Jump to content

Kipplauf med jaegerlås?


erikraude

Recommended Posts

Ser ut som jeg klarte å slette alt jeg hadde skrevet. Nuvel. Vi prøver igjen:

 

En jaktkamerat ser etter en lett og smidig kipplauf som kan deles og stappes i sekken til f.eks fjellrypejakt, og siden jeg klør i fingra etter å prøve en jeg også prøver jeg å hjelpe, men det er ikke så lett.

 

Etter hva vi har forstått finnes blaser k95 og merkel k1 med jaegerlås. Etter hva jeg kan se skal dette være fordelaktig for presisjon. Finnes det flere våpen med denne låsen? Og hvis noen kan gi en forklaring på hva denne jaegerlåsen er hadde ihvertfall jeg blitt klokere.

 

Kaliber bør være noe som duger til "alt", typ 308. Vi så på en 7x57r i sverige, men selgeren angra seg, så det blei ikke den. Hva tenker folk om et kaliber som funker i en kipp og feller både fjellrype og rådyr, tja, og en elg om muligheten byr seg? Det siste er nok mindre sannsynlig, så la oss fokusere på fjellrype, toppjakt og rådyr.

 

Og hvor finner man disse børsene? Det er fra tid til annen en blaser k95 på finn, men da gjerne i døluksutgaver med tilsvarende priser. Her leites det etter noe helt enkelt. Forslag?

 

All hjelp, alle forslag og all kunnskap mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Ah, den som ikke heter takedown kan ikke deles? Og bare syntet? Der tror jeg vi mista den potensielle eieren.

 

Hvis jeg har forstått det riktig, kan bergaraen leveres med en hvilken som helst kombinasjon av rustfri/blånert + plast/tre/plast-thumbhole. Den deles som en brekkhagle. Av andre interresante kvaliteter, ser jeg at den er:

- stygg nok til at man kan montere lyddemper med god samvittighet

-ferdig gjenget for sådan

- åpne sikter tilpasset bruk med frontmontert demper (ser det ut til)

- ferdigmontert stygg/praktisk picatinny- ingen dyre, proprietære montasjer altså og gode muligheter for qr-løsning på siktet

 

Bergara har forøvrig slått seg opp i våpen erdenen bla ved produksjon av bench-rest piper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...