Jump to content

Applied Ballistics og fabrikkammunisjon.


Vendetta

Recommended Posts

fabrikkammunisjon

Det er jo helt umulig/nytteløst å ha fabrikkpatroner, patroner, ammunisjon forøvrig i en slik app. Det er helt umulig for utvikler eller leverandør å vite utgangshastigheten i det aktuelle våpenet. Ofte endrer amunisjonsleverandører kula de bruker, eller bruker ei anna kule.

Norma jaktmatch er jo stjerneksemplet på det siste. Det er umulig for forbrukeren å vite hvilken kule de har stappet oppi, og enda mer umulig for leverandøren (av appen) å vite både det og utgangshastigheten.

 

Skal du ha noen nytte av appen, så må du vite hvilken kule det er, eller BC på den, og du må vite utgangshastigheten.

 

Benytter du Jaktmatch, så skyter du også på så korte hold at du ikke vil ha noen nytte av appen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner selvfølgelig med at man selv kan legge inn riktig utgangshastighet slik man gjør på iSnipe feks.

Jeg er kun interessert i nøyaktig kuledata. Og AB skriver på deres sider:

"The performance data is independently tested by Applied Ballistics, LLC, and is generally more accurate and complete than the performance data supplied by the bullet manufacturers."

 

Og hva i all verden vet du om hvorvidt jeg har behov for appen eller ikke?

Jeg trener mye på hold under 500 meter (som jeg vet er kort i et langholdsskyttersperspektiv), men forskjellen mellom min og din trening er at jeg stort sett skyter på papp og mye mindre mål på disse holdene. Av det jeg har sett av dine prestasjoner er jeg rimelig sikker på at jeg skyter bedre enn deg på under 500 meter med min jaktmatch. Tidligere har jeg benyttet ballistikkalkulator for å oppnå konsise førsteskuddstreff på >500 meter, noe jeg aldri hadde klart uten fordi mine toleranser er lavere enn en som skyter på en større gong. Og ja, du knuser meg sikkert på et hvert hold over det...

Selv om man ikke lader selv, eksperimenterer med hylsegløding, eller skyter på flere km, så kan man ha behov for et nøyaktig resultat på kortere hold. Ettersom jeg sliter med å finne en app som ikke er infiltrert med bugs, så spør jeg om jeg kan finne igjen kuledata for jaktmatch i AB. Forventer kun et ja/nei-svar, ikke en et svar fra en "langholdsbaron" som skal snakke nedlatende om mine evner.

 

Ellers takk for informasjon, kunnskapsrike langholdsbaron Krister Engvoll.

Link to comment
Share on other sites

Det var da veldig...

 

Jeg er kun interessert i nøyaktig kuledata

Da finner du de i AB, eller Shooter, det er hauger av kuler i basene der. Men det var du som skrev ammunisjon - kan bare beklage at jeg misforstod, synes nå jeg fikk god hjelp til å misforstå :wink:

Tilbyr AB et godt utvalg fabrikkammunisjon i sine data?

 

Ettersom jeg sliter med å finne en app som ikke er infiltrert med bugs, så spør jeg om jeg kan finne igjen kuledata for jaktmatch i AB

Den eneste appen jeg har funnet, som jeg ikke har funnet bugs i, er Bullet Flight. Det er data for en masse kuler i den, men ikke så mange som i AB eller Shooter. Bugsene i AB har jeg ikke giddet å spekulere over, i Shooter er de stort sett komma-punktum-rot

Jeg bruker stort sett Shooter, av en eller annen grunn som jeg ikke helt forstår selv.

 

 

Og, jaktmatch er da elendig langholdsammunisjon? eller? Har iallefall aldri sett noen skyte bra med den, ikke over 100-300m?

 

Baronen

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Krister når det gjelder jaktmatch. Jeg har kun prøvd den i 300 winmag, og da kun for å få tak i tomhylser. Jeg klarte ihvertfall ikke å få noe presisjon med den, og den var veldig slapp i ladningen.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

AB har ikke "ferdigammo" på oversikten sin, kun kulevalg. Bulletflight har noen forhåndsprogramerte profiler for noen av sine KAC rifler med enkelte amerikanske milspec ammo, men thats it.

 

Norma, om jeg husker rett, har vel no info på pakkningene vedrørende forventet hastighet og BC. Men den eneste måten å kunne plotte inn og bruke slike programmer korrekt er jo om man kronograferer hastigheten og plotter inn riktig informasjon om kula.

 

Ikke skjønner jeg helt hvorfor du "blaster" Mr K..

Link to comment
Share on other sites

Oppgitt G1 BC på denne butte, korte kula virker fryktelig optimistisk, men jeg har aldri bydd meg om å sjekke.

Litt off topic, men hva er problemet? Skyt på feks 100, 300 og 500 m. Mål kulefall. Bør ikke være noe problem med et überpresist våpen som ditt. Ut fra disse målinger, lag tabell med en hvilken som helst ballistisk app eller program.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant noe data på den Jaktmatch ammoen i vår da jeg fikk 200 patroner til min 30-06AI. Bc stemte heller dårlig, og ammoen gikk så elendig at jeg mest sansynlig aldri hatt fått 10 treff i UNL skiva på 500 meter under aldri så gode forhold. Nå er det ingen hemmelighet at løpet mitt ikke liker korte kuler heller, men denne ammoen fungerer best til å skyte vann ute i fjorden. Får sikkert noen fine splash ;)

 

Og en ting til, det er jeg som er langholdsbaronen. Krister er kongen.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...