofale følger.

 

Send meg adressen din på pm, så skal jeg sende en i posten. Helt hvor nøyaktig den er vet jeg ikke,men den er da konstant. Lurer på om det er 10 gram.

 

Det var hyggelig, men jeg har heldigvis fått tak i noen vekter i grains av en kompis som hadde noen liggende. Ellers takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...