Jump to content

Kvalitet på brno hagler?


Raptor84

Recommended Posts

Tja....Jeg har hatt mange Brno rifler fra 50,60,70,og 80-tallet.Disse har godt stål..Tjekkerene er kjent for sin stålindustri.Jeg vet om bedrifter som sertifiserer stål for industrien,bl.a offshore som reiser på "pilgrimsreiser" til laboratoriumene i Tjekkia.Stålet i disse børsene er bra....

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at enkelte rimelige hagler, har kun sikring av avtrekker. Gjelder også brno. Jeg har en slik sideligger og var klar over "problemet", før jeg kjøpte den på 80 tallet. Greit å være klar over, at det kan være en sikkerhetsrissiko. Men, jeg er veldig fornøyd med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Stålet i disse børsene er bra....

 

Om du sier det så tror jeg deg.

 

Men ikke alt tsjekkisk stål har alltid vært like bra. Grunnen til at jeg spør er min første hagle, en zh301 hvor stålet i hanene og sikringen var så bløtt at de var slitt runde på noen få år og av og til glippet. Ikke noe stort problem egentlig, jeg filte nye deler og fikk herdet, men har man hatt en hagle som mister sikring og fyrer begge løpene samtidig husker man det. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var en brno sideligger i kaliber 12, trolig produsert på 70-tallet. Lange piper, passe vekt og fin balanse. En av disse haglene som har den hyggelige egenskapen at jeg treffer med den. Den har alltid fungert prikkfritt, og gjør det ennå. Polering og blånering har vært bra, litt slitt nå. Den har vært med på havet noen turer også, aldri antydning til rustflekk. Det svake punktet på disse haglene tror jeg er stokken, ikke helt uvanlig at den sprekker, så sjekk den litt ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...