Jump to content

Lyddemper til CZ Varmint


remington700

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål angående lyddemper til en CZ 452 Varmint 22lr:

 

1. Hvor kan jeg få tak i en god og forholdsvis rimelig demper (under 1000 kr, helst under 800) til min CZ Varmint? Har hørt om alms.no, hvilken modell anbefales der?

2. Løpet på Varminten må vel gjenges. Hvor mye pleier dette å koste?

3. Vil presisjonen bli annerledes når man bruker demper?

4. Når løpet et gjenget, er det bare å skru av og på demperen med henda da?

5. Jeg bruker CCI Standard ammo, den har en utgangsfart på 1050 fps, dvs 320 m/s. Jeg vet at dette er under lydens hastighet (lydens hastighet = 340 m/s), vil da demper og denne ammoen være en god kombinasjon? Har noen prøvd denne kombinasjonen som kan fortelle meg om forskjeller med og uten demper?

6. Vil en måke bli drept på en human måte med hulspiss subsonic ammo og lyddemper? Forutsetter selvsagt korrekt treff. Hva med CCI Standard+demper?

 

Håper noen kan svare :wink:

Link to comment
Share on other sites

1. To førsteklasses kandidater er vel Alms sin (de har to typer som passer, en litt lengre, og en kortere. Den lengre vil da dempe bedre enn den korte, med jeg tipper at for underlydsammo vil den gi god demping uansett) og a-tec sin. Tror...jeg har sett a-tec til ca 1000 kr, alms vil være litt rimeligere.

2. Må gjenges. Pris et sted mellom 400 og 1200 tenker jeg.... Med andre ord, ring rundt, og se om det er noen som kan gi gode tilbud på demper + gjengejobb. Husk gjengemoffe (beskytter gjengene når du ikke har demperen montert på løpet).

3. Presisjonen blir i hvert fall ikke dårligere. Vanligvis pleier man å si at en demper på en rifle ofte gir bedre presisjon, fordi løpet blir mer "stabilt" (mindre svingninger), men siden du har en varmintmodell og ikke minst siden det er vesle 22lr det er snakk om, tipper jeg du får akkurat samme presisjon som før (forutsatt korrekt montert demper).

4. Ja.

5. Når jeg skyter underlydsammo hører jeg tennåla treffe patronen, og kula slå inn i blinken. Annen lyd er neglisjerbar.

6. Lyddemperen har ingen innvirkning på effekten av kula. Med standard ammo (overlyds) får du fortsatt overlydssmellet fra kula, med selve kruttgassmellet (smellet ved munningen) dempes vanligvis godt.

Link to comment
Share on other sites

1: A-Tec sin vanlige rimfire demper er ganske god, og ser bra ut (ikke modul demperen. den er flottere men også litt dyrere)). Pris ca 750-800kr på blandt annet Jaktdepotet.

 

6: Ja, men kuler uten hulspiss krever optimalt plassert skudd for maksimal effekt. verdt å merke seg er at kuler uten hulspiss har større penetrasjons evne.

 

Anbefaler 40grs kuler i 22lr (det er normal tyngden). Winchester sub hp amo og Eley sub hp amo, ekspanderer godt og pålitlig (spesielt den første).

 

P.s. Måser er hardskutte.

Link to comment
Share on other sites

hadde en 452 varmint tidligere, denne hadde jeg en sako demper, og en a-tec demper til. ingen treffpunkt forandring med de to demperne, sako demperen som koster halvparten av a-tec demperen dempet faktisk bedre. best presisjon fikk jeg med eley subsonic hp og cci sub hp.

har skutt ærfugl og måker på godt hold med denne.

a-tec demperen bestillte jeg ett eller annet sted på nettet. kostet 840,- sako demperen kjøpte jeg for 450 hos Bjørn's jakt og fiske i Larvik. gjengingen betalte jeg ca 500,- for, og børsemaker laget også en mutter til å skru på gjengene ved skyting uten demper

_MG_2433.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ikke se deg blind på pris når du spør børsemakere om gjenging av våpenet ditt, prøv også å finne en som kan vise til gode resultater tideligere.

betal gjerne noen kroner ekstra for gjenging, om du finner en børsemaker som har godt rykte, det kan være verdt det. gjengingen kan endre innvendige dimesjoner i pipa om det gjøres feil.

dette kan være totalt ødeleggende for presisjonen i våpenet.

 

personlig bruker jeg den nye A-tec moduldemperen påde på rifle og pistol.

har eksperimentert mye med 22dempere(hagens, alms, ny og gammel sai, parker hale, ase utra, et par ukjente og mye hjemmebygg) og den eneste som demper pistoler like godt som A-tec er ase utra, men den er til gjengjeld meget tung. på 22 rifler fungerer det meste av dempere godt.

 

Den største fordelen (i mine øyne)med A-tec til jakt, er at jeg kan bruke kun fire moduler på rifla, en std CZ 452, og sek moduler på pistolen for god dempning.

demperen er ca 5 cm kortere med fire enn med 6 moduler. demperen er uansett lett, men med fire moduler blir den meget kompakt og enda lettere.

på ei langløpa rifle blir dempningen allikevel meget bra.

tok et testkudd i bakken, med jaktkompisen min stående 3-4 meter unna- han trodde jeg tok ladegrep da skuddet gikk- merket ikke at jeg skøyt!

Link to comment
Share on other sites

Bra og informative svar her, takk!

 

Tror kanskje jeg går for en A-Tec demper, er det best å kjøpe fra wingevapen.no? Isåfall, er dette en grei modell: http://www.wingevapen.no/index.php?id=5650

 

evert: Hva mener du med moduler?

 

Si at jeg skulle finne på å skyte uten demper, vil da å skyte bli akkurat likt som før jeg fikk gjenget rifla, eller vil det bli noen (små) forskjeller?

 

Bør demperen rengjøres? Jeg rengjør ikke salongen, er det mer nøye med demperen?

 

EDIT: Hvilke regler gjelder ved kjøping av demper? Må jeg ha spesialtillatelse av politiet, eller holder det å vise våpenkort? Hva gjør jeg hvis jeg skal bestille den over nettet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med en ALM demper da jeg kjøpte Varminten (CZ 452) min, men den var ikke gjenga opp for demperen.

Siden jeg ikke liker dempere som "bare" sitter på gjengene (og kanskje et lite styrestykke+brystingskant), men har mye mere sans for teleskopiske dempere (som støtter noe også bak på pipa), hadde jeg ingen planer om å sette på denne (ALM) demperen.

Men, jeg har en T8-demper (til .30 cal.) som lå og slang, og den fikk komme framme på Varmintpipa.

Resultatet ble, .... stille...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...