Jump to content

stengt jaktområdet,uten å spørre grunneier.


v-max

Recommended Posts

her er et godt området for rypejakt,som jeg er grunneier i.i går stengte grunneierene som er med i beitelaget hele området for jakt uten at jeg har fått noe innkalling til møte.ringte og fikk til svar at når flertallet ville stenge et område var det det som gjalt.er usikker om dem kan gjøre det?begrunnelsen for stengninga var at dem ville at ørna skulle få rypene i stedet for jegerne,slik at lammetapet ble redusert....merkelig begrunnelse.noen som kan si meg om jeg kan gå på jakt der,eller om stengningen er et faktum?

Link to comment
Share on other sites

Når et lovlig vedtak er fattet om stenging av akt i et område så gjelder det i utgangspunktet alle - med mindre det er unntak inkludert i vedtaket. I denne saken kan du jo argumentere mot lovligheten av det fattede vedtaket dersom du mener det er fattet uten at de stemmeberettige har fått innkalling etter vedtektene. Regner med at du som grunneier er med i grunneierlaget? Ellers så står det grunneierne fritt å definere grunnlaget vedtaket er fattet på. Sier vedtektene at slikt skal avgjøres som flertallsvedtak eller er det styret som fatter vedtak?

Link to comment
Share on other sites

var et beitelagsmøte.

 

Et beitelag har vel neppe hjemmel til å styre over grunneiernes jaktressurser? Kan høres ut som at noen har blandet hattene skikkelig... Vanskelig å vite, da jeg ikke kjenner til hvordan det er organisert hos dere, men det kan høres ut som at dere har et grunneierlag (jakt/fiske) og et beitelag som styrer over ressursene innenfor det samme området?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at dette er felles ikke utskiftet utmark, at folk eier etter skyld? Hvis der ikke er dannet noe grunneierlag som skal forvalte enten beiting og/eller jakt så er jeg redd vedtaket ikke er gyldig.

Hvis der er grunneierlag så er det vedtektene som gjelder, som nevnt over her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...