Jump to content

Ljuddämpartest-Slutstriden!


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

I nästa nummer av VAPENTIDNINGEN som utkommer 30/10,sker den sk slutstriden av ljuddämpare,där nya modeller som Stalondämparen och några andra ingår. Jag har både haft Hausken titandämpare och ljuddämpare ifrån A-tec. Båda har fungerat helt tillfredsställande. Men som gammal Sverigepatriot,så måste jag säga att den svenska Stalondämparen ser mycket intressant ut. En produkt ifrån de norrländska skogarna...det kan inte bli bättre :!::D Hoppas jag att den är iallafall :!: Nu är det väl Eirik Moen som gör testen och jag vet att han är både glad i A-tecs kulor och dämpare,men man får åtminstone hoppas och förutsätta att han är opartisk i detta "uppsamlingsheat" som det står på sida 81 i senaste numret... :wink:

Så,det skall bli riktigt spännande att läsa ny numret som dimper ned i brevlådan snart :!::D

För er som undrar vad Stalondämparen är,går ni in på:

 

www.stalon.nu

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Moen er upartisk nok han, slik jeg leser alle hans tester, så gis alle data. Slik at man selv kan velge hvilke kriterier som en vil vektlegge.

Mener å huske han er glad i lette og korte dempere til jaktbruk (derav A-Tec anmass, siden de demperne ofte er bedre balansert mellom støydemping, lengde og vekt enn mye annet).

Link to comment
Share on other sites

Skal bli kult å lese den testen! Og det er neppe sluttstriden, selv om det har kommet nye modeller på markedet. Det er rivende utvikling i lyddemperkonstruksjoner om dagen, og siste ord er HELT sikkert ikke sagt. Heldigvis.

Men du, mener du at Erik Moen er partisk i sine tester? Det har vært en tråd tidligere hvor den påstanden ble fremsatt, og han likte lite slike hentydninger. Med god grunn vil jeg si, det er kjedelig å bli beskydt for juks, når man ikke har det. Jeg kan ikke se at han er partisk, fordi han oppgir BÅDE måledata som er grunnlag for vurderingen,OG hva slags instrumenter han har målt ved. Det er altså opp til enhver å gjøre målinger selv, og dobbeltsjekke resultatene. Repliserbarhet er et hovedpoeng i god forskning, og testene hans er etter mitt skjønn transparente, altså det går greit an å se hvordan testen er gjort, og hvilke kriterier som ligger til grunn. Da er det også lett for oss som skal handle demper å velge andre kriterier, og allikevel ha nytte av testen.

Moen sine tester er helt i særklasse i jaktbladene, synes jeg. Stort sett er "testene" noe møl, av type: "Eg heve skote to riflar, og den eine hadde plast i avtrekkeren og det likar eg ikkje so den får dårleg karakter..." Subjektiv synsing er helt greit det, så lenge synseren er kvalifisert, men da må man ikke kalle det en test.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke inntrykk av at trådstarter mener at Eirik Moen er partisk, men at han (.358NM) er kritisk til det han leser. Og det er jo bra, det burde fler være. Dempertesten er forøvrig svært nøye gjennomført, og det er opp til den enkelte leser hva slags kriterier en vil favorisere. Ellers vil jeg slutte meg til dem som lovpriser Vapentidningen generelt, og Eirik Moens reportasjer spesielt! Her i huset er det høytid hver gang bladet kommer. Unger jages i seng, TV'n kan stå lavt på, for nå skal pappa ikke forstyrres... :mrgreen:

 

Forøvrig svært synd at et ordentlig våpenblad ikke har livets rett i Norge...

Link to comment
Share on other sites

Beklageligvis er ikke testen helt komplett. Det selges dempere fra Ouluntyöstökeskus (Finland) i Sverige som ikke kom med og dempere fra Poff-Tech som ikke har kunnet levere pga flytting av bedriften. Det er også flere andre produsenter som har nye ting på gang. Så det ser ut som det er grunnlag for mere testing på nyåret.

 

Når det gjelder testing så synes jeg det er viktig å få frem hva som er målbare forskjeller/fakta i testen og hva som er min personlige mening. Så får folk vektlegge sine behov/ønsker og velge ut i fra det.

Link to comment
Share on other sites

Beklageligvis er ikke testen helt komplett. Det selges dempere fra Ouluntyöstökeskus (Finland) i Sverige som ikke kom med og dempere fra Poff-Tech som ikke har kunnet levere pga flytting av bedriften. Det er også flere andre produsenter som har nye ting på gang. Så det ser ut som det er grunnlag for mere testing på nyåret.

 

Når det gjelder testing så synes jeg det er viktig å få frem hva som er målbare forskjeller/fakta i testen og hva som er min personlige mening. Så får folk vektlegge sine behov/ønsker og velge ut i fra det.

 

Håller med helt och hållet :!: Du skriver fina artiklar i Vapentidningen :!::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...