Jump to content

Tennhetter, når man ikke får tak i Federal til DA revolver


OIH

Recommended Posts

Jeg har ikke fått tak i Federal tennhetter den siste tiden. Regner med jeg ikke er den eneste. Har brukt hetter fra S&B/Jaktdepotet i stedet med godt resultat. I tillegg har jeg brukt Lee Ram Prime. Har lagt merke til at da sitter hettene enda dypere i hettelommen. Litt skummelt, siden jeg har stilt den så grovt at jeg må "føle" når hetta bunner. Altså ikke en hurtig løsning, men dog; har ikke hatt klikk på disse patronene (skyter kun DA, selv om ikke SA er deaktivert.). Nå er ikke min revolver trimmet helt ned til minium - jeg bruker originalslagfjær som er slipt til svak timeglassfasong i kombinasjon med en returfjær fra wolff.

 

Progressive presser og tilogmed håndisetteren min fra RCBS, feiger bittelitt med å bunne hetta. Forstår det, men kanskje kan man lage litt mer pålitelig ammunisjon uten Federalhetter dersom man enter setter i hettene for hånd med redskap som er egnet, eller, hvis man liker ekstremsport, gir hettene en ekstra dytt på ferdig ammunisjon. Når hettene sitter litt for grunt slik at motholdet for anbolten inni hetta blir redusert og fjærer bort litt av energien i haneanslaget, øker sjansen for klikk.

 

Det er ihvertfall en teori. Ikke test den i Bjørndalen til helgen, ta det på trening. Jeg har hun 113 skudd empiriske data til å støtte denne teorien, og jeg har ingen referansegruppe. Kanskje er S&B-hettene mine fra en spesielt myk lot.

 

For min del hadde det vært greit å slippe å nervøst vente på neste last med Federal, bare for å komme en time for sent til å handle mitt årsforbruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skjøt 2-300 38 skudd i dag i 3 forskjellige tuna våpen med S&B hetter, fikk 2 klikk i spesialrevolvern(på samme tønne) (den er ekstremt slapp) så ikke gærnt, de er da satt grisedypt med dillon 1050 skal sies (-0,25mm)

 

Konstaterte at jeg må forske litt mer på SR ladinga, egenspredningen er ikke optimal med 105gr lswc jeg skyter i alt annet.

Link to comment
Share on other sites

193 skudd. Ingen klikk. Kun kort tur på banen. 4.1 grains med N330/115grains jhp kule i 9mm var bare dritt. I overkant hardt i .38 Special, men hettene tente på alt sammen...

 

Gir opp ideen om å bruke samme mengde i .38 som i 9mm. (Har satt sammen et portable ladesett, alt sammen i en .50/12,7-ammunisjonskasse.). Greit å slippe å endre på kruttmålet. Lader .38 og 9mm med dette utstyret. Går sakte, men da kan jeg sitte nær sagt hvorsomhelst, og ammunisjonen blir bra. Så lenge man ikke fiselader :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...