Jump to content

Hjelp til identifisering av 3 gamle våpen


Engan

Recommended Posts

Hei, har sett gjennom alle de gamle våpnene til min farmor, og blant Kragene og haglene, var det 3 våpen jeg kunne tenkt meg å ha visst mer om. Beklager bildekvaliteten, speilrefleksen lå igjen hjemme.

Ly9WRHUv.jpeg

Våpen nr.1

Dette har hun et våpenkort på, som sier at merket er

"H.W.Z Mod 21", og kaliberet er 6/22 Long Rifle

Y0RQcnJB.jpeg

RWZicElz.jpeg

Våpen nr.2

Dette er vell en form for Rolling Block rifle.

På kassen står det "H 1876", og på løpet står det "9 9 3", eller noe i den duren (se bilde)

På toppen av kassen står det "H Husqvarna Vaapenfabrikk"

cGJGbGlz.jpeg

TUZLRjZj.jpeg

ZzZMaTFl.jpeg

Våpen nr.3

På toppen av kassen står det "C.Hesselberg, Trondhjem"

dkh2Smpa.jpeg

TjVuTldw.jpeg

WjZBZ0JM.jpeg

 

Setter pris på om noen kan si litt om disse våpnene :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den første er nok en Weirauch Martini fra mellomkrigstiden, se http://rifleman.org.uk/HWZ.htm for nærmere detaljer. En artig krabat. Kunne veldig godt ha tenkt meg en BSA produsert slik en.

 

Nr to ser ut som en helt vanlig M1867 Rolling Block og nr 3 kan muligens være en skikkelig godbit, jeg tror det er en tennstempelrifle og det er relativt ukjent farvann for meg, men endel av de skal være rimelig ettertraktede, om jeg forstår det rett.

Link to comment
Share on other sites

Den tredje er en belgiskprodusert Larsen tennstempelrifle produsert på hans fabrikk i Belgia. Dersom den har originalpipen, står det som regel et forhandlernavn mellom baksiktet og låskassen. Dette kan være et av Larsenutsalgene eller en av de andre børsemakerne/våpenhandlerne i Norge dengang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...