Jump to content

Reinsjakt, regnvær - kjøtthåndtering


Stingsilda

Recommended Posts

Nærmer seg reinsjakt for min del. Har jakt i Snøhettaområdet og det er meldt en del dårlig vær fremover. Er langt inn til terrenget og langt ut med kjøttet. Får jeg kalv og simle samtidig, må jeg steine ned noe av kjøttet.

 

Hvordan håndtere kjøttet i regnvær? Ser for meg at det kan være utfordrende å få tørkehinne på kjøttet. Lar det seg gjøre å steine ned kjøttet i dårlig vær? Er det en løsning å legge kjøtt i teltet over natta, så fremt det ikke er meldt sol neste morgenen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har båret ut halve dyr ved to anledninger.

 

Da flår jeg frem fremre delen, og kapper ryggen. Flår ikke skinnet fra bakre delen, som steines ned med alt skinnet over. Det holder å legge over fjellduken, med noen steiner rundt. Det kan imidlertid bli litt tett. Men regner det, så slipper du at alt blir bløtt. Kunne vært mer praktisk å bære ut bakdelen først, men ønsker ikke å etterlate blodsølet i bogen til dagene etter...

 

Man kan også senke ned hele dyret, kun vommet, ned i friskt vann. Enten ei elv, eller et tjern med klart vann og uten mudder.

 

Reinskjøttet ser ut til å tåle mer enn annet hjortevilt, men kan også skyldes at fjellet er "renere" og kaldere enn lavlandet. Hadde vært interessant å høre fagfolks meninger rundt akkurat det!

 

Skitt jakt! Er bare litt misunnelig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er jo alltid litt knot dersom været ikke er på den rette siden.

 

Personlig, dersom været er ok, ville jeg ha gjort opp dyret på fjellet og beinet ut kjøttet. Utbeinet kjøtt pakkes i rene plastposer (event. Vakumeringsposer) og bringes hjem fo videre finoppstykking og vakumpakking. Mørnes vakumpakket i kjøleskap.

 

Alt utbeinet kjøtt fra et reinsdyr - da uten bein - tar ikke all verdens plass i sekken og kan bæres ut på en hensiktsmessig måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med å steine ned kjøttet. Da har det riktignok vært oppholdsvær mens jeg har slaktet. Jeg har imidlertid latt slaktet ligge 5 dager til en uke før jeg har hentet det, og da må det uansett beskyttes mot både vær, fluer og jerv mm.

 

Fremgangsmåten min har vært å flå og grovpartere dyret. Tesen min er at kjøttet har det best på en plass med god trekk. Siste gangen fant jeg en stor flat steinhelle på bakken med nok en stor stein inntil. Dette var en lettvin plass å steine ned på. Jeg legger jervenduken under der hvor jeg skal stable kjøttet. Da beskytter du mot fuktighet fra bakken. Mellom duken og kjøttet legger du noen spredte steiner som du kan stable kjøttet på slik at du får mest mulig luft rundt kjøttet og minst mulig kontaktflater mellom kjøttet. Sånn sett mener jeg det er en fordel og ikke beine ut når du skal steine det ned. Alt kjøttet må pakkes i fluenett. Når kjøttet er stablet, er det tid for å stable stein. Til slutt bretter man jervenduken tilbake over det nedsteinede slaktet og sikrer den med noen stein på toppen. Da har du topp kamuflering av slaktet og et tak som holder regnet unna. Har du i tillegg steinet ned på en plass med god trekk vil du i løpet av kort tid få tørkehinne dersom det ikke er alt for rått. Er det så rått, er det som regel også kaldt i fjellet, så behovet for perfekt hinne ikke er like stort. Mellomlagring i telt i påvente av bedre vær burde også gå fint.

 

Om jerven eller andre jeger utgjør den største trusselen mot slakt som steines ned skal jeg ikke uttale meg om. En åpenbar fordel med å steine ned, utover og spare kropp og sinn, er imidlertid at det er en helt annen døgnmiddeltemperatur i fjellet sammenlignet med lavlandet. 20 grader og tordenvær er absolutt ikke gode mørningsforhold...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stremdip sin beskrivelse er meget bra! Veit kjøtt har ligge slik i opptil to veker og har blitt henta ned med ein utmerket kvalitet. Som nemt er døgnsnittstemperaturen i røysa låg og tilnærma perfekt for mørning av kjøtt.

Å senke kjøttet i vatn bør ein ikkje gjere, det blir meget lite delikat etterpå. Er det forurensning i vatnet (feks. eit dødt dyr) så har du også ødelagt alt kjøttet på ein gong...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...