Jump to content

kikkertvalg til tikka t3 lite ss 6,5x55


LordSealHead

Recommended Posts

Hvor lange hold....?

Synes personlig 8x blir lite på en orrfugl eller rype på 150m.... og foretrekker minimum 10x, gjerne mer.

Skal du jakte i litt skummring på f.eks. rev eller rådyr ville jeg godt for 50mm objektiv og oppover.

Siden du sier litt begrenset budsjett på både rifle, kikkert og montasje vil jeg si jeg foretrekker bedre optikk uten lys fremfor litt dårligere optikk med lys. Har du mer å gå på velger du bra optikk med lys :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er budsjettet 1500kr, og da får man ikke Duralyt. Kjøp brukt Leopold VXll, robust og godt laget optikken er relativt god. Tasco titan har ikke godt rykte, så du kan være heldig å finne en i denne prisklassen, og da er det et kjempekjøp.

1500kr er ikke mye å rutte med, og man får hva man betaler for. Men de nevnte merkene her kan jeg gå god for vil fungere i de aller fleste situasjoner. Å kjøpe nytt sikte til 1500kr vil jeg ikke anbefale. Trål finn og salgssider på facebook, søk opp kikkerter du finner på google og se hva omtale som ligger ute.

Link to comment
Share on other sites

Dersom budsjettet ditt for selve kikkertsiktet (uten montasje etc) er kr 1.500,- - se etter noe brukt Leupold kikkertsikte eller Nikon.

 

Hvis budsjettet for hele pakken din er kr 15.000,- Kjøp deg et Leupold VXII 3-9 x 40 - gjerne montert i orginale Tikka ringer. Da får du en lett og hendig rigg som duger bra allround til det meste av jakt i Norge. Bestill gjerne siktet fra USA. Kjapt levert og ofte bedre pris enn i Norge. Se www.theopticzone.com

Link to comment
Share on other sites

Ja, regnet med det var 15.000.

 

Jeg har samme rifle selv, påmontert Leupold VXIi 3-9 x 40 i leupold QR montasjer. Med magasin (uten patroner) og med sluttstykket montert, veier alt 3220 gram.

 

På ei så pass lett og snedden rifle, ville jeg (på samme måte som jeg alt har gjort) hatt en lett og hendig kikkert. Jeg har flere rifter med ulike sikter, og ville også i dag valgt VXII siktet på denne rifla. Prisgunstig, solid, skikkelig sikte - ikke noe kinadritt, ei heller tysk mikroskop. Et sikte som det foreslåtte VX II siktet vil fungere bra til det meste. Ikke optimalt om natta - men det funker til bøjakt på hjort om natta også.

 

Tysk optikk med 50 mm + objektivt gir bedre vilkår for nattjakt. Imidlertid er dette en langt mer kostbar løsning, som gir deg et mer klumpete våpen.

 

Prisen på et VX2 3-9 x 40 matt, duplex ender på ca. 3500 fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Ved kikkertsikte til 4-6000kr ville eg sett etter et brukt tysk/østerisk kvalitets-sikte i god stand.

F.eks denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... %2C5-10x56

 

Om egenskaper i dårlig lys er viktig velger du 50-56mm objekt. om det er mindre viktig klarer du deg godt med 40-42mm objekt.

 

forstørrelse i størrelsesorden 3-9 eller 2,5-10 eller 3-12 vil som regel dekke behovene for gjennomsnittsbruk.

 

Kjøpte sjølv ein 20 år gammel Swarovski for kort tid siden, og er imponert over kvaliteten. Eg meiner du får meir for pengene ved et brukt kvalitet-sikte enn et nytt rimelig sikte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...