Jump to content

Rust på haglepatroner


Melk

Recommended Posts

Hei!

 

Satt å sorterte en del hagle patroner hvor jeg kom til å se at det var en del av dem som hadde startet å ruste!

Tok et lite bilde av noen patroner så dere kan få se.

20150818_123107_zpsyoihpg12.jpg

 

For meg er rust en indikasjon på fuktighet.

Alle vet jo at når man har et belte med "ammo" vil dette bli litt fuktig etter en lang dag i skogen. Disse patronene er 3-4-5 år gamle, og jeg

lurer på om det er noen negative sider ved å bruke disse patronene?

 

Kan jeg risikere at kruttet har blitt fuktig og tørket fler ganger?

 

Bør jeg kvitte meg med disse?

 

Jeg er klar over at hvis man oppbevarer patroner riktig, kan de holde i MANGE år, men finnes det noen "gylden regel" som er grei å følge for patroner som har vært med ut i felten?

Synes det hadde vært litt trist om patronen skulle klikke, eller ikke ha nok kraft hvis gammaltiuren skulle dukke opp en tåkefull tidlig morgen.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvor mye rust... Er forskjell på litt "brun mugg" og flak som faller av og store groper. Når jeg var yngre, og hadde ett noe mer slunkent ammobudsjett, fikk rustne patroner en runde stålull og litt olje. Det fungerte helt greit med drøssevis med skudd (godt over 100), det som ikke fungerte fint var rustne patroner rett i hagla. Da ble det for trangt og for mye friksjon så tomhylsene ble sittende igjen og måtte fjernes med verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Antar det er "Culot'n" som har fått rustangrep. Altså metalldelen dom utgjør bakdel/rand. Dette er bare tynt jern med varierende grad av overflatebehandling. Altså ikke messing eller kobber. Billigere med jern. Disse vil ruste etter fukteksponering, lærbelter inneholder salt, og dermed ruster de raskere. Man risikerer lite med denne rusten. Ihvertfall med plasthylser, for da er metallet mer eller mindre dekor. Man kan lage rene plastpatroner, men hagleskyttere stoler ikke på dem (overtro?), så derfor har produsentene beholdt metallet.

 

Regner med vårt svenske medlem "Culot" har mer nøyaktig info om dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...