Jump to content

Kikkert til postering/genrell bruk, hvilken velger jeg?


TJ-Wingmaster

Recommended Posts

Hei!

 

Har behov for en "grei" kikkert til posteringsjakt, og til generell bruk (rundt heimen, i båten, på fjelltur..). Ett viktig kriterium er at den må være lyssterk, da vi på bl.a. elgjakta ofte går ut på "lytte og observere" post før det blir lyst, og sitter der og speider til dagslyset kommer. Har ofte "oversiktspost" på en del fjelltopper i tillegg, så den bør kunne brukes til dette og.

 

Budsjettet er "magert", og jeg har ikke behov for en rådyr Swarovski, da jaktlaget har en slik "high-end" kikkert som vi rullerer på å bruke ved behov på jaktlaget. Denne kikkerten som jeg nå tenker å skaffe meg, er mer til "privat" bruk.

 

Har kikket litt nærmere på disse to;

 

* Vortex Vulture HD 8 x 56 (fikk bra omtale i Jakt & Fiske)

* Nikon Monarch 10x56 (brukt)

 

Synspunkter og erfaringer mottas med takk! :-)

 

TJ

Link to comment
Share on other sites

De fleste anbefaler det de har selv, så også jeg. Vortex Vulture HD er nevnt over her. Jeg bruker den på revejakt når det er rimelig mørkt samt hjortejakt på vestlandet. Jaktkompiser har også den og er såre fornøyde (har en Steiner i båten og synes ikke Vortexen ligger noe etter den) Jaktfall som du kjøper den hos yter strålende service om du må benytte deg av garantien.

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har Nikon Monarch 8,5 x 56. Bruker denne til all hjortejakt natt og dag, drar den også med meg i lia. Mener dette er veldig mye kikkert for pengene. Behagelig å se i, og lyssterk om natta. Dyrere merker er nok sikkert bedre spesielt på dagtid vil jeg tro, fargemessig, kontrast og randskarphet, men jeg ser det jeg vil se i Nikonen, særlig nattestid. Har sammenlignet med Zeiss Victory 8 x 56 om natta,- og jeg ser ikke noe mer i Zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med deg, har samme kikkert som deg. Meeen, victory 8x56 som jeg har sammenlignet med er endel skarpere, og det gjør det lettere å skille dyr fra andre "klumper" i mørket. Når det er sagt, så fungerer Nikonen lengre enn HT riflekikkerten og er det så mørkt at jeg sliter med Nikonen, så får jeg hvertfall ikke skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...