Jump to content

Gummikuler for spesielt interesserte:


Vaquero

Recommended Posts

Dette er gummi for spesielt interesserte, vulgære kommentarer har haglet :mrgreen:

normal_Gummikule_a.JPG

Dette er en gummikule eller en batong som kan skytes mot demonstranter. Det er etter de som kan bedre enn meg en av de tidligste (første?) gummikulene som ble tatt i bruk mot demonstranter i Nord Irland. Dette eksemplaret er fra 1972.

normal_Gummikule_b.JPG

Kula/prosjektilet/kølla måler 36,40x150mm. Hylselengde er 122,40mm. Total patronlengde (C.O.L.) er 175mm.

Etter det jeg fikk vite er det kun to av disse i Norge, dette er den ene. Den er heldigvis tømt for drivladning, (så den ikke kommer plutselig og uventet.)

Den har glidemiddel av typen talkum, man ser det hvite belegget på prosjektilet.

Den er ikke lett å få tak i har jeg skjønt, men skulle du ønske en nyere utgave er det bare å stille opp på en heftig abortdemonstrasjon eller lignende over der. Da kan det hende at du får en tilsvarende rimelig fort, hvis du oppfører deg pent kan det hende du får tomhylsa, hvis du tør å gå frem til politiet da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fant dette på wikipedia, "In a study of injuries in 90 patients injured by rubber bullets, one died, 17 suffered permanent disabilities or deformities and 41 required hospital treatment after being fired upon with rubber bullets."

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hjalp vell ikke så mye når squaddiene lada ett d-cell batteri foran "gummikula"

normal_Gummikule_c.JPG

Stygg sak, D-Cell batteri til venstre vil sikkert fungere, ja. Nå har ikke jeg kunnskap om slike våpen som berører denne ammunisjonen som omtales her.

Men jeg sitter med et inntrykk av at det nå er vanligere med diverse prosjektiler i 40mm. også for gass. Både for politi og forsvar? Her er noen eksempler jeg har hatt fremme før, blåmennene er plukket fra militært øvingsfelt med mykt nedslag i snø. 40mm. Gassbeholder/prosjektil med finner i 40mm. er fra en bane hvor politiet har øvet, den inneholder væske for å opprettholde vekt, men ikke gass. Den siste gasspatronen skytes med hagle, patronen illustrerer rett kaliber, kaliber 12. Når slike ting kommer rasende gjennom vindu er det vel for at man ikke vil samarbeide med overmakten vil jeg tro...

 

Jeg kan legge til en liten ting til: Det som jeg legger merke til når jeg holder i gummikula er hvor lett den er. Den veier litt , men ikke så mye som et massivt gummiobjekt av tilsvarende størrelse. Den er ikke helt "Stratos sjokolade" heller ikke skumplast. Likevel litt uventet lett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...